Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Quark express?

Rom

Recommended Posts

jag skulle bara vilja höra om det är någon som är lite haj på Quark express? Eller om det finns någon sajt där man kan lära sig mer om programmet. Tips och sånt! Jag ska snart börja jobba med mitt första nummer på en tidning, men jag känner mig sååå ringrostig och känner att jag har miljoner frågor...

Tex en tidning på ca hundra sidor i färg tryck. I vilket format jobbar man(bilder) och vilken upplösning använder på bilderna under arbets gången?

Du jobbar med lägsta upplösningen på bilderna alternativt visar en grå ruta där bilden ska vara så du bara ser texten.

Kolla på ditt bibliotek om dom har någon bok på korken .

Tråden flyttad till Mac-program, övrigt. Säg till om du inte sitter på en Mac så kan vi nog flytta inlägget vidare...

/Stefan - moderator för Öppet forum

Tyckte nog att inlägget passade bättre i Grafik och bildbehandling så jag flyttade det igen. Tror man får mer svar här, plus att det inte spelar någon roll vilket operativsystem man har. ;-)

/Petra - moderator för Mac-program, övrigt

If you see someone without a smile, give them yours.

Quark XPress finns inte på Linux så det är väl därför du inte vet att det är ett av de vanligaste grafiska programmen vid sidan av Photoshop i branschen. Och finns som sagt för Mac OS likaväl som för Windows.

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

Tips och sådant? Tja i din quarkmapp så hittar du lession 1-6 som kan vara en bra start. :) När det gäller bildformat och sådana saker så kan det ju vara flera saker som styr. Kör ni ett OPI-flöde så blir det ju till att jobba med lågupplöst bilder. Gör du bilderna själv ovh utan OPI-flöde så är det klassiska att du kör med EPS eller TIFF bilder även om JPEG är på stark frammarsch nu när OPI:er börjar avvecklas. Upplösning? Tja det beror ju på vad tidningen trycks i, är det en dagstidning? Magasin? Etc. Kolla med repron vilken rastertääthet dom trycker i multiplicera med två så får du fram lämplig upllösning på dina bilder. Bitmappade bilder som t.xe loggor som inte är vektoriserade håller du lämpligtvis någobnstans mellan 800-1200 dpi.

Om du har en maskin som är lite svag så kan quark kännas slött när dokumentet börjar få många sidor och du har ett bildintensivt innehåll, då kan diu i inställningarna slå på en lägre upplösningen på förhandsvisningen alternativt visa bilderna som grå block.

lol

Du kan ju inte jämföra QuarkXpress med photoshop, photoshop är ju ett bildbehandlingsprogram, och quarkxpress är ett program som Indesign till att göra saker för tryck och sånt, som tidningar mm.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...