Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det helt kört för mig ?


MagicFingers 2

Rekommendera Poster

MagicFingers 2

Hej allihopa, första dagen på detta forum för mig.. :)

 

Jo jag undrar om någon vet vad jag ska göra nu ?

 

Problemet är följande, min CPU har troligen blivit avmagnetiserad eller har på något sätt gått sönder vid "operation: kylfläns" byte.

 

Något som vet vad jag kan göra nu för att få den att fungera ?.. Jag skulle vara mer än super-tacksam.

 

Jag har, förresten köpt den av en privat person så ingen garanti finns.. Dessutom gäller inte garantin då man har mixtrat med kylflänsen..

 

Någon med nån snilleblixt ?

 

/Gustav A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MagicFingers 2

Nja, den botar inte.. När datorn startas förblir skärmen svart och allting kör, fläktar och hela köret cd:n med Processorn är död...

 

Har provat med min gamla PII 266:a och den funkar perfekt.. P3:an har fungerat innan, precis innan jag bytte kylfläns.. Nu fungerar den inte alls.

 

Skulle man kunna lämna in den någonstans så att någon kan laga den... Inte trevligt som det är nu..

 

 

/Gustav

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MagicFingers 2

Nej, det tror jag inte.. Har för mig att det inte händer något alls, vare sig med Pc-speakern eller CPU:n...

 

Den är garanterat trasig, Skulle jag tro.

 

Något som vet ett ställe där man kan lämna in den ?

 

Det vore asbra ifall jag kunde lämna in den någonstans, så att jag kunde få den fixad.

 

/Gustav

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christina Holm

Ja, det är nog tyvärr så som du själv misstänker. CPU:n har gått sönder. Jag gissar på goda grunder att du inte använt något ESD-skydd i samband med att du hanterade den. Statisk elektricitet har en förödande effekt på elektronik.

Så behåll kylelement och fläkt. Släng CPU:n eller spika upp den på väggen som ett dyrt avskräckande exempel. Köp en ny, men använd ESD-skydd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MagicFingers 2

Ja, det var som jag befarade.. Ett dyrt, väldigt dyrt, misstag.. Men man lär inte göra om det..

 

Har hört att man ska avvakta ett tag om man ska investera i en ny CPU.. Intel sänker både priserna på sina P3:or snart dessutom lanserar de väl nya Coppermines som kommer att dra ner p3:ornas priser ännu mer..

 

Annars, någon som känner någon som vill sälja en P3:A ?

 

Någon som vill köpa en Snowboard .. :) *?*

 

/Gustav

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

ESD-skydd är onödigt vid hantering av komponenter. Det är tämligen svårt att förstöra t.ex. en processor med statisk elektrcitet. Många som monterar datorer idag har kastat bort de små löjliga armbanden och sina dyra ESD-miljöer. Det är långt mycket vanligare att man förstör delarna rent mekaniskt, troligen vad som har hänt i detta fallet.

 

Ett förslag,ta en lupp och kolla igenom ledningar och komponenter på CPU:n, kanske kan du hitta nåt som är trasigt. Finns folk som kan laga sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MagicFingers 2

Ok, nu har jag fått många bud här:, tacksam för alla dock, Men ena säger att det bara är att spika upp den på vägen och en annan säger att det finns folk som kan fixa sånt här..

 

Faktum är att jag skulle vara evigt tacksam om någon var kapabel att fixa den..

 

-> Anders N. känner du någon som kan fixa den ?.. Typ om jag skulle skicka den över posten eller något..

 

Eller känner du ett företag som fixar P3:or..

 

Eller det kanske är någon annan som vet ?

 

Som sagt, tacksam för minsta lilla...

/Gustav

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Vad jag menade var att du skulle ta och kolla igenom processorn för att se om du haft sönder något som en ledning eller komponent. Använd en lupp eller ett förstoringsglas och en stark lampa.

Jag har själv förstört ett moderkort en gång med en bläckpenna! Att den skulle vara ESD-skadad tror jag inte, Jag har aldrig, inte heller någon jag känner förstört datorkomponenter på det viset.

Du kanske vet med dig att du kommit åt själva kortet när du bände av flänsen, eller du kanske t.o.m. har tagit av höljet? Att felsöka på annat sätt tror jag är omöjligt.

Hör av dig hur det går är lite nyfiken....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MagicFingers 2

Hej igen,

 

Jo jag ska ta och noga genomgå processorn.

Säg att jag hittar en krets som har brutits..

Är det kört då, fast det är kanske bättre att jag hittar källan till problemet ?

 

Nåja, säg att jag hittar det som troligen är problemet, finns det folk som kan laga det då, eller är det så att man till och med själv kan laga den ?

 

Nåja, börjar bli sent.

 

Hörs, -Gustav

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MagicFingers 2

Hej igen,

 

Jaja, nu ska jag äntligen, har inte haft tid tidigare, sätta mig ner med en lupp och en stark lampa och genomsöka kortet.

 

Och Anders, en sak bara, om det skulle vara så att jag inte hittar felet - så skulle väl jag likväl kunna skicka den till typ dig och för en liten summa skulle väl du kunna ta dig en titt ?

 

Nåja, återkommer om vidare information..

 

Operation; Rädda P3:a har inletts..

 

-Gustav

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett liknande problem med min dator förra veckan. Skärmen var helt död men fläktar osv snurrade som vanligt. Gjorde lite enkel felsökning, bytte nätaggregat och lite annat men hittade inte ett skvatt. Så jag lämnade in datorn till DMS i Malmö för felsökning. Jag ringde upp dem i fredags och frågade om de hittat ngt.

