Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Trådlös bredbandsrouter

Ryzzen

Recommended Posts

Sitter och funderar på att skaffa en trådlös bredbandsrouter . Jag har tillgång till 3 ip numer så jag tänkte ge routern ett ip numer och sen köra med NAT eller liknande på routern. Nu till frågan: Skall man köra med DHCP eller fast IP på datorerna som skall ansluta till routern? Finns det routrar som skötter DHCP samt behörogt kontroll och trafik kryptering( alltså man skall bara ställa in sin dator för dhcp och sen loga in på någon webbsida eller liknande för att komma ut på nätet)? Eller skall man köra med fast ip och begränsa åtkomsten till ip numer/MAC adresser?

Tips ideer.

Tja, har en D-Link 614+ själv.

Den kan köra krypterat med WEP på 64,128 eller 256 bitar. WEP-kryoteringen är ju rätt värdelös då den redan är knäckt. Nu vet jag inte om ditt syfte med kryptering är att skydda trafiken eller att hindra folk från att använda din router.

I varje fall så ställer man in det hela genom att hitta på en krypteringsnyckel som man sedan använder på alla datorer.

614+ har inbygg dhcp. I frågan om fast ip eller dhcp är det väl mest en fråga om man orkar konfigurerar varje dator med ett eget ip eller låta routern dela ut lämpliga ip-nummer. Jag kör med fast på min stationära och dhcp på dom bärbara.

Till sist så kan jag berätta att på 614+ kan du ställa in så att routern bara accepterar vissa MAC-adresser.

Vanligtvis kör man DHCP förstås, för att slippa konfigurera ip-inställningarna på klienterna. Begränsad åtkomst baserad på mac-adresser fungerar oavsett vad du väljer ovan - mac-adressen är juh densamma.

Kryptering och/eller autenticering sköts av routern och programvaran på klienterna för detta - exempelvis Windows XP har inställningar för WEP-kryptering och med en patch även WPA-kryptering (som är att föredra) som du kommer åt via nätverksinställningarna, inte en webbsida.

De flesta trådlösa accesspunkter stöder dock inte radius, men de som gör det kan erbjuda dig 'transparent' autenticering antingen via användarlistor på routern eller via en riktig radiusserver - annars brukar man använda en pre-shared key, dvs ett fast 'lösenord' för krypteringen och åtkomst.

--

.Wey - oooops! fick mig att bli omsprungen av Viking Virus =D

Go da! Sing a song!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...