Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Mick för inläsningar

Griskvarnen

Recommended Posts

Jag skall köpa en mick som skall användas till radioreklamspeakers. Vill kunna koppla den direkt till datorn eller via en förstärkare. Helst relativt okänslig för yttre ljud. Tänkte lägga runt 2000-4000 på den. Är det någon som har några tips?

/M

Jag ser på din användarinformation att du bor i Örebro. Gå ner till Musikbörsen på Järnvägsgatan och berätta vad du behöver så kan de säkert plocka fram något passande åt dig.

• 4 weeks later...

Här kommer ett långt inlägg.

Om du ska ha en aktiv mikrofon, en s.k. kondensator-mikrofon, så måste du ha s.k. fantommatning för att kunna driva den mikrofonen. Sådana mikrofoner av bra kvalitet återger ljud i en klart mycket bättre klass än s.k. dynamiska mikrofoner, som du kan koppla direkt till din dator eller förstärkare.

Kondensatormikrofoner fungerar inte riktigt likadant, utan det är en liten kondensator som får strömmatning till sig som hjälper till att återskapa ljudet bättre, innan det går till mixern (vet inte EXAKT hur det fungerar, om jag ska vara ärlig, eftersom jag inte är nån elektriker :D). Det återger ett mer naturtroget och finkänsligt ljud, framförallt i högre frekvenser.

Dynamiska mikrofoner måste skapa strömmen själv genom att flytta ett membran fram och tillbaks, som flyttas av vågformen/luftrörelsen som skapas av din röst eller ditt instrument. Det är som en bakvänd högtalare ungefär ;)

Jag skulle vilja rekommendera JJLabs 010C kondensatormikrofon (finns på www.jam.se). Den kostar 800 kronor och är mycket bra! En kompis till mig äger en sån. En grej som du bör tänka på när det gäller sådana mikrofoner är att de är mycket ömtåligare än dynamiska mikrofoner. Så om du ska ha en mikrofonen i en ruffig miljö så är dynamiska mikrofoner bättre.

I de sammanhangen så finns det en klassiker som alltid går hem, det är Shure SM58.. Men den är bannemig dyrare än JJLabs kondensatormik :) Observera att du måste ha fantommatningen till JJLabs mikrofon, vilket du kan få ur ett mixerbord som t.ex. Behringer MX- och UB-serien, men jag tror även att separata burkar finns.

Det ska även finnas kondensatormikrofoner som drivs på batterier, så då behöver man juh inte bekymra sig om det ;).

Förövrigt så bör du ha mikrofonförstärkare även till dynamiska mikrofoner, eftersom de inte ger tillräckligt med ström för att det ska ge nåt bra ljud om man kopplar in den direkt i datorn.

Själv äger jag förresten en Behringer e825 S dynamisk mikrofon, som fungerar rätt bra.

Urk, orkar inte läsa igenom hela inlägget, så jag hoppas att allt blev bra. Ber om ursäkt för eventuella fel i svaret, klockan är juh trots allt halv två på en torsdagsnatt ;)

Mvh

/Daniel

-- -- - -

http://www.froggmusic.tk

Tja nu vet du det mesta om kondensatormickar och dynamiska.. snyggt jobbat c-frog.

Nåväl jag instämmer att du nog skall köpa en kondensatormic. Kolla in hos JAM om det finns nära dig. Där finns även Phantommatningsagg med 2 kanaler för 495:-. Funkar aldeles utmärkt, har ett själv.

Rocka På!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...