Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med browser explorer + netscape


Magnus Norberg

Rekommendera Poster

Magnus Norberg

Hej!

Jag undrar vad som är bäst när man ska utveckla webbgränssnitt som både ska stödja Explorer 4 och Netscape 4.

Ska man utveckla två separata lösningar (med flera jsp:er) eller är det lämpligare att utveckla en gemensam lösning som stödjer både Explorer och Netscape.

 

Ett bra svar ger belöning i någon form!

 

 

Tack på förhand!

 

// Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ewenson

Enklast blir troligen att utveckla två olika för Explorer resp Netscape.

Du kan i Explorer versionen koncentrera dig på att den funkar bra i Explorer och i Netscape versionen behöver du bara bekymra dig över att den ska funka där.

Sen tillkommer det där med att testa sidan i olika upplösningar/färgantal och eventuellt också på olika datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<citat>

Du kan i Explorer versionen koncentrera dig på att den funkar bra i Explorer och i Netscape versionen behöver du bara bekymra dig över att den ska funka där.

</citat>

 

Det är en ganska märklig inställning - webbsidan ska utan tvekan fungera lika bra i både IE och NC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ewenson

Om man gör två st versioner av samma sida, typ ieindex.html och nindex.html så får du inte samma problem med att allt skall funka på en och samma, och därmed koncentrera dig mer på informationen som skall ligga på sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry - uttryckte mig dåligt. Det som jag menade var märkligt är att du skriver att IE-versionen bör vara bättre än NC-versionen. Jag tycker att IE- och NC-versionen bör vara av lika hög kvalitet, men anpassad till resp. browser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hatar netscape. sorry men IE är helt klart bättre, hoppas bara att netscape kommer med nån ny version snart annars blir jag tokig.....! men jag gör hemsidor för IE först sen försöker jag anpassa dem någolunda för netscape.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Abrahamsson

Tja, testa först att få sajten att fungera likadant i NS och IE. Skulle det skita sig så slösa inte tid på det, du blir bara förbannad och gnistan slocknar (ni vet den man har i början på sina webbprojekt). =)

 

I västa fall får du skapa två olika versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...