Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Active Directory som adressregister?


Weyland

Rekommendera Poster

Jag som bara har börjat nosa på AD har blivit intresserad av det faktum att man kan lagra en himla massa data om en användare i AD, som telefonnummer och hemadresser och så vidare.

 

Vilket är enligt er det enklaste och trevligaste sättet att dels snabbt söka fram data om en användare och dels redigera data om en användare? Det vore juh trevligt om det som i Microsofts presentationer gick att delegera detta till löneansvarig som i samband med anställning skapar användarkontot och matar in all data om användaren också (någon form av delegering av kontroll alltså, men också kanske något verktyg för det hela som är lättanvänt?).

 

Det trevligaste sättet att söka data tycker jag verkar vara via start->sök->sök personer->sök i AD, om det bara gick att gå direkt till 'sök i AD' utan omvägen via Windows XPs ELÄNDIGA sökwizard :)

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja :) ...då dyker väl genast frågan om att bygga ett litet webbgränssnitt mha av ADSI eller vad det heter istället. Tänkte mer på om det fanns några färdiga gränssnitt och/eller metoder/processer jag missat... inkluderade likväl som tredjeparts.

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag vet", "Jag vet" *viftar ivrigt med handen*

 

Starta din MMC och lägg till AD Users & Computers Snap'in. Högerklicka på ett OU och välj "New Taskpad".

Sedan är du fast i en evig snurra av wizards... men, när du minst anar det trillar du ur och vips så har du skapat ett ekonomi-avdelningen-anpassat-gränsnitt för att t.ex resetta lösenord för användare.

Slå sedan om till "User-mode" under Options, bara att spara och maila ut till användarna.

Naturligtvis är det inget som hindrar användarna från att gå tillbaka till author-mode och plocka fram alla knappar du har dolt. Därför vill det till att du inte gjort alla till Domain Admins utan sätter rättigheter på så låg nivå som möjligt (t.ex. Asta har rätt att modifiera telefonnumret på Kalle).

När du insett alla begränsningar med Taskpads kommer du lära dig ADSI och bygga ett eget gränsnitt. =)

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, jag bevakar inte trådar - ber om ursäkt, men det där hjälpte mig definitivt på vägen!

 

Synd att så mycket annat alltid kommer ivägen. Som någon skrev, landets it-avdelningar är mer utryckningsavdelningar med brandmän än de är utvecklings- och driftavdelningar :/

 

Idag falerade kylsystemet i nya serverrummet för andra gången på kort tid, långt innan vi fått igång ett vettigt övervakningssystem. Någon som har koll på en bra och enkel kill switch att ansluta ups:en till tillsvidare?

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, jag bevakar inte trådar - ber om ursäkt,

Jag vet, det var därför jag tyckte du kunde behöva en liten påminnelse :) Självklart har man ju även lärt sig leva med att trådskaparen mystiskt bara försvinner efter ett bra svar, men jag har blivit van med att få bra gensavar från vissa :)

 

Någon som har koll på en bra och enkel kill switch att ansluta ups:en till tillsvidare?

Nej.. men stänger inte dina fina IBM-servrar av sig när de tycker att det är på tok för varmt? Det gör HP iaf :)

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej.. men stänger inte dina fina IBM-servrar av sig när de tycker att det är på tok för varmt? Det gör HP iaf :)

 

Jo det får man förmoda, problemet tenderar snarare vara att servrar och datorer i allmänhet anser sig klara betydligt mycket mer värme än övrig kommunikationsutrustning i rummet och racket såsom switchar, brandväggar och annat trams. Tror en av de dyrare switcharna har en "max operating temp: 35c" vilket jag höll på att tappa hakan av - och vid förra kylavbrottet så dog ett modemkort (jo, just det diva-kortet faktiskt ;) i den översta servern av värmeslag, trots att servern i sig klarade sig helt utan skador.

 

Och som sagt, det där med "vettig övervakning" gäller även omconf av brytvärden för all utrustning och programvaror... har inte ens hunnit dra igång ups-programvaran, är ganska säker på att ups:en kan övervaka sin egen temp och slå ifrån hela racket (ta ner servrar snyggt) vid en viss temperatur...

 

--

.Wey - tid! (dags för ett studieuppehåll kanske?)

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... jaja, det är inte mycket att göra om inte kylan fungerar.

Antar att det "stora-fastighetsbolaget-i-Etuna" inte mår så bra när deras servrar är nere.

 

tid!

Hehe, och ändå tar du dig tid att svara på en massa inlägg.

Jaja, jag klagar inte på din prioritering, man behöver koppla av med lite forum-skrivande, hur stressad man än är.

Men allvarligt talat. Om du är ovan nämnda företags enda IT-resurs så verkar ni lite underbemannade på den sidan? Ni verkar ju ha ett gäng servrar, kontor och användare som ska pysslas om. Du är säkert uppe bland affärssystemen och härjar också...

