Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändrar startsida


PäronPrinsen

Rekommendera Poster

PäronPrinsen

Har fått in någon skit i datorn som byter startsida ideligen. Istället för Yahoo så får vi upp någon "Searchv" med någon "plessure searching" eller så som länkar till en massa porr, spel och annat kul.

 

Saken är bara den att byter jag tillbaka så funkar det en stund, sedan är skiten tillbaka.

 

Jag har kört antivirusprogram, Spyboot, Ad-aware, har brandvägg och jag har varit inne och städat bort sidan i registret. Likt förbannat så fortsätter det.

 

Vad göra? Jag vill hitta den filen/programmet som gör det här och under ritualer slänga den i papperskorgen.

 

Vi kör XP Pro och IE 6.

 

Ett stickspår till det här är att jag har väldigt svårt att förstå hur någon tänker som gör ett sådant här program? Det är på samma tema som sidor man är inne på som skickar upp 100 popups vid varje länkning. Vem i h-e tror att det är bra affärsmetoder?

I alla andra branscher pratar men om kundvård och produktvärdering men det verkar inte vara något som kommit till internet ännu.

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-21 16:34:11 av PäronPrinsen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen har du (eller någon annan som har tillgång till din dator) varit inne på mer eller mindre tveksamma webbsidor, och dessutom klickat "ja" på någon säkerhetsvarning.

 

Hittar inte Spybot dem? Har du uppdaterat definitionerna i Spybot?

 

Installera SpywareBlaster http://www.wilderssecurity.net/spywareblaster.html så slipper du dem i framtiden...

 

[Esc] (and don't klick Yes unless you are really sure)

 

[inlägget ändrat 2003-10-21 16:35:33 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte söka först.

Denna fråga har dykt upp flera ggr senaste veckorna.

 

Jag har svarat på detta flera ggr, kolla denna länk.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=507833

 

eller kolla här

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=504334

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-21 18:00:48 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PäronPrinsen

"Tveksamma" websidor har det nog varits inne på en del men jag (tror) inte det har varit det i samband med att detta började böka. Och det har definitivts inte klickats "Ja" på några säkerhetsvarningar eller liknande. Men hundra kan jag ju inte vara i alla fall.

 

Har en liten fundering och misstanke om Kazaa kan ha med det att göra?

 

Men hur som helst så ska jag gå igenom dessa tips igen och se om det är något jag har missat.

 

Sökt på tidigare trådar har jag gjort. Skulle inte gått in i Registret annars.... Men det kan varit något jag har missat där.

 

Nya försök m a o. Jag återkommer och avrapporterar. Tack så länge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid undersöka om du har ett program som heter Lop.exe på din dator.

 

Den skiten ändrar till diverse sidor så fort man skriver in någon adress.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PäronPrinsen

Nu har jag provat alla ovanstående tips utan större framgång.

 

Det enda jag funderar på är om man har bytt i registret så ska man "låsa" den sidan sedan och detta får jag inte till. Verkar som det ser annorlunda ut i XP än i 95/98/ME? Kan någon förklara så jag fattar det med låsningen?

 

Jag vill hitta filen som ligger och bråkar. Det är personligt lixom mellan denne och mig.

 

[inlägget ändrat 2003-10-21 19:39:19 av PäronPrinsen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PäronPrinsen

Efterforskningarna går vidare. Jag har provat att rensa och dona i registret enl Microsofts instruktioner osv...

 

En liten reflektion. Om jag rensar datorn på alla cockies, tempfiler och annat och sedan går ut på nätet och in på Aftonbladet, så är länkarna till deras "webbtv"-avdelningar markerade som att jag redan har varit inne på dessa (vilket varken jag eller sambon någonsin är).

 

Nu till min fråga: Kan det vara någon skit som har gömt sig i Mediaplayern eller Quicktime som ligger och bråkar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag funderar på är om man har bytt i registret så ska man "låsa" den sidan sedan och detta får jag inte till.

Har du gjort precis enligt BoErikssons beskrivning? Jag har själv testat det och det fungerar. Tittar jag sedan i Internet-alternativ-->Allmänt så är Startsidan gråad efter att jag låst den i registret.

