Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverks problem.....


Niclas Söderlund

Rekommendera Poster

Niclas Söderlund

Jag kör RedHat 6.0 och i den andra datorn så har jag Win 98. När jag öppnar nätverket på min Win98 burk så får jag upp båda datorerna, så långt ok...

men när jag vill föra över en fil, ett perl script till en CGI-bin kataolg på Linux burken, så kommer det upp att det inte går, det står något i stil med Går inte att kopiera.Åtkomst nekad. Kontrollera att disken inte är full eller skrivskyddad och att filen inte används. Hur gör man för att fixa till det.

 

Och så var det en sak till...Hur gör jag för att komma åt nätverket från min Linux burk. Jag har delat ut CD:en men vet inte var jag går in någostanns får att komma åt den.

En nybörjare som är tacksam för svar... :o)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första frågan:

På linuxburken gå till den katalogen och skriv chmod 777 .

det ger skriv,läs och exe rättigheter till alla för den katalogen

 

Andra frågan:

Studera samba och sambamounts...brukar inte vara några störreproblem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Det kan vara så att du måste ändra en del saker i /etc/smb.conf . Skriv en till post om det inte funkar med chmod så ska jag hjälpa dig...

 

2) Finns en del program till Linux som funkar ungefär som "network negihtboiurhood"/"nätveker" i windows men jag har inte hittat nåt som fungerar bra. KNetmon, kruiser och gnomba är några olika men som sagt så fungerar inget av dem riktigt bra på mitt nätverk men på ett mindre fungerar de säkert. Håller dock på att skriva ett eget browserprogram men sånt tar tid....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hemma kan jag inte heller skriva till min linuxdator via samba från en win98-dator.

 

Men, när jag sitter vid win2000 går det fint. Jag tror det beror på att win98 kör nåt felaktigt protokoll, netbeui,eller nåt annat knepigt...., eller oxå så beror det på dess sett att logga in.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...