Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Råd till inköp av hårdisk


Powel

Rekommendera Poster

är inte säker,

men lite pg av personliga erfarenheter plus vad jag fått höra av andra..

 

IBM hårddiskar är inget jag rekommenderar längre.. (krashar o dylikt)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Western Digital har de bästa HD'na. Jag har 3 st 80 GB WD HD i min dator, och kommer nog även att köpa deras HD till min nästa dator.

 

Läs hur Ms och Intel planerar att ta över din dator:

http://www.cl.cam.ac.uk/users/rja14/tcpa-faq.html

http://www.againsttcpa.com/

 

800 % skattehöjning på DVD-rw skivor:

Bojkotta skivbranchen! Sluta köp musik CD skivor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp du IBM-diskar bara, billiga, tysta och någorlunda svala.

Det är mycket snack om att IBM-diskar är kraschbenägna men jag måste säga att mina 4 IBM-diskar aldrig har tjurat.

 

//Roger

 

Simple and primitive with a good understanding of the common man.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hm, två säger attt den duger2 säger att fdet är lite si och så? men jag litar nog mest på roger eftersom han ahr erfarenhet från IBM!

 

Tack så mycket!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har erfarenhet av ibm med.. flera (3).. kör INTE ibm numera då de ...lagtav...men givetvis så kan även de fungera, är dock personligen lite ..reserverad till ibm had numera...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erfarenheterna:

 

Brukar ibland fixa datorer åt vänner. 2 gånger under detta år har jag fixat vänners datorer med IBM hårddiskar som krashat. Och det är de ENDA hårddiskarna som jag nånsin behövt byta ut åt folk. Så IBM är inget jag skulle valt i första hand ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då litar du på mig också i så fall, jag har haft IBM diskar och alla är utbytta pga att dom har kraschat totalt.

 

Återförsäljaren tog tillbaka dom och IBM kunde inte åtgärda problemet.

 

Fick nya diskar av återförsäljaren, WesternDigital utan extra kostnad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har inte IBM/Hitachi fixat sina eventuella produktionsproblem nu? Det ni snackar om är väl hårddiskar inköpta för mer än ett och ett halvt år sedan? Låt inte det sätta normen för dagens inköp av hårddisk.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja.... IBM har fortfarande lite högre-returnivå än andra, men visst har de blivit bättre..Å risken för fel på en fösta året hd ligger under ca 5% i vilket fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har inte IBM/Hitachi fixat sina eventuella produktionsproblem nu? Det ni snackar om är väl hårddiskar inköpta för mer än ett och ett halvt år sedan? Låt inte det sätta normen för dagens inköp av hårddisk.

 

Sålänge IBM/Hitachi inte har nåt speciellt att komma med jämfört med andra tillverkare så ser jag ingen anledning till att inte bojkotta IBM/Hitachi för deras tidigare serier.

 

Annat vore det om IBMs diskar var dubbelt så snabba eller billigare. Men idag skiljer det en hundring ungefär. Och IBM har varken prestandatronen eller de tystaste diskarna.

 

Jag sorterar dagens diskar såhär (generellt sett):

Seagate - tystast men presterar lite sämre.

Maxtor - presterar lite bättre men låter lite mer.

Western Digital - presterar lite bättre än maxtor men låter mer.

 

Dock är det inga stora skillnader i prestanda vi pratar om. Lätt att hänga upp sig på siffror från benchmarkprogram när man inte märker skillnaden i praktiken.

 

Så för mig, som prioriterar ljudnivån så är valet enkelt: Seagte.

 

Mina 4 IBM diskar (av totalt 4 IBM diskar) har dött och jag tror inte någon jag känner har någon IBM disk längre. Och det för att dom helt enkelt dött ut :P

 

Den enorma summa pengar (för en fattig student) jag lagt på IBM och den enorma frustration som det inneburit är mer än tillräckligt för att aldrig köpa IBM (eller hitachi numera) sålänge det finns ett alternativ som är likvärdigt.

IBMs rekommendation om 8 timmar per dag (men den kanske de har tagit bort på de nyare serierna?) och rapporter från vänners IBM diskar som dör säger mig att IBMs nyare serier inte heller är något att hänga i granen.

Även om de antagligen har förbättrats.

 

Sen att jag aldrig har förlorat någon disk från något annat märke (om vi inte räknar diskar på 4 gb som hittades på skroten).

Jag behandlar mina diskar väldigt varsamt och ser till att de får bra klýlning. Att hårddiskarna mår bra har första prioritet för mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

detta gör mig förvirrad, någon som ahr köpt in eller känner någon som har köpt in en IBM HD nyligen som kan säga nånting?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erm... om man köp EN disk nyligen säger det egentligen inget.. Den ÄR troligen hel.

 

Det intresanta är hur stor risken är att disken kommer att ge problem inom ett till tre år. Beroende på hur länge du tänker ha den..Och DET kan ingen svara på på den disk du frågar om. Modellen har inte funits så länge...

IBM har de sista åren fått ett dåligt rykte pga kvaliten.. Frågan är. Har den blivit lika bra som andra fabrikat? Och det vet vi om tre år....När de diskar som säljs idag har varit ute i drift den tiden...

 

Det handlar alltså om förtroende eller inte..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte att jag skulle dela med mig av mina erfarenheter när det gäller IBM.

Jag har haft ett par. Började med en 10Gb:are som fortfarande funkar men har låtit som ett tröskverk i nåt år nu. Men den går än!

Skaffade sedan en 60Gb:are. Den hade ett visst sjungande ljud som var lite störande. Sen fick jag en 40Gb:are ur samma modellserie. Samma vinande ljud.

För ett tag sedan pajade 60 gb:aren totalt. Gick inte att få igång. Skickade således den till IBM i holland. Den var ju mindre än ett år gammal, så jag kunde utnyttja garantin.

Igår fick jag en ny på posten. Som plåster på såren för förlorade data fick jag en 80Gb:are av senaste modell (HDS722580VLAT20).TACK IBM!

 

Måste säga att jag blev förvånad när jag pluggade in den. Just nu ligger den löst inkopplad ovanpå chassit, och jag hör knappt att den roterar.

Ibm verkar ha lyckats göra en riktigt tyst hårddisk.

 

Den här modellenserien heter "7K250" men här diskuterade ni väl "180GXP". Kan i alla fall säga att min verkar nice...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...