Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spam från Chello-kunder


ClaesT

Rekommendera Poster

 

Jag noterade att Chello haft ett IP svartlistat på Spamhaus sedan i mitten på september, nämligen 213.89.213.53 c213-89-213-53.cm-upc.chello.se - se <www.spamhaus.org/sbl/sbl.lasso?query=SBL10554>. Spamhaus kunde inte heller få fram ett mail till abuse@chello.se. Det förvånade mig lite att de inte höll rent där, i synnerhet som den proxien sannolikt är åtgärdad (annars hade vi sett mer av den).

 

Kollade så några andra listor, och IP-adressen finns i CBL sedan 12 september, samt i några andra listor vilka möjligen inte används av lika många som Spamhaus och CBL. Googlade på "chello.se" i abuse-news-grupper <http://groups.google.com/groups?q=chello.se+group:*abuse*&scoring=d> - och kunde därigenom bekräfta att Chello.se har stora problem med sina kunders övertagna datorer.

 

Spamcop säger (antal spam-rapporter inom():

"Other hosts in this block with spam reports:

213.89.213.46 (13) 213.89.213.99 (26) 213.89.213.182 (19)" "213.200.186.168 (194) 213.200.186.218 (5)"

 

Senderbase ger lite intressant info också om varifrån det skickas mängder med utgående mail: <http://www.senderbase.org/?searchBy=ipaddress&sb=1&searchString=213.200.186.168&whichOthers=domain> Inte många officiella MX's där, inte!

 

 

Bryr sig Chello om att deras IP-adresser blockas, eller är det bara kundernas problem om de får sin anslutna datorer utnyttjade som spamrelays via öppna proxies och därefter svartlistas mer eller mindre worldwide? Hur länge dröjer det innan Chello.se betraktas som ett så osäkert nät att de hamnar på <www.blackholes.us>, mellan Charter och Chinanet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte Chello längre (har du inte funderat på att byta ISP förresten?), men drar mig till minnes en tråd i chello.se.discussion som tog upp det du beskriver. Såvitt jag minns fick frågeställaren inget svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du inte funderat på att byta ISP förresten?

Tack för omtanken, men nej. Min ISP sköter sig nämligen bättre än Chello! :-)

 

en tråd i chello.se.discussion som tog upp det du beskriver. Såvitt jag minns fick frågeställaren inget svar

Jag har mailat mitt inlägg till UPC med en länk hit, så om de inte svarar så är det för att de inte vill (eller kan, eller får), inte för att de inte känner till det.

 

Och blockningen av Chello-adresser (så länge det bara är adresserna där det finns/funnits öppna proxies) har ju ingen större betydelse för Chello eller dess kunder, så längde de (kunderna) inte vill köra en egen mailserver. Så om Chello struntar i att "städa upp" så kan jag i någon mån förstå deras bevekelsegrunder. Men jag tycker inte de har rätt för det! Risken finns ju alltid att blockningen utökas till att omfatta även de mailservrar kunderna *ska* använda, och *då* påverkas genast alla Chello-kunder....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...