Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återinsatt hårddisk oläsbar... ???


jezna

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har problem med en hårddisk. Jag har en extradisk med massor på som jag tog ur när jag ominstallerade datorn (den andra disken). Nu när jag sätter in disken igen klassas den som "dynamisk" och "oläsbar" i enhetshanteraren. Trots att jag ser på egenskaper att det är rätt disk. Vad ska jag göra för att inte förlora all min data?!?!

 

Hjälphjälphjälp!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara kört, dynamiska diskar ska man inte använda annat än när man behöver det - dvs när du ska slå ihop flera diskar till en logisk disk (raid0/1/5/spanning osv).

 

...jag antar att du har provat att högerklicka på disken i diskhanteraren och valt att importera den?

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm jo dynamiska diskar kanske är knepigt. Men problemet är att jag har inte själv valt att den ska vara det. Det har min dator gjort. Och den var ju inte dynamisk innan jag ominstallerade primära disken.

 

Högerklickat har jag gjort och datorn undrar om jag vill "konvertera" disken. Det går säkert och då kan jag använda den, men all data går förlorad...

 

Är det någon som vet hur det här ska lösas?! Det kan väl inte vara så att det är helt kört?!?!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konvertera förvisso, men du kan alltså inte välja att importera 'foreign' disks? Du får kanske lite olika val i menyn beroende på vart i diskhanteraren du högerklickar...

 

Det finns en MSKB på det här, ska se om jag hittar den, och den var allt annat än positiv - jag blev av med två diskars innehåll på min filserver på grund av dynamiska diskar-buggen och håller mig numer så långt från dem jag bara kan :)

 

(lyckligtvis var den enda disken fylld med våra 3d-projekt, som jag hade speglat till min arbetsstation - den andra diskens innehåll däremot var förlorat för evigt - en förlust jag kunde ta eftersom jag valt att inte backa den)

 

Du ska kunna välja att importera disken som 'foreign', men får du då ett felmeddelande så har du problem. Testa då att ansluta disken till en annan XP-dator och importera igen... fungerar det inte då, ja välkommen till min värld :)

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

[inlägget ändrat 2003-10-19 14:26:09 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ser mörkt ut alltså :) Men det slog mig också att jag kan försöka på en annan dator och se'n tillbaka. Hoppas att det fungerar då...

 

Tack så mycket för hjälpen så långt det går i alla fall :)

 

/ jez

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...