Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pentium III 733 MHz överklockning


Celepaur

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Är det fritt fram att överklocka en 733 MHZ PIII eller är det någe lurt med dem. Jag har hört att man inte kan överklocka på vanligt sätt. Hur gör man i så fall?

 

Tacksam för svar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MagicFingers 2

Hej,

 

Det går inte att klocka de där processorerna, lika bra att du ger den till mig.. :)

 

Närå, men det ska väl gå minst lika bra som med alla andra P3-coppermines.. Du lär nog få upp din i 1 gigahertz...

 

Klocka i Bios, och glöm inte fläktarna...

 

/Gustav

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MagicFingers 2

Tjenare,

 

Ja, jag vet inte hur du har det i din burk..

 

Men själv har jag två stycken 60mm's fläktar fastlimmade på, direkt på kylflänsen, processorn.

Cirka 26C.

Dessa kyler den ganska bra.. Har du stort utrymme kan du likaväl ta en större typ 80mm eller 90mm.

 

Sen har jag två stycken 120mm som blåser in luft i lådan, luftar den lite.. (lite överdrivet kanske men det är härligt).. 90mm räcker lugnt..

 

Sedan har jag en 90mm's fläkt som kyler mitt AGP kort..

 

Men allvarligt, ta det lugnt med klockningen än så länge. Njut av den kraftiga hastighet som en 733:a ger.. -

 

 

Det är viktigt att du har rätt minnen PC-133 och PC-166 är bäst.. Har dock PC-100 själv och det fungerar perfekt, om du ska klocka alltså.

 

Som sagt jag har fläktkylning och inte vattenkylning, vill inte experimentera,,.

 

Hörs,

 

Gustav

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat vet jag inte hur det ser ut i min låda. jag funderade på en typ serverlåda med plats för fyra fem fläktar men det var så klent nätaggregat i den så det fick blir en Aopen HX08 istället.

 

Men man skulle kunna sätta en liten vattenkylare i datorlådan på framidan och en fin fläkt som fläktar in luft som är härligt kall....

 

Atlant vindar ska det vara (om man bortser från luftfuktigheten)!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga belägg för det här men jag tror att 733:or kan vara lite svåra att klocka upp ordentligt. Med tanke på att de från början använder 133 MHz FSB så måste du ha grymt bra minnen för att komma uppåt 800. För att kunna använda 153 FSB så måste du ha 6.5 ns minnen! PC 166 är minst 6 ns men sådana har jag aldrig tidigare hört talas om. Om de nu finns att få tag på så lär du få hosta upp en del för dem.

 

Ytterligare ett problem är ditt moderkort. Vilket har du tänkt använda? Att köra ett BX med t.ex 153 MHz FSB är ingen dans på rosor, 38 MHz PCI, 102 MHz AGP. Det blir inte lätt... Men vissa GeForce klarar 100 MHz och har du en schysst disk (typ IBM Deskstar) så kan det kanske gå...

Andra varianter är Apollo Pro 133 chipset och i820, men med i820 så är RAMBUS ett måste. SDRAM drar ned prestandan ordentligt.

 

Själv har jag en P3 450@600 på ett Aopen AX63 Pro (Via Apollo 133) och den funkar kanonbra.

 

Om du nu inte har bestämt dig för en 733:a till 100% så rekommenderar jag en CuMine 500E eller 550E. De borde utan större problem kunna ta dig till någonstans mellan 7-800 MHz. En 500E kostar ca 2300 och en 550E kostar ca 2900, till det tillkommer en SlotKet converter som kostar 2-300. Den billigaste 733:a jag sett landar på 6400:-. Väljer du en 500E och nöjer dig med runt 700 MHz så sparar närmare 4000:-. Om det var jag som skulle handla vore valet lätt. Det kanske är värt att överväga, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag köte datorn så var det väldigt bortom, inte för min skull utan för den övriga familjen. jag valde mellan 820 och Via vad det nu var med 133 MHz bus. Så jag hann inte ta reda på så mycket om sådana här saker...

