Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med tv-kort


DalaIT

Rekommendera Poster

Hej!

Jag funderar på att köpa ett tv-kort och skulle behöva svar på några frågor.

 

Kortet jag kikat på är ett hauppauge med fjärrkontroll för 760 kronor. Finns det bättre kort i samma prisklass?

 

Jag vill kunna använda kortet för att se på tv med min 22" skärm, samt kunna koppla in en projektor för att via en video se på VHS-filmer på storbildsduk.

 

Hur bra blir bildkvaliteten med ett tv-kort? Finns det en exempelvideo någonstans där detta illustreras?

 

Vad bör jag tänka på inför ett tv-kortsköp?

 

Tacksam för svar!

 

Mvh Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hauppauge är en av de större tillverkarna av tv-kort så jag är ganska säker på att du får vad du betalar för. De täcker utmärkt för att använda till och titta på tv på datorn.

 

Om du ska kolla en projektor kopplad till en video behöver du inget tv kort i datorn, de har inget med varandra att göra.

Då kopplar du din video/dvd spelare direkt till projektorn. Om du däremot vill ha ut det som visas på din monitor på projektorn istället kopplar du bara monitor kablen till projektorn istället för till monitorn. På så sätt kan du även få upp tv bilen på projektorn.

 

Köp kortet på öppet köp om det går så kan du ju testa och se kvaliten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl bara påpeka att DalaIT har en poäng angående videon och tv-kort, dvs ett tv-kort med tv-in på som man kopplar in videon till - sedan kopplar man datorn till projektorn och visar videons bild via datorn. Anledning? Jo, datorn är garanterat mycket bättre på att skala om bilden för att passa projektorns paneler än vad projektorn själv är... alltså blir bilden klart trevligare på detta sätt förutsatt att tv-kortets tv-in håller någon form av kvalitet ;)

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om man i slutändan får hög kvalite på bilden hänger inte enbart på TV-kortet. Det gäller att grafikkortet kan prestera en bra bild till projektorn samt att ljdukortet + TV-kortet ger en korrekt ljudbild.

 

Nu har jag ingen projektor, men vid överföring till TVn av den signal som TV-kortet tagit emot upplever jag följande:

* Bilden tappar lite i kvalite, aningen sämre detaljrikedom. Trots allt har bilden digitaliserats för att sedan sändas ut analogt igen.

* Likaså ljudet påverkas, tappar på samma sätt en aningen i kvalite, det tappar i omfång kan man nog säga. Kanske mitt ljudkort går att trimma en aning, men har inte ids göa det.

 

Ok, nu har jag fått det att låta illa, men för normalt tittande är det som nämnts ovan inget egentligt problem, men det finns där.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...