Just nu i M3-nätverket
Jump to content

fso+openAsTextStream

fructis

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar vad det är för skillnad mellan metoderna:

OpenAsTextStream och OpenTextFile!

Så vitt jag förstår kan val göras för att skriva

till fil i båda fallen!?

Detta beskrivs för dem båda: "-Opens a specified file and returns a TextStream object that can be used to read from, write to, or append to the file."

...men hittar denna skillnad i argumenten!

openTextFile: "Required. Object is always the name of a FileSystemObject."

openAsTextStream: "Always the name of a File object."

i vilket sammanhang är det ena bättre än det andra...

/fructis

Jo, båda returnerar TextStreams så skillnaden ligger väl egentligen bara i att du vid OpenTextFile använder en sträng och i OpenAsTextStream ett filobjekt för att öppna.

Det senare kan exempelvis vara lättare att använda om du loopar igenom en mapp och erhåller ett filobjekt i varje loop, medan det tidigare är mer lämpat om du exempelvis fått ett filnamn via användarinmatning.

Annars är de ju likställda. Förstår heller inte dokumentationens kommentar:

- Chris

Tack för ditt snabba svar...

Ja du gav mej en del infallsvinklar gällande användnings område av metoderna. sitter och bygger ut en webbplats som redan har administrations möjligheter, denna skall nu byggas ut och jag funderade på vilken metod som var bäst. De redan nu existerande funktionerna använder - openAsTextStream och jag vart fundersam...

Om samma funktion(anrop av fso) används till samtiliga textfiler, kanske - openAsTextStream är bra, eftersom användaren då kan välja vilken fil som skall editeras!--getfile osv.

fast visst kan även detta användas i openTextFile?

du skickar in ditt val som tas om hand av en variabel som sen används i söksträngen .../fructis

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...