Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

- Kampfwagen fussball –


KuntaKennet

Rekommendera Poster

 

Ja gott folk, till de som i olika sammanhang kastar skit inte bara på en bra VW-insatts utan på damfotboll generellt.

Det verkar som om det finns gubbar som tycker att är ”kärringen” mer än fem meter från spisen då är hon på rymmen, ja jisses.

 

Nä, håll ut tjejer! den prestation som svensk damfotboll har gjort i och med ett VM silver är rent fantastisk. Att jämföra dam och herrfotboll som görs bl.a. i media, ur ett fysiskt perspektiv, är ju vansinne. Klart att det aldrig kan bli det samma som herrfotboll och det är väl för guds skull heller ingen som önskar.

 

Det är viktigt att både herrar och damer kan få utöva sin idrott utifrån sina förutsättningar. Det ända jag tycker är tråkigt är den ”gubbisifiering” av damfotbollen som jag tycker Tyskland stod för i gårdagens match. Visst är de kanske det bättre laget både fysiskt och tekniskt, och liknar mest av alla deltagande lag just ett gubblag. Därför är det kanske lättare för många att identifiera sig med deras fotboll. För min del tycker jag dock att de spelade lika tråkigt som det Tyska herrlaget..Kampfwagen fussball..urk!

 

m.v.h.

KuntaKennet

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, håll ut tjejer! den prestation som svensk damfotboll har gjort i och med ett VM silver är rent fantastisk.

Ja det är helt suveränt! Enormt spännande finalmatch, synd att det blev förlust. Grattis till silvret!

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det bra att lyckades komma till final.

 

Det ända jag tycker är tråkigt är den ”gubbisifiering” av damfotbollen som jag tycker Tyskland stod för i gårdagens match.
Varför? För att de spelade överlägset och tekniskt bra i slutet av matchen med många kontrollerade passningar osv...?

 

Själv tycker jag att damfotboll är vädligt tråkig att kolla på. De har helt enkelt dålig teknik, okontrollerade passningar osv..

 

Undrar vad som är värre:

 

1) att säga att damerna spelar så skickligt och tekniskt som de kan, och att någon förändring för att efterlikna den tekniska herrfotbollen inte är nödvändig.

 

2) att säga att damernas spel är oteknisk och tråkig att kolla på, och att de måste utveckla sig själva för att nå till en högre nivå.

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TicoRoman, skrev:

"1) att säga att damerna spelar så skickligt och tekniskt som de kan, och att någon förändring för att efterlikna den tekniska herrfotbollen inte är nödvändig."

 

HiHi...jaja...en ganska typisk reaktion när ett område som traditionellt är inpissat av oss gubbar hotas av tjejernas framfart...

 

Här lägger du automatiskt in dina traditionella värderingar, d.v.s. att citat "att efterlikna den tekniska herrfotbollen", är något att eftersträva. Varför kan inte vi hitta kvalitéer i damfotbollen som vi kan ha nytta av. Jag tycker t.ex. att proffitionaliseringen av fotbollen ibland har tagit helt absurda uttryck.

Kolla bara in de olika ligorna i Europa med sina överbetalade divor. Var tog hjärtat vägen, kärleken till bollspelet, glädjen att tillsammans kämpa för att nå ett mål.

Nä, låt oss hoppas att tjejerna kan få ha kvar spelglädjen som den främsta drivkraften. Därmed inte sagt att skäliga ersättningar inte ska utgå, men för guds skull, låt oss hoppas att vi slipper se kvinnliga fotbollsdivor á la Beckham....ush!

 

Vidare vad menar du med att, citat ”i slutet av matchen”. Spelade inte Tyskland, som du säger, ”överlägset och tekniskt” i hela matchen? , himla konstigt.

Detta innebär ju att de måste suttit på läktaren i första perioden? Så måste man ju tolka det du skriver.

 

Nä sanningen är väl den att det alltid kostar på att spela en kreativ fotboll, eller vad det nu än må vara för lagidrott. Det är alltid lättare att följa uppgjorda statiska ritningar när tröttheten och värmen sätter in, än att så att säga mala på. Men visst, kanske är det inget fel i det, om det nu är att vinna som är det absolut optimala och inte som fransmannen baron Pierre de Coubertin menade d.v.s. ”huvudsaken är inte att vinna utan att kämpa väl”

 

Mvh.

KuntaKennet

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-14 09:08:15 av KuntaKennet]

[inlägget ändrat 2003-10-14 16:58:45 av KuntaKennet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ähh.

Jag tycker att damfotboll är mycket roligare att titta på. Särskilt sen dom uptäckte att det går att spela bollen längst marken. Om det sen beror på att dom bästa spelarna kan göra snyggre grejjer pga ojämnare lag, so what. Det är fortfarande roligare att se på.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...