Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudkort???


mikkola

Rekommendera Poster

Hjälp!!!

 

Vad ska jag köpa för ljudkort? Har kollat på ett Creamware Luna II och tycker att det verkar ok.

 

Lästa att det var bra för softsyntar, gäller det även softsyntar som inte är gjorda av Creamware? T.ex. Steinbergs Zphraze eller Reasons syntar? Vill ju ha så mycket kraft till dom som möjligt =)

 

Jag kör Cubase SX (snart 2.01) med enbart softsyntar och Reason 2.5 om det kanske har någon inverkan...

 

Prisgräns på ca: 4000 kr.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte så mycket om mjuksyntarna men jag vet att Creamware Luna II är ett förjävla bra kort. Inget strul med latency mm. Ett riktigt höjdar kort!!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tomaz Productionz

Creamware korten hjälper dig inte mer än något annat kort när det gäller VSTi och VST.

Proccesorerna är enbart dedikerade till deras egna effekter och Synthar.

Men man brukar få relativt låg Latency med deras kort så det kan ju vara värt pengarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska man köpa för kort då om man vill få mer kraft till softsyntarna?

 

Vilket ljudkort som helst med låg latency går bra, eftersom inte ljudkortet öht har att göra med "kraft till softsynthar". Det enda som påverkar prestanda om du vill köra många softsynthar/mjukvarueffekter är hur kraftfull processor och hur snabbt RAM-minne du har i datorn. Mao, vill du kunna köra fler softsynthar => köp en snabbare CPU och snabbare RAM :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, har ju en relativt kraftfull dator (P4 2.2 med 512 RAM) så det borde väl räcka ett tag till =)

 

En liten fråga till är om ett ljudkort som stödjer ASIO gör syntarna kraftfullare? Kör ju med ett Turtle Beach Santa Cruz nu och det stödjer inte ASIO. Så jag har märkt att när man kör för många softsyntar så börjar ljudet hacka, spotta & fräsa =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga till är om ett ljudkort som stödjer ASIO gör syntarna kraftfullare? Kör ju med ett Turtle Beach Santa Cruz nu och det stödjer inte ASIO. Så jag har märkt att när man kör för många softsyntar så börjar ljudet hacka, spotta & fräsa =)

 

Nej, ett ASIO-ljudkort gör definitivt inte dina synthar mer kraftfulla. Det kommer fortfarande att hacka, spotta & fräsa när du kör för många. Fördelen med ASIO är att du slipper latency när du spelar in i realtid, dvs fördröjning mellan det du spelar in och spelar upp eller tex fördröjning mellan det att du spelar på ett keyboards tangenter till att ljudet hörs i högtalarna. Sån fördröjning är ganska irriterande om man är en spelande musiker mer än en programmerande sådan ..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, då har jag väl egentligen inte så stor nytta av ett Creamware kort...

 

Vad ska jag välja då? =)

 

Nä,

inte enligt dom skälen du angav iaf. Som redan sagts, Creamware gör rasande bra ljudkort så det finns många andra skäl att köpa ett sådant. Men håller du enbart på med rent mjukvarubaserade softsynthar typ Reason eller FL Studio klarar du dig utmärkt med tex ett M-Audio Audiophile 2496, som jag med många använder och som är billigt för sin funktionalitet(ca 2000Kr).

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-14 19:20:25 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tomaz Productionz

Om du nu bara vill köra VSTi så skulle jag investera i ett M-audio kort och för resten köpa Minst 512 meg Ram till.

 

Eller

 

Om du har en gammal dator som bara står o tittar på så kan du pröva FxTeleport.M.a.o du installerar dina Vst/VSTi i din gamla burk och sedan genom FxTeleport så öppnar du dom i din ordinarie burk för användning.

ps. Nu när jag tänker på det borde det gå även bättre att du dedikerar din P4 2.2 till vst-burk och använder din gamla som Sequncer-burk..

 

[inlägget ändrat 2003-10-15 11:40:58 av Tomaz Productionz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...