Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Midi som spelas in blir osynkat i SX ...


| norlin

Rekommendera Poster

Har varit inne i Cubase-forumet och läst runt, men det verkar finnas många bud när det gäller att det man spelar på keyboarden läggs osynkat in i midifilen.

 

Så min fråga lyder: "Vilket är det bästa sättet att bli av med det här synk-problemet?"

 

Kan det vara så att det är en SX-bug?

 

Har SX 1.06 - finns det någon uppdatering efter den som man kan göra?

 

OFANTLIGT TACKSAM FÖR SVAR!

 

|norlin

 

[inlägget ändrat 2003-10-15 13:44:15 av | norlin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du spelar på keyboarden läggs aldrig in osynkat i någon midifil, det är medhörningen av Softsynthar som "släpar efter" om du inte använder ett ljudkort med ASIO-drivrutin och har ställt in att just den drivrutinen skall användas i SX. Eftersom medhörningen släpar efter så blir juh kontentan att du "spelar fel" och resultatet låter verkligen osynkat, men själva midisynken är det inget fel på. Om du istället använder en hårdvarusynth kommer du att upptäcka just det, att ingenting släpar efter. Det är alltså själva användningen av Softsynthar som ställer till "problem", och det problemet löses genom att använda ett ASIO-kompatibelt ljudkort. Det är alltså ingen sådan bugg i SX(men det finns en massa andra, en hel del är säkert åtgärdat i SX 2.0) :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder mig inte av någon mjukvarussynt, men jag kör mitt Keyboard (USB Keystation från M-audio) via USB. Kan det vara det som är problemet?

 

I midifilen läggs det jag spelar in "efter" men, det blir ingen fördröjning när jag trycker ner tangenterna på keyboarden ... (!?)

 

Är SX 2.0 gratis som uppdatering?

 

OFANTLIGT TACKSAM FÖR SVAR!

 

|norlin

 

PS. Kortet är ett ASIO kort från M-audio.

[inlägget ändrat 2003-10-15 14:20:58 av | norlin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är 2.0 som gäller efter 1.06?

 

Jepp, the latest and the greatest ! Har inte provat det, kör 1.06 som du men tycker personligen Sonar 2.2 är mer problemfritt. En uppgradering från SX 1.xx till SX 2.xx kostar 149€ inkl 16% EU-moms enligt Steinbergs egen prislista.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl om det är värt det - alzå uppgraderingen?

 

Hört något på stan om skillnaderna? Generellt sett ...

 

TACK ÄN EN GÅNG BLEKIS!

 

|norlin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hört något på stan om skillnaderna? Generellt sett ...

 

Nej, tyvärr, jag visste knappt att 2.0 kommit. Men tydligen innehåller det någon ny form av "latency-kompensation", kanske kan det ha något med ovan nämnda problem att göra ? Sen såg jag när jag ögnade igenom steinberg.net att huvudnumret var någon ny "freeze"-funktion som jag inte hann sätta mig in i vad det innebär, man får väl glutta på demovideosarna dom har på siten ?

 

Och så finns juh Sonar 3 nu också, det är mycket nu ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...