Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BBB + Linux = Sant :)


Blekis ®

Rekommendera Poster

Hehe,

Idag släpptes äntligen den nya Mandrake Linux 9.2 ! Yipee ! Kanske den bästa desktopdisten hitills ? Oerhört välpolerad. Hur vet jag då detta ? Är jag månne medlem i Mandrakeclub ? Mandrake kräver nämligen detta för att omedelbart få ladda ner ISO:s att bränna. Nej, jag har varit medlem, och även skickat bidrag när Mandrake befann sig i knipa men just nu står jag som "alumni" i rullorna. Ändå var jag nyfiken .. OK, alternativet "Nätverksinstallation" har alltid funnits i samband med Linux men med en så omfångsrik dist som Mandrake har det också alltid tett sig aningen segt. No more. Just nu visade BBB sin rätta sida, jag gjorde en ren nätverksinstallation av Mandrake 9.2 från katalogträdet på en ftp. Gissa hur lång tid det tog ? 35 minuter! Med alla paket ikryssade. Jeezus, det måste ha maxat ut ordentligt ;) Så, vad tusan skall man med CD till egentligen när man har snabbt internet ? Bara att köra sin lilla network.img-floppy som man gjort iordning med hjälp av rawwrite, så *poff* skriver man det här i Mandrake 9.2 :)

 

bredbandsbröder och systrar, rekommenderas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså...

 

Pepino,

det är inte så "jaså". Kontentan är att installations-CD är ganska onödigt i Linuxsammanhang, om man har en hyfsad uppkoppling. Det kanske du redan visste. Men uppenbarligen finns det massor av folk som inte greppat det hela, med tanke på alla diskussioner om iso: via bittorrent som just nu florerar på nätet. Och med tanke på alla som fortfarande köper installations-CD. Red Hat har redan tagit konsekvensen av det hela, och slutat sälja boxar :)

 

Btw, nu har jag kört Mandrake 9.2 i nästan ett dygn, det är verkligen en irriterande dist; allt fungerar och det lilla som behöver konffas fungerar det också efter enklast möjliga konffning ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mandrake 9.2 verkar riktigt kul; jag hittade den här:

 

http://rpms.mandrakeclub.com/rpms/mandrake-devel/contrib/i586/kernel-multimedia-source-2.4.22-10mm.2mdk.i586.html

 

en lowlatency multimediakernel baserad på samma kernel som skeppas med 9.2 ! Precis vad jag alltid längtat efter i Linux :) Den här kerneln uppges ha en latency vid ljud in/avspelning på 1 ms ! Dessutom stöder den mitt M-Audio Audiophile 2496 "by default" och Mandrake skeppar tom en kontrollpanel för ENVY24-chippet som sitter i Audiophile(installeras separat), den kontrollpanelen motsvarar närmast exakt funktionaliteten hos M-Audio:s Windows-applet !

 

Herregud ! Har äntligen den första musikerdisten blivit född ??? Mandrake 9.2 ! Här måste installeras ljudappar en grosse, och testas järnet. Funkar det, så är Windows snart rökt härhemma :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler borde faktiskt prova Linux, eller har jag fel ? ;)

 

Nej, linux håller på att spåra ut totalt, ingeting funkar någonstans, ingen klarar av att göra seriösa distar, det är paket överallt som inte funkar någonstans, eller med varandra. Fan linux är extremt överskattat, det är skitdåligt.

 

Bättre är att använda system som funkar som windows eller freebsd...

 

Plus att linuxpingvinen är ful...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skulle jag säga? Att du inte vet vad du pratar om eftersom inget av det du skriver var sant?

 

Vill du ha ett datorkrig kan du väl ha det i därtill avsett forum eller komma med riktiga synpunkter så kan någon förklara det du inte förstått.

 

Edit: Jag är å andra sidan ingen linuxanhängare så du kanske menade någon annan :-)

[inlägget ändrat 2003-10-16 19:14:46 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kompilerar väl inte nvidia drivrutinerna? De är la inte open source??

 

Lille vän,

dom är inte open source. Men det innebär inte att dom är inlåsta i någon löjlig krypterad binär. Faktum är att dom måste kompileras från källkod om dom ska fungera på någon enda annan kernel än dom som det redan finns kompilerade Detonators till. Jag kör, som du kanske såg, med en icke officiell kernel. Alltså finns ingen binär. Nu har Nvidia varit lite slugare än vad Pepino tror, man har nämligen bakat in källkoden i en binär som packar upp källkoden automatiskt när binären upptäcker att kerneln inte stöds(jo, man får flera frågor som leder fram till saken) slutligen kompileras också hela kitet "automagiskt" åt en. Naturligtvis krävs det att man har diverse utvecklingsverktyg installerade, annars fungerar det inte. Den här fräsig Detonator-binären är faktiskt ganska ny, från i somras, innan dess var det helt enkelt en vanlig src.rpm som man körde -rebuild på om man ville spela 3D.