 

DMS slutsats var att Bioset hade havererat på mitt Abit BH6. Så de bytte ut bioset i hårdvaran och sedan funkade allt perfekt. Enligt dem var det kunde varit ett virus men Norton Antivirus 5 hittade visserligen inget.

 

Deras felsökning kostade endast 300 spänn, bios bytes var gratis.

 

Så testa ringa runt till lite olika datorbutiker och fråga om de gör felsökningar, vad det kostar osv. Jag hade inte ens köpt datorn hos DMS (endast lådan och garantin var redan slut) så det ska nog gå bra för dig med.

 

DMS sa redan när jag först ringde till dem att det antingen var nätaggregatet eller bios som strulade, jag kunde förstås intyga att nätaggregatet var ok, men de visar ju ändå att de vet vad de sysslar med.

 

Skadar aldrig att ringa och fråga lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MagicFingers 2

Hej igen..

 

Som sagt tack för svaret Xzalibur, men jag vet "tyvärr" att det varken är fel på bioset eller på nätagregatet.. Kör nämligen datorn nu med min gamla 266:a, vilket leder en ganska snabbt in på processorn.. Det är alltså fel på min gamla processor.

"Att ringa och fråga skadar aldrig", nej du har faktiskt rätt och jag tror jag ska göra det.. Lite synd om man har en P3:a hemma som möjligtvis kan räddas.

 

Det jag gjort: Tog processorn och gjorde enligt en instruktion på www.sweclockers.com och tog bort min kylfläns. Skulle ta bort den för jag skulle byta den mot en nyare. Och visst, även om det var lite besvärligt så fick jag av kylflänsen.. När jag byt satte jag in den i datorn igen.. Vad hädner när jag startar datorn, Jo ingenting. allting rör sig men pc-speakern är död likväl processorn,. =(...

 

Senare provar jag med min äldre PII 266:a och då fungerar datorn..

 

Detta bevisar ganska starkt att det blev ett fel med CPu:n då jag skulle byta kylfläns..

 

Inte roligt, men jag tycker att det borde gå att fixa..

 

Om det är någon som vet något, minsta lilla, om CPU lagning så skicka ett mail eller skriv en insändare till forumet...

 

veritas_cest_moi@hotmail.com

 

Som sagt, tacksam för allt.. =)

 

Hörs,

 

Gustav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte helt enkelt så att din nya CPU ska ha en lägre spänning (1,65V ist för 2,00V) och vägrar starta när den upptäcker den höga spänningen !!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Har du något belägg för detta ?

 

Så vitt jag sett har inte elektronikindustrin gått ut med att elektronik helt plötsligt skulle ha blivit tåligare mot statisk elektricitet.

Tvärtom borde den blivit känsligare pga. att transistorerna blir mindre och mindre.

 

Att vissa som monterar datorer inte ids/har råd att skaffa ESD-utrustning

är en helt annan sak än att elektroniken blivit "okänsligare".

 

Dock får man med glädje notera att vissa komponenttillverkare, till exempel Seagate, kapslar in all elektronik så att den skyddas både mot mekanisk påverkan och mot ESD.

 

 

Mvh

 

Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MagicFingers 2

Jaja, tack för svaren. Men hurvida den har gått sönder på mekaniskt eller s.k. statiskt vis är ej rellevant.

 

-> Om man tar en titt på cpu:n så ser den ej ut att vara skadad, och någon spännings sak är det inte.. Det går inte att starta datorn när man har cpu:n i, ingenting händer och det är garanterat cpu'n som är trasig. Men, den kan knappast vara mycket trasig.

 

Och då undrar jag, mycket simpelt, om det finns någon som tror sig kunna ta sig en titt och se om man kan få igång den igen ?

 

MvH/Gustav

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du helt säker på att matningsspänningen till processorn är rätt?

 

De gamla PII-processorerna (233-300) använde en mycket högre spänning än dagens modernare PIII. Det kan vara så att moderkortet inte autodetectar processorn helt riktigt och använder en för hög spänning, vilket kan resultera i en bränd processor om man har otur.

 

Finns det inga andra faktorer som kan ha inverkat, som försök till överklockning eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MagicFingers 2

Ok, jag förstår vad nu menar, men moderkortet är sprillans nytt och jag körde P3:an två sekunder innan jag bytte kylfläns.. Efter detta så startade inte datorn..

 

Så det är ingen fel spänning. Det är troligwn någon krets som gått sönder vid borttagningen av den gamla kylflänsen :(

 

Så det skulle vara om det fanns någon som kunde sig på dessa kort väldigt mycket och kunde se vad felet var, och sedan löda.. ?

 

Jaja, hörs..

 

/Gustav

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Du kan ju alltid höra med någon radioverkstad som reparerar

bilstereo, de brukar vara ganska duktiga på att inspektera trasiga kort

med ytmonterade komponenter och kan säkert säga ifall du råkat

"slå bort" någon komponent.

 

Förresten, har du testat att starta processorn utan kylfläkt ?.

Det finns ju en liten risk att någon metalldel på kylutrustningen kortsluter

någonting på processorn.

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MagicFingers 2

Hej igen,

 

Jag tror jag sticker till en radioverkstad och ser om det är något de kan göra. Har någon hört talas om att dessa radio-killar har fixat något dylikt ?

 

Jaja, man får prova allt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att trycka i processorn ordentligt, symptomen vissar på att det är det som är felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...