Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Automatisk uppdatering?


Lena Marie

Rekommendera Poster

Har en önskan som jag nog inte är ensam om. Man kan väl fixa så att forumet uppdateras automatiskt när någon skickar ett inlägg. Nu måste man ju trycka på "uppdatera"-knappen för att se om någon skrivit något nytt. Att få sidan att uppdateras automatiskt ska väl inte vara så svårt? Eller?

------

MVH//Karl-Astrid

Canns axiom:

"När inget annat hjälper, läs instruktionsboken"

Översättning = RTFM

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att få sidan att uppdateras automatiskt ska väl inte vara så svårt? Eller?

 

Låter nog lättare än det är...Du har ju laddat ner sidan till din dator. Då måste servern skicka till dig att ett nytt inlägg gjorts och hur ska det gå till?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst PLEASE_DELETE_ME

Herregud.. jag ska försöka ge ett vettigt svar efter att ha tryckt på 'läs tråden' ett antal gånger istället för 'besvara' och undrat varför sidan hoppar upp hela tiden!

Behöver jag säga att jag är ganska så trött ? ;)

 

Det går ju att lösa genom lite javascript, men frågan är om det verkligen är värt det.

 

Scenario:

Man kommer in på eforum kl 08:00, läser ett inlägg som är ganska långt... helt plötsligt börjar sidan laddas om hela tiden.(nya inlägg har skapats)

Vore kanske inte så kul om det är många som svarar på inlägg samtidigt eller direkt efter varandra, då skulle ju sidan i princip laddas om hela tiden!

 

Men!

Ett knep kan ju vara att någon skriver ett litet program, som fungerar ungefär som msn-messenger. Dvs att det ploppar upp en liten ruta som säger att xx nya inlägg har tillkommit man laddade om sidan eller liknande. Det borde ju gå.

 

{edit: låter som ett ganska roligt projekt btw, ska försöka mig på att göra ngt liknande när/om jag nu börjar lära mig C#}

 

={Dionne}=

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-30 08:43:09 av Gilbert Dionne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju att lösa genom lite javascript, men frågan är om det verkligen är värt det.

 

Javascript körs på klienten. Du måste ju ha kontakt med serverna för att veta att något hänt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu måste man ju trycka på "uppdatera"-knappen för att se om någon skrivit något nytt.

Och latheten vet inga gränser... ;)

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst PLEASE_DELETE_ME
Javascript körs på klienten. Du måste ju ha kontakt med serverna för att veta att något hänt

 

Japp, det vet jag mycket väl.

Det går mha javascript och asp{php/jsp etc} att dynamiskt skapa ett script-element{genom js} där man anropar en asp-sida som returnerar text/javascript och som anropar en funktion som redan är definerad på sidan. Dvs man behöver inte ladda om hela sidan för att anropa tex köra en sql-sats mot servern.

 

Detta skall fungera i v5.x av IE och NS 6 och uppåt.

 

{edit: man kan då eventuellt skicka en alert till besökaren som säger att det har tillkommit nya inlägg, eller så kan man ladda om sidan, eller skriva till ett lager där det står att sidan är inaktuell och det finns nya inlägg att läsa.}

 

={Dionne}=

 

[inlägget ändrat 2003-10-30 09:10:29 av Gilbert Dionne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går mha javascript och asp{php/jsp etc}

Då är jag med. lät innan som det bara var javascript det handlade om

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta problem upplever jag som marginellt. De flesta diskussionerna här sker inte i "realtid", normalt går det minst en halvtimma mellan inlägg, ofta betydligt längre.

 

Idag, denna tid få Eforum inte riktigt verkar vara i topptrim, ska vi då be om en funktion som kommer att öka servrarnas arbetsbörda?

 

Nä, denna funktionalitet skulle inte jag prioritera.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst PLEASE_DELETE_ME
Detta problem upplever jag som marginellt. De flesta diskussionerna här sker inte i "realtid", normalt går det minst en halvtimma mellan inlägg, ofta betydligt längre.

 

Är det bara jag som kommer på mig själv sitta och trycka på reload/refresh för att se om 'nåt nytt har hänt' ? :)

 

={Dionne}=

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du prompt vill veta om det inkommit nya inlägg så finns det ju faktiskt program som kan läsa av webbplatser för att se om innehållet ändrats.

 

Visst skulle det kunna vara en trevlig funktion ibland, men mitt Eforum nyttjande, som jag tror jag delar med andra, sker via sporadiska besök någon/några gånger per dag. Inte en konstant bevakning av en tråd för att se om någon svarat.

 

Jag ser inte min medverkan som avgörande för en tråds lösning, tanken är ju att flera ska hjälpas åt att lösa problem. Mao inget behov av att få ett meddelande när nytt inlägg inkommit.

 

Mmh, låter lite som om vi/jag diskuterar E-post bevakningen...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man kan då eventuellt skicka en alert till besökaren som säger att det har tillkommit nya inlägg, eller så kan man ladda om sidan

Men varför inte kunna välja i inställningarna:

1. Ingen sådan funktion

2. Ladda om sidan när nya inlägg finns

3. Visa en 'alert' där man kan välja om man vill ladda om sidan...(den bästa enligt mej)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni verkar verkligen vilja ha dessa funktioner. Ska jag snickra ihop en liten Windows-klient som löser era önskemål?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv borde jag inte ha skrivit nåt inlägg alls igår (i natt) ;)

------

MVH//Karl-Astrid

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-30 13:18:25 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev lite förvirrande där på slutet, eller hur Kalle ;)

----------

Kom ihåg att du är helt unik och väldigt speciell, precis som alla andra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst PLEASE_DELETE_ME

I Mozilla kan man förresten välja om man vill att sidan automatiskt skall kollas för uppdateringar var {valfri minut} och vad som skall göras om den ändrats {visa en alert/ladda om sidan i nytt fönster/ spela upp ett ljud/ ändra ikon bland favoriterna}

 

Motsvarande funktionalitet finns även i IE.

För att göra detta krävs det att sidan är bokmarkerad.

 

={Dionne}=

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...