 

HKEY_CURRENT_USER\Software\Policies\Microsoft\

Internet Explorer\Control Panel

 

Finns inte Control Panel med så lägg till

genom att högerklicka på de mappar som ev. fattas och skapa nya så att man får sökvägen enligt ovan

 

Skapa sedan ett nytt DWORD och döp den till HomePage.

Högerklicka på Control Panel,

välj Nytt Dword-värde,

skriv in ordet HomePage

Dubbelklicka sedan på HomePage i högra fönstret,

ange siffran 1 för att låsa.

 

Har du gjort rätt så ska det i det högra fönstret stå följande:

HomePage 0x00000001 (1)

 

Om man senare vill lägga till en annan startsida så får man åter ändra värdet till 0.

Jag hade mapparna t.o.m. Microsoft. Sedan skapade jag ny undermapp, genom att högerklicka på Microsoft och välja Nytt och Nyckel och namnge till Internet Explorer. Sedan samma procedur med högerklick på Internet Explorer och namnge till Control Panel. Resten har Bosse beskrivit.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PäronPrinsen

Kan återkomma redan nu.

 

Har ändrat startsida och ska sedan gå till:

HKEY_CURRENT_USER\Software\Policies\Microsoft\

Internet Explorer\Control Panel

 

Men när jag kommer till ....\Microsoft\... så finns bara mappen "SystemCertificates" där. M a o ingen "Internet Explorer". Vadan detta?

 

De beskrivningar jag har läst innan har varit (om jag fattat rätt) för 95/98/ME och inte för XP?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när jag kommer till ....\Microsoft\... så finns bara mappen "SystemCertificates" där. M a o ingen "Internet Explorer". Vadan detta?

Precis så var det för mig också i Windows XP. Därför skapade jag nya mappar eller egentligen "Nycklar", Internet Explorer och Control Panel. Läs noga igenom mitt förra inlägg så ser du hur jag gick tillväga.

 

[inlägget ändrat 2003-10-24 21:02:40 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PäronPrinsen

Ok, då fattar jag. Blir av någon anledning lite feg när jag är inne i Registret och donar...?

 

När jag försöker döpa den till HomePage får jag beskedet att det är upptaget. Det finns något som heter "HomePage Class" när man söker.

 

Hmmmm... Hur gör man då?

 

[inlägget ändrat 2003-10-24 22:43:50 av PäronPrinsen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag försöker döpa den till HomePage får jag beskedet att det är upptaget. Det finns något som heter "HomePage Class" när man söker.

HomePage Class har jag också i registret, men på annan gren, HKEY_CLASSES_ROOT. Men det hindrar inte mig från att skapa ett DWORD med namnet HomePage i mappen/nyckeln Control Panel på grenen HKEY_CURRENT_USER_Software\Policies\Microsoft\Internet Explorer\Control Panel

Har du kollat att du är på den grenen?

Vad ingen sagt, är att du uppmanas vara förskiktig och ev. ta backup innan du editerar registret. Ett litet misstag och systemet kan bli obrukbart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PäronPrinsen

Om jag fattar det rätt när jag söker så har jag en HomePage under HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\CLASSES\CLSID ? Jag får inte riiiiktigt koll på exakt var den ligger där, går det kolla på något vis. Hur som helst är det den mappen söken stannar på.

 

När jag dubbelklickar på den så är värderutan grå.

 

Försiktigheten i Registret är jag noga med - därav alla dessa femtioelva frågor. Annars hade jag labbat lite själv, men jag tror det är dumt i det här fallet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag fattar det rätt när jag söker så har jag en HomePage under HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\CLASSES\CLSID ?

Titta på grenen ovanför Local_Machine: HKEY_CURRENT_USER_Software\Policies\Microsoft\Internet Explorer\Control Panel Det är i den grenen du ska editera.

