Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ska sätta ihop en ny dator, men lite hjälp skulle


Matte M

Rekommendera Poster

Det är så att jag ska bygga en ny dator (lösvikt så att säga). Det ska vara ett P4 system det är vad jag vet, jag har kollat på lite saker och plockat ut vad jag tycker är ok men jag e som sagt inte 100% på alt.

Jag kan ju tillägga att jag byggt förut, fast det är ett amd system, har det just nu.

 

 

Detta är vad jag kollat in

 

LG Electronics GCE-8520BN CD-RW 52x24x52 bulk IDE

 

Hercules 3D Prophet Radeon 9800Pro 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP

 

Western Digital Raptor WD360GD 36Gb 10000rpm 8Mb SATA

 

Kingston KVR333X64C25/512 512Mb DDR PC2700/DDR333 184pin 333MHz

 

Abit IC7-MAX3 i875P 4DDR-DIMM 5PCI GB-LAN Dual SATA Raid Audio Socket478 ATX

 

Levicom 380 XAS-F Supersilent 380W ATX

 

Thermaltake Xaser III VM2000A "Lanfire" Miditower Silver Aluminium w. Window ATX without PSU

 

Intel Pentium 4 Northwood 3.0GHz -C Hyperthreading 512Kb 800MHz bulk/tray Socket 478

 

Spire SP411C5 QuieTude II 21db Socket478 (max 3.2Ghz)

_____

 

Ok det som jag e minst säker på är.

 

Spire prossessor kylaren, är den bra , går den tyst, kan någon rekomendera något ? =)

Sedan så är det minnet, ska man kanske satsa på ett 3200 i stället? är inte säker på om det ger någon vesäntlig skillnad.

 

Jag antog att det inte är nödvändigt att ha 256 mb minne på ett grafik kort för tillfället.

 

Är det något i detta system som stryper det?

Jag menar altså om det är något som är dåligt och kan tänkas att hålla tillbaka prestandan i övrigt.

 

Jag vet att HDD:n är liten men jag uppskattar hastigheten, den är viktigast för mig för tillfället =)

 

Tack på förhand =)

 

[inlägget ändrat 2003-10-27 21:19:56 av Matte M]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen erfarenhet av Spire, däremot bara dåliga erfarenheter av ThermalTake (kass kvalitet) - kolla in Antecs datorlådor istället :)

 

Personligen skulle jag dock, om jag byggde nytt idag, försöka bygga ett mindre system i en liten låda - typ microATX i alla fall. Problemet är att det är ont om vettiga lådor för detta som fortfarande tar vanliga instickskort.

 

...ta en närmre titt på den här kylaren:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=18820

 

Dock undrar man juh huruvida en tyst kylare spelar någon roll med en Raptor i datorn - den borde höras ganska väl tycker man?

 

Angående prestanda anser jag att du bör komplettera med en "datadisk" - för datalagring, så att Raptorn får göra det den är bäst på: ta hand om småfilerna, dvs installera bara operativsystemet och eventuellt program på Raptorn.

 

Antar att du vet att du behöver minnena i par för att dra nytta av dual-ddr?

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska tänka på det där med Thermaltake, ska kolla upp lite mera fakta om det. Men annars så har jag bara läst bra resentioner om den.

 

Angående raptorn jo det e klart att den kommer att ge lite liv ifrån sig =) men det får man ta, jag kan ju i alla fall försjöka hålla ned ljudet i övrigt =)

 

Dual-ddr jo det vet jag, men jag har bestämt mig för att lägga till en extra mines modul efter att jag har färdigstält den, och på det sättet dra ut lite på kostnaden =)

 

Det ser helt klart bättre ut för dom andra hemma om den kostar ca 1000kr mindre =))

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips: Vänta ett tag innan du köper proccessorn. Både Intel och AMD ska sänka sina priser med över 1/3. Värt att vänta en månad för att tjäna ett par tusen skulle jag säga.

 

Lowtek.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips: Vänta ett tag innan du köper proccessorn. Både Intel och AMD ska sänka sina priser med över 1/3. Värt att vänta en månad för att tjäna ett par tusen skulle jag säga.

 

Visst, men inom databranschen går utvecklingen så fort att tänker man sådär får man aldrig något köpt. När man väntat klart på en prissänkning av processorn så är det snart någon som säger "vänta två veckor" med att köpa det och det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starre skrev:

 

Visst, men inom databranschen går utvecklingen så fort att tänker man sådär får man aldrig något köpt. När man väntat klart på en prissänkning av processorn så är det snart någon som säger "vänta två veckor" med att köpa det och det...

 

Självklart ska man inte vänta på nya produkter osv. eftersom utvecklingen går så fort frammåt.

 

Men när det gäller prissänkingar så är det nästan värt det. Detta är alltså inte den vanliga prisnedgången (där affärerna sänker priserna) utan tillverkarna som sänker priset.

 

lowtek.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värt att vänta en månad för att tjäna ett par tusen skulle jag säga.

Kan inte du pinga mig när det har inträffat?

 

Finns det någon slags processorbörs där man kan se priser/processor och tidigare priser i snygga kurvor?

 

 

0x--x0

 

[inlägget ändrat 2003-10-28 17:38:11 av 0x2A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med minnena ska jag se till att få rätt.

Tack för tipset=)

 

Jo jag kan iofs vänta ett litet tag får se hur länge det blir =)

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-28 19:20:19 av Matte M]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...