Just nu i M3-nätverket
Jump to content

p-lll 600- eller p-lll533b??

Johan123456789101112

Recommended Posts

Johan123456789101112

Jag har köpt en dator som det skulle vara en

p-lll 600 i men när jag starttar upp datorn så står det bara p-lll 533b. Har jag blivit lurad???

Det kan vara så att din dators bios inte är uppgraderat så det känner till snabbare än 533... jag skulle dock ta kontakt med de som sålt datorn till dig och be dem förklara varför det ligger till som det gör.

Daniel Ackerot

Jag tror att det är så enkelt som att någon har glömt att ställa in multipeln rätt!

Det finns två alternativ när det gäller den externa bussfrekvenser för P3:or 100 eller 133.

b:t i beteckningen indikerar att du kör med 133 MHz bussfrekvens, så för att få 600 MHz intern frekvens så ska multiplikatorn i BIOS stå på 4,5 (4,5*133=600). Troligtvis så står den nu på 4 (4*133=533), så gå n i ditt BIOS och kolla!

Detta ska dock inte påverka processorns arbetsfrekvens, det är bara bios som luras!

För att kolla vilken frekvens din processor kör med kan du ladda ned "Intel Processor Frequency ID Utility" från intels sait http://support.intel.com/support/processors/tools/FrequencyID/FreqID.htm

/Daniel

Daniel Ackerot

Multiplikatorn är låst!

I BIOS kan du ställa in multiplikatorn, d.v.s. det värde som visas när datorn startar. Detta har dock inget med den ricktiga frekvensen att göra då multiplikatorn inte kan ändras i processorn bara det värde BIOS räknar på för att få fram klockfrekvensen.

/Daniel

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...