Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Direktmeddelanden i eForum


ZanY

Rekommendera Poster

Satt och klurade lite och på att det kanske inte vore så dumt med möjligheten att skicka meddelanden till andra eForum-användare.

Det känns som många här använder eForum lite som ett community och funktionen att skicka ett litet meddelande till någon vore kanske inte så dum.

 

Det skulle till exempel lösa bevakning av trådar utan mail, genom att man helt enkelt får ett meddelande istället.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=504872

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=500897

 

Eller om man svarar på en gammal tråd och vill uppmärksamma skaparen om det.

Man kanske vill tacka för ett svar lite mer personligt, eller ställa följdfrågor som inte lämpar sig för forumet.

 

Är det för krångligt? Blir det för mycket Lunarstorm över eForum? Är jag helt ute och cyklar?

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ett sätt är det bra, på ett par andra är det inte bra.

 

Den största nackdelen är ju naturligtvis att eventuella extra svar/kommentarer inte kan ses av andra.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den största nackdelen är ju naturligtvis att eventuella extra svar/kommentarer inte kan ses av andra.

 

Fast det är väl hela idén med direktmeddelanden, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Blir ju svårt för de som är gurus på Eforum. :-)

 

Då lär man bli översållad av meddelande av folk som vill ha hjälp istället för att posta ett inlägg.

 

Ett och annat mail från folk har jag fått under min tid härinne, men man kan ju gissa hur det blir med direktmeddelande då.

 

Lunarstorm tycker jag inte alls att det skulle likna med direktmeddelande. Eforum är ju ett diskussionsforum och Lunarstorm ett community. :-)

 

Kom att tänka på...

...skulle man inte kunna ha en knapp så att man addar sig på trådskaparens ICQ-lista?

 

Då kan man ju snabbt och smidigt slänga iväg ett meddelande om personen är online. Om personen nu har ICQ eller MSN, förstås.

 

Jag har ICQ, men tröttnade på det och installerade inte om det igen. Lekte igår med senaste Miranda och fann att där finns MSN inbakat också. Jippi! Då kan man nå polare där också. ;-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Allt du behöver veta finns på internet. Du kan bara inte hitta det.

 

Yttermera.se

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-16 18:33:04 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då lär man bli översållad av meddelande av folk som vill ha hjälp istället för att posta ett inlägg.

Det bör nog ingå en ignore-funktion.

Dessutom har jag hellre 10 meddelande på eForum än ett i min mailbox. När jag går till eForum är det just för att bli "störd" med intressanta frågor och dikussioner.

Då kan man ju snabbt och smidigt slänga iväg ett meddelande om personen är online.

Samma sak här, själv skulle jag bli galen om eForum-användare kunde störa mig med mail och ICQ-mezz, jag vill liksom skilja eForum från andra kommunikationsvägar. Annars får vi snart SMS-funktion också, vore inget vidare.

 

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den största nackdelen är ju naturligtvis att eventuella extra svar/kommentarer inte kan ses av andra.

Jag håller med! Det är en risk att folk börjar ställa frågor eller svara på inlägg på detta sätt istället för att skapa trådar eller inlägg.

Frågan är om det skulle vara av övergående karaktär eftersom åtminstonde de flesta som skriver mycket (sannolikt de som skulle få flest direktmeddelanden) håller rätt på vad som är lämpligt som tråd/inlägg och helt enkelt bara strunta i att svara.

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett och annat mail från folk har jag fått under min tid härinne, men man kan ju gissa hur det blir med direktmeddelande då.

 

Exakt, jag tycker det räcker bra som det är - är det någon som vill säga något privat verkar det som de är bra på att maila frågorna istället... lyckligtvis är de inte så många (ännu) så det stör :)

 

--

.Wey - röstar mot ;)

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt, jag tycker det räcker bra som det är - är det någon som vill säga något privat verkar det som de är bra på att maila frågorna istället... lyckligtvis är de inte så många (ännu) så det stör :)

Jo, några mail har det blivit. Nåra frågor och lite annat. Av olika slag! Jag har inte blivit störd eftersom det varit trevliga mail men det kan ju räcka med det. Jag håller med, det är bra som det är!

------

MVH//Lena Marie

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ZanY det du och andra föreslår fanns på IDGOnline tiden, kördes på en Firstclass server.

 

Ville man prata med någon direkt valde man direktsamtal, typ chat.

Man fick upp en ruta där man kunde aceptera eller ignorera.

Funkade bra.

 

/Milkman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej tack, inga privata-/direktmeddleanden på Eforum. Vitsen med forumet är ju att skapa en öppen kunskapsbank men med privata meddelanden riskerar en del kunskap att bli dåld och den nackdelen kombinerat med att vissa användare riskerar att översållas av meddelanden överväger eventuella fördelar.

 

Som tidigare konstaterats finns ju också e-post samt ICQ, vilket har funkat bra hittills för mig iaf.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mig är det aldrig någon som mailar förutom spamnissarna men så länge man kan välja opt in så tycker jag aldrig det är dåligt med ny funktionalitet. Vill man inte ha icq-meddelenden så ger man fan i att ange sitt ICQ-nr. Så enkelt är det.

 

Det skulle vara väldigt intressant med en eforumchat om man kunde komma på något fiffigt sätt att logga frågor och liknande i egna tråda så att svaren bibehölls.

 

/JANspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...