 

Vi funderade på att skaffa ett videoredigeringskort och tillverkarna för dessa sa att korten är byggda för Intel grejor och att dom hade kompabilitetsproblem med andra grejor, så det blev ett ASUS P3C-2000 kort med pc-100 minnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MagicFingers 2

Hej igen,

 

Jo Celepaur, det är nog som Isse säger. Det är nog ganska svårt att klocka en P3 -733:a p.g.a. av den höga bushastigheten, men jag såg nyligen ett 128mb Sdram Pc-166 ute på salu -> www.sweclockers.com så nog finns det snabba minnen, detta minne gick dock på 2300 :( (vilket är priset på en Pc-100 256mb modul.)

 

Jaja, angående Pc-133 och Pc-100, du ska nog vara lite ledsen ändå.. Men lite går det alltid att klocka, kanske inte lika mycket som med Pc-133 eller Pc-166 !!

 

Nåja, vattenkylning skulle inte jag prova mig på om jag vore du.. Ta det lugnt i början.. Det är trots allt ingen liten cpu...

 

Hörs,

 

/Gustav

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MagicFingers 2

Ps..

 

Isse vet du något ställe där man kan får billiga, begagnade eller nya.. Coppermines ?

 

Skulle behöva det.. Behöver man en konverterare till Coppermines ?, visste inte det.. Trodde de passade i slot 1...

 

Jaja, men som sagt Pc-166 minnen kommer snart..

 

Ha det,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så insatt i överklockningssvängen. Men är det inte multipeln man ändrar när man överklockar? Eller har jag fattat fel, är det busshastigheten man ändrar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda http://www.bugsoft.hik.se/buyer/default.asp för att hitta de bästa priserna.

 

P3 500E, 2267:- www.up2data.se

P3 550E, 2497:- www.dustin.se

 

Då ingår visserligen inga fläktar men de kan du titta på www.skribofont.se, där har de GlobalWin-fläktar som är bland det bästa man kan ha.

 

Angående SlotKet converters så är 500E och 550E FCPGA-modeller till skillnad från alla andra P3:or som är slot1. Anledningen till att dessa två är bland det bästa att överklocka är att de bara använder 100 MHz FSB trots att de är CuMine. Alla andra CuMine använder 133. förresten finns det några som har 100 MHz FSB men de har så hög multiplier så att de är svåra att överklocka . Dessutom bidrar FCPGA-desigen till att de är lättare att kyla, plus det faktum att de bara drar 1.6v vilket gör att de inte blir så varma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur överklockar man då. Ändras alltså PCI-bussen också, har hört att vissa saker inte hänger med om man gör på något liknande sätt.

 

Är det då mycket viktigt med typ pc-133 minne eller räcker det med pc-100 vilket jag har nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PCI-bussen har antingen 1/3 eller 1/4 divider. Om man använder 133 MHz FSB så blir PCI 133/4 MHz = 33 MHz.

 

Har du PC100 minne till din 733:a? Den går isf redan i 133 MHz, om du lyckas få upp den snabbare så kan du tacka din lyckliga stjärna!

 

Vad har du för moderkort? Är dator en "märkesdator" dvs IBM, Compaq, Dell eller liknande?

 

Överklockning sker antingen genom justering av "byglar" eller med hjälp av Softsetup. Dvs justeringarna sker genom BIOS.

 

Ladda hem SiSoft Sandra så kan du se hur snabbt ditt minne är (ns).

Testa den här länken

http://www.ocshoot.com/file/sandrapro.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där programmet är inte att lita på när det gäller hastigheten på minnen. Enligt den så är hastigheten på mitt 2 år gamla PC-66 minne 6ns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså, men det innebär inte att det strular hos alla eller hur? Det har fungerat i alla burkar där jag installerat det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är för att jag blandar gamla och nya som gör att programmet inte identifierar rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...