Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra rootlösenord


JorgenC

Rekommendera Poster

Nu vet jag att jag är inne i gråzonen, men ändå... :)

 

Jag har iaf installerat Mandrake 9 i VmWare på min dator för en tid sedan. Nu tänkte jag labba lite och kommer till min fasa inte på root-lösenordet... :(

 

Jag har testat att boota med Knoppix 3.3 och ändra i shadow som root, men den rackarn är skrivskyddad.

/home/knoppix/Desktop/sda1/etc har jag access till utan problem, men inte filen :(

sda1 är det pga vmware och dess scsi-typ av virituell hårddisk har jag förstått...

 

Vill gärna slippa att ominstallera Mandrake då jag inte har skivorna hemma.

 

Någon som har några bra tips?

 

/Jörgen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christopher suarez

Oftast kan du boota i single user mode utan att behöva ange root-lösenord. Jag är ingen mandrake-användare längre men såvitt jag vet är default inställningarna i redhat och mandrake ganska öppna vad gäller möjligheter om man har tillgång till tgt-bordet anslutet till datorn. Jag antar att du har någon användare på datorn du kan lösenordet till.

- Boota i single user mode(du får läsa hur för din bootloader på internet)

Gör backuprad av root-raden i /etc/shadow och kommentera ut den.

- ta en krypterad version av ett lösenord du kan

och klistra in istället för det krypterade rootlösenordet i /etc/shadow filen.

 

Såvitt jag vet borde detta fungera.

 

Annars (Jag tycker du verkar ha gjort det) borde det gå att boota en kernel från en diskett - mounta din root-partition(i detta fall root==/ ==exempelvis /dev/hda1) och ändra i /etc/shadow. Sålänge du har fysisk tillgång till datorn borde sånt gå. (Nu vet jag iofs inte om WMWare krånglar till det).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara min svaga kunskap i Linux som gör det, men när jag kollar på filen (inloggad som root på knoppix) är shadow-filen -r- --- --- alltså bara läsbar för root?

Jag kan ju öppna den, men spara... ICKE!

 

Nu har jag ju alltså bootat på en knoppix-cd i den miljön där vwmare normalt startar upp Mandrake 9. Jag har mountat "hårddisken" (i detta fallet blir det då sda1 i vmware)

Men SHADOW är trots det skrivskyddad?!

 

Huh?!

 

Bråkar vmware, eller bör det funka även där?

 

/Jörgen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...