Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

sälja grejer till företag


pepino

Rekommendera Poster

Om jag vill sälja något till ett företag, som tex en hemsida, hur ska man göra då? Måste man ha F skatt? Hur får man det?

 

Eller kan företaget inte bara sätta in pengar på mitt konto?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F-skattsedel är inget egentligt krav i sig. Men du får nog förvänta dig att de flesta seriösa företag kräver att du har F-skattsedel om du vill att dom ska köpa av/sälja till dig.

 

Alla företag är bokföringsskyldiga, vilket betyder att dom måste visa alla inkomster och utgifter. Om du gör affär med ett seriöst företag tror jag knappast att dom skulle gå med på att bara "sätta in pengar på mitt konto".

 

Så, min slutsats blir: Skaffa F-skattsedel.

 

F-skattsedel beställer man hos RSV. Mer info får man hos RSV på www.rsv.se sök på f-skattesedel.

 

[inlägget ändrat 2003-10-22 13:00:27 av Bewern]

[inlägget ändrat 2003-10-22 13:01:24 av Bewern]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och om företaget är snällt och du är lat och inte orkar skaffa f-skatt så kan de faktiskt betala ut "lön" till dig istället - så tar de hand om allt pappersarbete och betalar sociala avgifter för det. Dock inte särskilt poppis bland företagen och chansen är att du får mindre netto i slutänden ;)

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla företag är bokföringsskyldiga, vilket betyder att dom måste visa alla inkomster och utgifter

 

Nja, intäkter kostnader menar du väl :)

 

Man är inte oseriös bara för att man saknar f-skatt. Det viktiga är att man har ett organisationsnummer som visar att man är registrerade. Säljer du en produkt (fysisk vara) har inte f-skatt samma innebörd. Då ses betalningen som ersättning för produkten. Däremot om du gör en hemsida så är det arbetsinsatsen som räknas och ersättning utan att du har f-skatt ses då som lön vilken ska besattas.

 

Lite för komplex fråga att svara på. Secificera mer vad det gäller....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det dvrt att ha f-skatt?

 

Vad är det för skillnad? Kostar det pengar?

Är det som enkild firma?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det dvrt att ha f-skatt?

 

Nej. skulle tro att ansökningsavgiften ligger en bit under 1000:-

 

Vad är det för skillnad? Kostar det pengar?

Är det som enkild firma?

 

Vad jämför du med? Skillnad mellan vad?

Organisationsnummer får man när man regisrerar ett företag. Det visar att man har rätt att bedriva verksamhet och underlätar kontroll av sin handelspartner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bhuhuhuhu, fan va jobbigt allt ska va, inte konstigt ingen vill starta företag här i sverige,

 

farsan och morsan starta ett företag i bulgarien, och det var mycket smidigare...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

farsan och morsan starta ett företag i bulgarien, och det var mycket smidigare...

 

Inom EU är det ju inga problem att driva företag från ett annat land. Luxemburg skulle jag rekommendera. Utanför EU kan det vara lite problem med handelshinder, fast många av länderna har frihandelsavtal med EU (gäler främst de 10 ansökarländerna)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bhuhuhuhu, fan va jobbigt allt ska va, inte konstigt ingen vill starta företag här i sverige,

 

Välkommen till det socialdemokratiska Sverige! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag vill sälja något till ett företag, som tex en hemsida, hur ska man göra då? Måste man ha F skatt? Hur får man det?

 

Eller kan företaget inte bara sätta in pengar på mitt konto?

Pepino! Är detta den åttiofjortonde grejen du har som idé i år? Det är bra! Visioner tycker vi om!!!

------

MVH//Lena Marie [framtidstro är av godo!]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vCoolt är det svårt att starta företag där? Måste man skatta och så?

 

Några procents skatt mot 28% i Sverge...

 

 

Jag hävdar att det låter krånglgare än vad det är att starta ett företag.

 

1. Bestäm företagsform

2. Fyll i registreringen

3. Avvakta svar...

4. Ansök om F-skatt (om ni vill ha det)

5. Gå en starta eget kurs på Arbetsförmedlingen där de informerar om skatter, mm. För om något är krångligt är det hur skatt redovisas och bealas in.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din användarinfo stämmer (17 år) så tänk på att du förmodligen inte får stå för din egen namnteckning vid ett ev avtal. Omyndig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din användarinfo stämmer (17 år) så tänk på att du förmodligen inte får stå för din egen namnteckning vid ett ev avtal. Omyndig

 

Man har rätt att starta företag från 16 och driva dem själva med målsmans godkännande. Dock har man vad jag vet inte rätt att ta banklån förräns firmatecknaren/firmatecknarna fyller 18

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer, men annars fyller jag 18 i januari och det är isf det blir aktuellt.

 

Det är ju inte så att man går och startar ett företag på en dag endå eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...