 

Men vojne, kör man BSD som Pepino vet man nog inget om grafik öht :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre är att använda system som funkar som windows eller freebsd...

 

För en typisk Windowsanvändare är det i 9 fall av 10 bättre att köpa en X-Box eller en Imac om dom vill ordbehandla :P

 

Freebsd ?

Tja, om man gillar att sitta och lyssna på hårddiskar som snurrar när dom behandlar databaser till en webbsida som ligger på en annan server någon annanstans i huset .. för mycket mer duger knappast BSD till. Ljud och bild finns knappt till BSD, och övrig hårdvara ? Tja, är den minst 5 år gammal och hittas på en datoråtervinningsstation så fungerar den kanske i BSD ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uj va duktigt man kan vara... :P

 

Men vojne, kör man BSD som Pepino vet man nog inget om grafik öht :P

 

Kör faktiskt crux också, med kernel 2.6 test, men har aldrig haft ett nvidia kort så jag har aldrig kopilerat nvidia drivisar, jag gissade bara på att det var så, och frågan var inget elakt menat, utan jag frågade, vilket du nog inte trodde. Iaf så kan du få precis lika bra grafik i bsd som i linux, kan inte se någonstans att bsd skulle vara i underläge...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag fan förbannad på dig,

 

jag drog ner slack 9.0 för någon månad sen, brände ison och skulle boota upp på min bärbara dator, jippie, skiten boota ju inte upp,cd:n funka inte i linux, tänkte göra en egen boot cd men gav bsd en chans först, bsd installerades utan problem.

 

Polare som testat slack med nätverksinstallation har än inte fått igång cd:n på samma dator, Weee linux....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och bara för att du har hittat två distributioner som du inte klarade att installera så suger linux och du försöker datorkriga och trolla i fel forum?

 

Snälla moderator stäng tråden...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om vad jag klarar att installera eller inte utan hårvarostödet i linux inte är så fruktanvärt bra som blekis säger. Eller rättare sagt att BSD:s hårvarustöd är skitdåligt, för det är det absoult inte.

 

Sen vad jag klarar av eller inte kanske vi kan ta också, jag har precis installerat min egenmoddade iso av Crux 1,2 på en Compaq Laptop och det är nog lite mer en vad många linuxanvändare klarar av...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om vad jag klarar att installera eller inte utan hårvarostödet i linux inte är så fruktanvärt bra som blekis säger.

 

Är det isf inte bättre att säga just vad det är för hårdvara du inte fått att fungera och gnälla lite på den leverantören än att säga "ingeting funkar någonstans, ingen klarar av att göra seriösa distar, det är paket överallt som inte funkar någonstans, eller med varandra."?

 

jag har precis installerat min egenmoddade iso av Crux 1,2 på en Compaq Laptop och det är nog lite mer en vad många linuxanvändare klarar av...

Men vad bra, vitsen med de flesta linux-distributioner är emellertid att man ska klara av att installera Linux även om man inte befinner sig på din höga nivå.

 

Varför kör du Crux om du tycker att linux inte funkar?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kör du Crux om du tycker att linux inte funkar?

 

För att jag måste kunna en massa om linux innan jag kan gå och säga att bsd är bättre...

 

Har blekis tex kört FreeBSD? Han kanske körde typ 3.8 eller nåt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att jag måste kunna en massa om linux innan jag kan gå och säga att bsd är bättre...

 

:-) Det borde krävas mycket mer än så för att komma fram till att freebsd är bra :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu visade BBB sin rätta sida, jag gjorde en ren nätverksinstallation av Mandrake 9.2 från katalogträdet på en ftp.
Vilken ftp?

 

 

0x--x0

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken ftp?

 

Ska jag verkligen berätta det här ? Då kanske den inte förblir lika snabb när jag själv behöver access ? ;)

 

Det är bara att googla efter ex Mandrake Linux ftp mirrors, dom flesta har hela katalogträdet för 9.2 även om dom inte har några iso:s ännu ..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag verkligen berätta det här ?

Näe, det behöver du inte nu. Jag trodde att det var speciellt då det var endast för club-medlemmar.

Men det var ju bara de vanliga som de mandrake pekar på, fast bara rpm's vid nätverksinstallation.

 

Hade lite problem med mitt nätverkskort då det var en speciell img-fil för gigabitstuff.

 

Tack ändå för iden, hos mig tog en uppgradering av 9.2 RC2 ca 1h40m.

 

 

0x-Också en BBB-8/1-entusiast i början av december förhoppningsvis-x0

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...