Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Bränna i mono-ljud?

cochese

Recommended Posts

Hejsan!

Sitter med gamla ljudkassetter till en spanskakurs som jag jag först ska spela in på datorn för att sedan bränna. Det är dålig kvalitet (mono) på banden så mina funderingar är:

När jag spelar in på datorn, kan jag koda i ex 96 kbit/s eller ännu lägre utan att det blir ännu sämre kvalitet? Jag har även ställt in programmet för att koda i mono.

När jag sedan ska bränna på skiva med nero, finns det något sätt att ställa in mono-bränning i nero och på så sätt få plats med mer än 80 min. Ungefär som man kan göra med minidisc?? Vore skönt att få så få skivor som möjligt!!!

Tips är mycket välkomna!

Om du bränner en musik-cd som du ska kunna köra i vanliga cd-spelare så kommer du inte tjäna något på att försämra kvaliten.

...med andra ord så är det max 80 min som gäller på en AUDIO CD-R vare sig det är kasst mono-ljud (endast tal) eller okomprimerad klassisk musik förutsatt att det ska gå att lyssna i en vanlig CD-spelare?!?

Oskar Hansson

Precis.

/Oskar

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

CJ Björkdahl

Inte om du bränner tvåkanaligt. Dvs ett program i vänster kanal, ett annat program i höger. Då får man plats med 160 minuter på en CD-skiva. När man spelar av, får man välja antingen ena eller andra kanalen.. (Finns förstärkare/cd-spelare som klarar av detta, men jag har inte sett någon på marknaden efter 80-talet..

Annars kan du ju givetvis bränna i mp3, och få plats med kanske 15 timmar på en enda CD.. Funkar i "vanliga" CD-spelare som klarar mp3, alternativt dvd-spelare. En DVD-spelare kostar ju knappt en tusenlapp idag, så vilka köper rena CD-spelare numera?

Inlägget har genererats genom FAT32!

Mr Andersson
När man spelar av, får man välja antingen ena eller andra kanalen.. (Finns förstärkare/cd-spelare som klarar av detta, men jag har inte sett någon på marknaden efter 80-talet..

Antingen vrider man ballansen till max-höger eller max-vänster, eller så drar man ut röd resp vit kontakt mellan CD och förstärkare.

CJ Björkdahl

Jovisst, man kan göra som Andersson skrev.

Men bekvämast är en kanalväljare antingen på cd-spelaren eller i förstärkaren.

Inlägget har genererats genom FAT32!

Mr Andersson
Men bekvämast är en kanalväljare antingen på cd-spelaren eller i förstärkaren.

Ballansratten ÄR väl en kanalväljare....? En steglös sådan.

Men låt-indelning då? Om du har olika långa låtar på de olika kanalerna...

Annars får du väl göra ett spår på 80(eller 74) minuter

[Esc]

Mr Andersson
Men låt-indelning då? Om du har olika långa låtar på de olika kanalerna..

Tänkte inte på det... ;)

Men alltså, visst stöder CDA-formatet att man lagrar ljud i mono, dvs får in dubbelt så mycket ljud? Eller har jag alldeles fel?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...