Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problemlösare önskas


Krister E

Rekommendera Poster

Hej

Har läst många inlägg i div. forum om inspelningsbara DVD-spelare, och det verkar vara Philips DMR-E50 och Panasonic DVD75 som är populärast.

 

Läste att det bästa för att bibehålla kvaliteén på nedladdade filmer, är helt enkelt att koppla datorn till TV:n.

 

Så nu undrar jag om det här är den bästa lösningen:

-Koppla datorn till TV:n (1.Hur görs detta bäst?)

-Köpa inspelningsbar DVD och spela in filmerna som visas på TV:n (2.Går detta att göra?)

-Spela in mina videoband till DVD (3.Samma här, är detta möjligt?)

 

Eftersom jag är "prylhomosexuell" så vill jag gärna ha Time Slip, men det verkar ju vara delade meningar om Philipsen och Panasonicen så man kanske måste offra Panasonicen om Philipsen är bättre.

 

4.iLink, är detta nödvändigt för koppling mellan dator och spelare, blir det bättre kvalitetsmässigt eller är det bara snabbare?

 

5.DVD-RAM har jag inte hittat i butiker (Elgiganten och OnOff), är det ngt att satsa på eller ska man hålla sig till DVD-RW, CD-RW etc.?.

Om det är värdelöst samt att iLink är nödvändigt så försvinner ju Panasonicen automatiskt.

 

Mkt frågor, men tacksam för svar på några, för att lösa denna ekvation?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall försöka svara på några av dina frågor.

1. Via TV-ut på datorns grafikkort, med en SVHS-kabel.

2. Ja, har själv köpt en Philips DVD-Recorder (DVDR70an) och det går alldeles utmärkt.

3. Ja, om det inte är kodade köpfilmer.

 

Frågorna 4 och 5 kan jag tyvärr inte svara på.

 

 

/Milkman

 

[inlägget ändrat 2003-10-11 16:21:21 av Milkman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4. Såvitt jag vet är det endast DV-material som skickas via iLink (Sonys namn på FireWire så jag undrar varför det används i sammanhang med Philips och Panasonic) och jag ser inga direkt fördelar med att koda om allt till DV för att sedan skicka det till DVD-recordern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

Så iLink kanske inte är så superviktigt, jag kan ju alltid koppla kameran till videon och sedan spela in på DVD därifrån.

 

Panasonic har ju fått väldigt bra beröm i tester (snäppet bättre än Philips), och det är det enda jag kan gå efter, eftersom jag inte har en susning om allt detta.

 

Panasonic har ju tydligen mer avancerade redigeringsfunktioner (om man nu har ngn nytta av dom), men problemet ligger nog mest i DVD-RAM, är detta bra el. dåligt?

 

Panasonicen är ju billigare än Philipsen, samt att min TV och video är Panasonic, så det lutar väl åt det hållet, men det är väl bara frågan om DVD-RAM som återstår.

 

Om det är ngn som känner till detta får ni gärna upplysa mig (och även dom andra frågorna får ni gärna ha synpunter om)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit inne på Panasonics hemsida.

Denna modell (DMR-HS2) med inbyggd HD vore något att titta på.

Priset är högt >9000:-

 

http://www.panasonic.se/index.asp?nav=nav%2Fnav%5Fcat%2Easp&content=content%2Fproduct%2Easp&params=cat0%5Fid%3D1%26cat1%5Fid%3D33%26cat2%5Fid%3D97%26product%5Fid%3D965

 

/Milkman

 

Ps. såg att du hade kastat om modell nummren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JVC har nyligen lanserat en DVD video-recorder DR-M1 (ca pris 7000), spelar in med formaten DVD-R/RW och DVD-RAM. Regionfri.

DVD-RAM är det givna valet för att spela in och sedan titta på. Med RAM-skivor kan man spela in 100000 gånger. DVD-RW 1000 gånger. RAM-skivorna har också den fördelen att man kan starta en inspelning och låta den fortsätta samtidigt som man kan titta på inspelningen från början eller ett tidigare inspelat program.

Vidare har apparaten progressiv scan (PAL), komponentvideo ut, S-video ut, dubbla scart (S-video ut/in, RGB), optisk och koaxial digital ljud ut. DV-ingång (i.Link).

Det är en riktigt trevlig liten maskin. Verkade till en början ganska invecklad, men man lär sig snabbt. Dock känns den plastig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har ett bra förslag till grafikkort som kan kopplas till TV:n (billigt men ändå bra).

 

Eller om ni vet ngn bra testsida för just dessa kort.

 

Tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Geforce4 MX440.

Kostar cirka 500:-, ligger runt ett fullfjädrat GF3, men har utmärkt TV-ut.

 

Inlägget har genererats genom FAT32!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följdfråga:

Om man kopplar S-video uutaget på grafikkortet till DVD-spelarens S-video out uttag, och sedan från DVD:ns AV-uttag - med scart - till TV:ns AV2 (S-video), kommer man då att kunna se på TV det som visas på datorn?

 

Lång förklaring men i korthet:

Grafikkort (S-video) --->DVD (S-video out) DVD AV --->TV AV2 (S-video)

 

Eftersom S-video verkar vara den gemensamma nämnaren så borde det väl funka, eller...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kopplar S-video uttaget på grafikkortet till DVD-spelarens S-video out uttag...

Tänker du inte lite fel nu?

Ska du koppla från grafikkortets S-video uttag så ska det anslutas till en S-video ingång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä du, dvd-spelaren är förmodligen inte byggd för att låta en signal passera igenom. Dessutom saknas ju ingångar för detta.

 

Lättast är nog om du skaffar en scart-växel.

Där kopplar du sedan in s-video-sladden från datorn med en scart-adapter. Förslagsvis kopplar du även in ljudet från datorn i samma scart-adapter.

 

Sedan kopplar du in dvd-spelaren i scart-växeln.

 

Till sist kopplar du in scart-adaptern i tvn.

 

Vill du spela in något så kopplar du även in video/dvd-recorder i scart-växeln iom att man ofta brukar ha knappar för att kunna välja vad som ska spelas in. I varje fall kan jag det på min scart-växel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man som fråge ställaren har/skaffar en DVD-Recorder så finns det troligtvis S-Video in och ut.

Då behövs inte en SCART-växel.

 

Har provar följande koppling hemma.

 

Video [scart1] ->[scart2] DVD-Recorder[scart1]->[scart1] TV<-[scart2].

Dator [svideo]->[svideo] DVD-Recorder

 

Videon och DVD-recordern visar bilden automatiskt på TVn, stift 8 på Scartkabeln (fullkopplad).

För att se datorns bild måsta jag ställa om DVD-recorden till CAM1.

 

/Milkman

[inlägget ändrat 2003-10-12 16:04:14 av Milkman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...