 

[inlägget ändrat 2003-10-25 10:08:33 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PäronPrinsen

Jo visst, det är jag helt på det klara med. Men det verkar som det är den andra HomePage som hindrar mig. Låter konstigt, jag vet. Ska försöka igen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PäronPrinsen

Hepp! Jag är under rätt avdelning men jag får beskedet att namnet finns redan :(

 

Men jag har sökt igenom hela registret nu och det finns en rackarns massa HomePage men INGEN under HKEY_CURRENT_USER. Då borde den ju inte reagera på namnet? Fattar inte det. Den borde väl inte reagera förutom om det fanns ett likadant namn i samma mapp?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PäronPrinsen

Wupp! Nu tog jag bort nycklarna jag hade gjort och gjorde om hela proceduren och nu protesterade den helt plötsligt inte.

 

Nu ska jag testa och starta om osv.

 

Återkommer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PäronPrinsen

Funkar inte alls.

 

 

 

Jag går in på HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main och ändrar startsidan till Yahoo.

 

Kollar sedan under Verktyg i IE och startsidefältet är grått.

 

Sedan går jag in under HKEY_CURRENT_USER\Software\Policies\Microsoft\

Internet Explorer\Control Panel och fixar en DWORD som heter HomePage och sätter den till värde 1.

 

Har jag missat något? Samma skit till startsida hamnar upp i alla fall när jag startat om datorn.

 

Kan det ha med MSN Messenger att göra tro? Lena Marie var ju inne på det. Sambon installerade den i dagarna när det här började och jag har alltid haft en inneboende skeptisk hållning till det programmet (vad det nu har med saken att göra?).

 

Nu måste jag ut och göra lite annat i alla fall. Får återkomma.

[inlägget ändrat 2003-10-25 10:46:02 av PäronPrinsen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PäronPrinsen:

Jag använder MSN Messenger utan problem. Det var när jag klickade "ja" på en popup-ruta om att ladda ner en uppdatering som mitt problem började. Det bara small till så hade jag alla problem som beskrivs i tråden jag hänvisade till. Samma misstag gjordes på ex:ets dator men då hade jag MSN-tråden att kolla i och det löste sig.

Jag körde http://www.spywareinfo.com/~merijn/

och hittade där följande som jag tog bort:

 

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = http://mysearchnow.com/searchbar.html'>http://mysearchnow.com/searchbar.html'>http://mysearchnow.com/searchbar.html'>http://mysearchnow.com/searchbar.html'>http://mysearchnow.com/searchbar.html

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://mysearchnow.com/searchbar.html

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = http://mysearchnow.com/searchbar.html

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://mysearchnow.com/searchbar.html

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant = http://mysearchnow.com/searchbar.html

O2 - BHO: (no name) - {8cef6853-11ac-4bf1-97ea-082d48053437} - D:\DOCUME~1\ADMINI~1\APPLIC~1\zdfrststquie.dll

O3 - Toolbar: hfnoastithc - {9091ba31-2c9d-4091-b59e-87ce9c58164f} - D:\DOCUME~1\ADMINI~1\APPLIC~1\zdfrststquie.dll

O4 - HKLM\..\Run: [DKRYGNUB] D:\WINNT\DKRYGNUB.exe

 

En tankegång bara:) Jag fick ordning på det hela iaf.

Observeras bör att jag hela tiden fick vägledning av Anders N, för är man inte säker så...ja du vet ju själv

 

Kör ovanstående och klistra in resultatet så finns det säkert någon som direkt ser vad som ska ses ;)

------

MVH//Lena Marie

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-25 13:17:33 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går in på HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main och ändrar startsidan till Yahoo.

Kollar sedan under Verktyg i IE och startsidefältet är grått.

Borde inte vara grått i detta läge. Det är först efter att du valt att låsa HomePage det ska vara grått.

Välj att låsa upp HomePage genom att ange värdet till 0. Sedan skriver du in den startsida du vill ha. Därefter låser du sidan. Du kan göra allt detta i registret på en gång. Gå inte in i IE och titta på Startsidan förrän du gjort klart i registret.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten reflektion. Om jag rensar datorn på alla cockies, tempfiler och annat och sedan går ut på nätet och in på Aftonbladet, så är länkarna till deras "webbtv"-avdelningar markerade som att jag redan har varit inne på dessa (vilket varken jag eller sambon någonsin är).

 

Det där har jag också varit med om. Mycket märkligt!

 

Har dock inte några problem med startsidan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...