Vore kanske en bra idé att köpa lite funktionsdrift av någon snäll IT-konsult (*hint*, *hint*)? ;)

 

Ligger ju dessutom i mina intressen att era system inte krashar alltför hårt, vill juh inte att de ska glömma skicka ut nya betala-hyran-lappar till mig... eller, vänta nu, det skulle nog vara ok ändå. =)

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men allvarligt talat. Om du är ovan nämnda företags enda IT-resurs så verkar ni lite underbemannade på den sidan?

 

Jodå, jag har fått en assistent (och får köpa all konsulttid jag behöver, blivit väldigt mycket de senaste två månaderna kan jag avslöja)! Tyvärr blev assistenten sjukskriven en månad en vecka efter anställning - men nu är han på benen igen så... gissa varför jag ens kan koppla av lite i "tv-soffan" och browsa eforum i väntan på morgondagen idag ;)

 

Angående peta i affärssystemen så är det väl i princip så, men jag har lyckats delegera ut ansvaret på några på ekonomiavdelningen som ändå har bättre koll på det där än jag. Slipper bekymra mig så överdrivet mycket om intern elektronisk levfakturakontroll som verkar fungera smärtfritt nu, och efaktura till er, kära hyresgä, eeh, kunder, är på väg in förstås. Får väl antagligen ta och slita ut streamserve ur AIX:en och köra det på Windows för detta dock - men det kan jag ta :)

 

Sedan blir det väl såhär när man på kort tid expanderar från en skrubb med en nt4-server i till nya lokaler med ett dussin 2000/2003-servrar och eget epost-system och åtminstone ett halvdussin nya ganska omfattande systeminföranden (allt från driftövervakning (alltså fastigheter ;) till ritningsarkiv och datoriserad fakturascanning/kontering) och förstås dubblerar användarantalet.

 

Men kul var det! Och är!

 

...ett studieuppehåll från nu ungefär fram till nästa höst är nog vettigt - kom fram till det _nyss_ typ. Vore kul att få fokusera helt på jobbet i ett halvår, inte bara införa och akutdrifta, utan använda och utveckla alla tuffa prylar också... kanske till och med studera lite användarprocesser! =D

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag har lyckats delegera ut ansvaret på några på ekonomiavdelningen som ändå har bättre koll på det där än jag

Ahh... känner igen det där. Det gäller att hålla sig väl med de som arbetar på den administrativa sidan. De kan komma att göra mycket av ens tråkiga jobb, och ofta tycker de det är kul och omväxlande. Dessutom brukar resultatet blir bättre om de som kan verksamheten också jobbar närmast systemem.

Jag har lyckats lära både Ekonomi och Avtalsadmin Crystal Reports, de frågar bara mig när de är lite väl djupt inne bland tabellerna, eller när det behöver någon krånlig formel (vilket bara är kul!).

 

Sedan blir det väl såhär när man på kort tid expanderar från en skrubb med en nt4-server...

Haha, jag tror ungefär ALLA växande företag jag varit i kontakt med stött på samma problem. Man hinner helt enkelt inte med. I några fall har jag fått förmånen att vara med och bygga allt nytt från början. Den njutningsfulla blicken från en IT-chef vars gamla häckar man precis migrerat bort och kastat ut är ett sant nöje att skåda.

 

Vore kul att få fokusera helt på jobbet i ett halvår, inte bara införa och akutdrifta, utan använda och utveckla alla tuffa prylar också

Precis... ibland saknar jag jobbet på en IT-avdelning. Att faktiskt få föra verksamheten frammåt och utveckla/förvalta systemem. Drift är ju inte särkilt roligt egentligen, det bör någon annan sköta åt en...

 

kanske till och med studera lite användarprocesser!

Whooo... skräms inte nu ;)

Nä, allvarligt talat. Jag har suttit på många ändlösa projektmöten och pratat affärs- och användarprocesser när jag jobbade som Systemförvaltare på en IT-avdelning. Just då får man försöka kväva gäspningarna, men det är ruggigt kul när det börjar hända saker och man får vara med och påverka besluten som tas (utan att tekniken bakom spelar allt för stor roll). Att sedan omsätta det där fina snacket till praktiska tekniklösningar är bland de roligaste utmaningarna som finns.

 

Om arbetsgivaren är villig att satsa lite utvecklingstid och -pengar tycker jag du ska köra!

 

/Mn

 

Edit:

och efaktura till er, kära hyresgä, eeh, kunder, är på väg in förstås.

Signa mig för test och utvärdering! =)

[inlägget ändrat 2003-10-28 19:59:50 av ZanY]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I några fall har jag fått förmånen att vara med och bygga allt nytt från början.

 

Det är juh det jag har gjort, känslan är storslagen - särskilt som jag personligen har kastat ut de gamla häckarna :)

 

Nej, dags att glo på lite anime - det har man alltid tid med, och tack vare allt jobb nuförtiden även råd med ;)

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...