Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Uppgradering"


Xanatos

Rekommendera Poster

Någon som vet vad man kan sätta in för att ens data ska "gå" snabbare i spel och dylikt.

 

Är det ramminne och grafikkort som gäller eller är det något annat man ska köpa???

 

Gärna så många svar som möjligt tack.

 

 

 

MVH///

Xanatos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Sånt kan man inte svara generellt på.

En 450 MHz-burk med GF5900 behöver byta ut moderkort+CPU, medan en 3 GHz-burk med ett TNT2-kort behöver ett nytt grafikkort...

 

Det beror alltså helt och hållet hur datorn ser ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Gå till: Start-Alla Program-Tillbehör-Systemverktyg-Systeminformation! Tala sedan om vad du har där; - processor, minne osv. Då kan man se var flaskhalsen finns!

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad du har i din dator.

Har du tex en P IV 2.8 GHz så lär du inte märka någon skillnad (annat än i benchmarks) om du uppgraderar den till en 3.4 GHz:are.

 

Har du däremot en 800 MHz cpu så lär du märka en hel del, fast å andra sidan så måste du uppgradera mer än din cpu i det fallet också...

 

I regel så ger dock grafik kort samt cpu största effekten. Minne kan ge en del också, om du har lite...

 

Läs hur Ms och Intel planerar att ta över din dator:

http://www.cl.cam.ac.uk/users/rja14/tcpa-faq.html

http://www.againsttcpa.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, berädd???

 

Processor: 1002 Mhz

Bildskärmskort: geforce 2 mx/mx 400

Om du syftar på virtuellt minne så har jag

42 276 kb tillgängligt vilket borde bli 42, 276 mB

 

Något mer???

 

 

 

MVH///

Xanatos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

naa..det virtuella minnet, är inte så relevant, men troligtvis så har du alldeles för lite fysiskt minne i burken, det stod väl på samma sida som processorhastigheten?

Vad har du för operativsystem?

Kan ju vara så att, om du försöker köra spel med Windows XP med mindre minne än 128, så går det väldigt segt..eftersom just bara XP tar 128 mb för att rulla runt sig självt.

Windows 98 passar nog bättre isf.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Där har vi det!!!

 

Du har på tok för litet RAM-minne!

Börja med att dubbla, men egentligen är det FYRDUBBLA (512mb) det normala idag!

 

Grattis - lätt standardåtgärd för att fixa det!

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ctrl-alt-del och titta på fliken processer

(var ett tag sedan jag körde w2k)

Förresten borde du överväga att byta OS om du inte ska uppgradera hårdvaran

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kommer o ha en jäkla massa processer igång där, flera av dom spionprogram. sen vet jag att du inte har rensat datorn från spionprogram, så ladda hem adaware. o formatera om datorn igen :-P säg till om du vill ha hjälp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

STOPP!

 

En sak i taget! Hur det än är med allt annat så har du på tok för litet RAM-minne! Gör det först innan du ens funderar på något annat!

 

Alltså: Köp och tryck in så mycket RAM-minne du har råd med. Använd sedan datorn en vecka. Är du *sedan* inte nöjd med prestandan så kan du börja trixa med annat!

 

En sak i taget - och det mest uppenbara först!!!

 

Vi går systematiskt till väga - skynda långsamt!

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Fast GF2MX-kortet är en stor "belastning" för systemet. Om man byter ut det +mer ramminne, så blir datorn genast mycket piggare.

 

Sedan stod det inte vilken CPU det var. Om det är AMD går det (beroende på moderkort) att byta ut mot en snabbare. Jag bytte CPU från duron900@1066 till XP2100+ samt från GF2MX till GF4-Ti4200. Datorn blev cirka 3 gånger så snabb...

 

Fast CPU:n är ju inte så fruktansvärt svag i sammanhanget. Det som är mest värt att förbättra är givetvis mer minne, sedan kommer ett snabbare grafikkort. När det gäller program över huvud taget, gör minnet mycket. När det gäller spel gör minnet en del, men grafikkortet mest.

 

Inlägget har genererats genom FAT32!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herm .. visst e de bra med mer minne, men mer än 256 behöver han inte, om han kan konfa burken.. vilken många inte kan de köper minne i stället för att bry sig i vad som minnet "går till", gör datorn slö....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Beror ju precis vad man kör för program. Själv har jag haft 512 MB RAM sedan två år tillbaka, och är nöjd. (Hade 392 MB tidigare, och det var också okej.)

 

Största lyftet var när jag stoppade i 128 MB till de första 64 MB jag hade i den gamla burken. DET gjorde skillnad! (på win98 alltså).

 

Med XP så är "minimum" 512 MB, 256 går ju det också, men skall man köra lite tyngre grejor (bildredigering, rippa dvd etc.) så är det bra med mycket fysiskt minne. win2k har ungefär samma minneskrav som XP.

 

Tjommar som stoppar i mer minne, bör skaffa ECC. (Med så många hundra miljoner minneskretsar så vore det konstigt om inte några var felaktiga..)

 

Fast, strunt i ECC. Det är ganska roligt att läsa inlägg med folk som inte förstår vad som är fel med deras burkar och så har de 1GB+ non-ECC-minne installerat..

 

Inlägget har genererats genom FAT32!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utveckla, för jag har ingen aning om vad ECC är (så jag gissar att jag är en av dina 'tjommar' =)

Seriöst, jag vill veta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Äsch. De tillåter inte länkar utifrån..

Här är texten istället:

ECC memory

 

 

(Error-Correcting Code memory) A memory system that tests for and corrects errors automatically, very often without the operating system being aware of it, let alone the user. When writing the data into memory, ECC circuitry generates checksums from the binary sequences in the bytes and stores them in an additional seven bits of memory for 32-bit data paths or eight bits for 64-bit paths. When data are retrieved from memory, the checksum is recomputed to determine if any of the data bits have been corrupted. Such systems can typically detect and automatically correct errors of one bit per word and can detect, but not correct, errors greater than one bit. See EOS memory, checksum and parity checking.

 

 

 

 

Inlägget har genererats genom FAT32!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spana in dessa länkar:

 

Det var mest säljlänkar, de måste ju sälja sig själva. Jag undrade mest, enkelt förklarat, vad man ska tänka på vid köp av minnen.

 

Ä: Ok, nu förstår jag mer.

[inlägget ändrat 2003-11-02 05:22:54 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Fast, strunt i ECC. Det är ganska roligt att läsa inlägg med folk som inte förstår vad som är fel med deras burkar och så har de 1GB+ non-ECC-minne installerat..

 

ECC-minnen är väl betydligt dyrare än vanliga standardminne?!

 

Sen är det väl mera i servrar och sådär man har sådana minnen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Allt du behöver veta finns på internet. Du kan bara inte hitta det.

 

Yttermera.se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...