Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Codec-problem?


Leab

Rekommendera Poster

Jag försöker spela upp en musikvideo (*.mpg) med K-lite codec pack men det går inte, alla mina övriga filer fungerar det med. G-spot säger "MP42" S-Mpeg 4 version 2, 3 compatible codecs installed.

Trycker jag på "render" säger programmet "rendering successfull" men det blir bara en grå ruta, dock fungerar ljudet.

Hoppas någon kan ge mig tips i codec-djungeln.

/L

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddade ner några codecs som verkar ha med Mpeg 4 att göra men det blir fortfarande en grå ruta och ljudet fungerar.

Vad göra??

/Leif

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grå? Vilken videospelare? Kan du justera gammanivå och/eller ljusstyrka/kontrast? Pröva det i så fall...

 

En del filter i så kallade "codec-paket" fördärvar systemet till oigenkännlighet, installera BARA de codecs du VET att du behöver och då EN i TAGET :)

 

Mpeg 4v2 är en gammal microsoftcodec som inte är i bruk längre. Du kan få problem med andra mpeg4-versioner om du installerar den, men den borde gå att hitta på någon grundlig codecsajt.

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

[inlägget ändrat 2003-10-21 23:18:30 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta med codec fattar jag nästan ingenting om.

 

Jag har provat bla K-lite,DivX505Bundle, zoomplayer310rc2pro, ACE, power dvd, mediaspelaren ver: 9. Men alla ger samma problem dvs ljudet fungerar men bilden betår av ett helgrått fält.

 

Citerar mig själv i det 1'a inlägget

"G-spot säger "MP42" S-Mpeg 4 version 2, 3 compatible codecs installed.

Trycker jag på "render" säger programmet "rendering successfull" men det blir bara en grå ruta, dock fungerar ljudet."

 

Finns det någon man skulle kunna skicka över filmen till med msn kanske?

Mvh

Leif

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta med codec fattar jag nästan ingenting om.

 

Du behöver en codec som hanterar ditt citat MP42 som är MPEG4 version 2 (från Microsoft som är de enda som släppt en sådan mig veterligen - och den är gammal och ersätt).

 

Divx är en codec, xvid, mpeg4v2, mpeg4v3, mpeg2 osv är också codecs.

 

Mediaspelaren, zoomplayer och så vidare är bara uppspelare - du behöver rätt codec till filformatet för att kunna spela upp det med en spelare.

 

Här finns både spelare och codecs (scrolla ner):

http://www.dvdrhelp.com/tools

 

Förmodligen fungerar din fil med DivX :) 3.11 som var baserat på den gamla mpeg4-versionen.

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, så en spelare kräver en codec för att kunna visa filmen? Men hur får man spelaren att använda codecen?

Jag hittade en "Divx3.11 alpha" som jag installerade men jag kan inte hitta den sen.

/Leif

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Codec, en djungel, helt korrekt utryckt.

 

En codec är ett av de "filter" som mediasignalen går igenom. Du har ett antal filter på din dator, DirectShow filter.

 

Dessa filter ser till att dela upp signalen i ljud och bild del, skicka dem till resp. dekoder, vidare till ett renderingsfilter som skapar det du ser. Enkelt utryckt, det finns oftast fler steg.

 

Hur du får din spelare att hitt din codec? Ja det är inte spelaren som hittar den, det är windows. Codecen måste ha rätt "prioritet". Om Windows har två codecar att välja mellan, då väljs den med högst prioritet.

Att installera många olika codecar som kan/vill ta hand om samma material kan mycket väl skapa problem, konflikter. Vidare kan även problem uppstå mellan olika steg i den serie av filter som jag beskrivit ovan.

 

DivX3.11 alpha - tror att senare upplagor av DivX även ska klara detta format och därmed troligen även har högre prioritet för denna. Med andra ord - den installationen gjorde troligen varken från eller till.

 

Oj, nu skrev jag visst av mig en del extra information.

I kontrollpanelen -> enhetshanteraren -> ljud-video-enheter -> video-codec

där kan du ofta se mertpaten av dina installerade codecar.

Enda sättet jag hittat att se alla är med hjälp av Zoomplayer.

 

codec - eeh, nu kanske jag motsäger mig själv lite, men du kan alltid testa ffdshow - ett filter som ska kunna hantera de flesta formaten påstår det. Nackdelen är att senaste "stabila" upplagan är över ett år gammal. Finns dock utvecklade Alpha versioner som kan vara mer eller mindre kraschbenägna.

 

Finns det någonstans jag kan få tag på din fil? Kan alltid testa och se vilken codec som tar hand om den på min dator.

 

/T

 

[inlägget ändrat 2003-10-22 10:53:22 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Du kan börja med att avinstallera alla codec paket.

Sen kan du installera ffdshow

den kan du hitta här:

http://sourceforge.net/projects/ffdshow

 

du kommer att behöva audio codec, AC3-filter är bra, den kan du hitta här:

http://ac3filter.sourceforge.net/

 

Du kan också ha en spelare (VideoLan) som inte behöver några codec(har inbyggda codec), den kan du hitta här:

http://www.videolan.org/

 

Hoppas detta hjälper dig.

 

Mvh Mokhtar

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips o råd, tyvärr blev jag väl inte mycket klokare. Men som jag skrev ovan fick jag tag i videon igen och nu fungerar det med BS player och dom inbyggda codecarna. Det verkar ha hänt något med den 1'a.

Mvh

leif

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...