Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Upplösning på 19" TFT


PlayerOne

Rekommendera Poster

Varför är upplösningen på en 19" TFT densamma som på en 17" TFT, dvs 1280x1024? Först på en 21" TFT höjs upplösningen till 1600x1200. Blir inte allt väldigt stort på en 19" TFT?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öh? Beror inte upplösningen dels på skärmen och dels på grafikkortet? Menar du att varenda 19-tummare har denna begränsning? Kan du styrka det med en länk eller nåt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller TFT skärmar, så är det ofta skärmen som begränsar maxuplösningen (om du inte har ett mycket gammalt grafikkort)

 

För 15" TFT - 1024 x 768

För 17-18" TFT - 1280 x 1024

För 19" TFT - Oftast 1280 x 1024 (men jag tror att det finns 1600 x 1200, kan någon bekräfta eller dementera?)

För 20-21" TFT - 1600 x 1200

 

För CRT är maxupplösningen ofta högre på motsvarande skärmstorlek. (Du skall också beakata att 17" CRT ungefär motsvarar 15" TFT, pga av att man på CRT mäter bildrörets storlek och inte "Synlig bild")

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För 19" TFT - Oftast 1280 x 1024 (men jag tror att det finns 1600 x 1200, kan någon bekräfta eller dementera?)

 

Precis som du säger är de flesta 19'' TFT 1280 x 1024, men det finns undantag, tex:

http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=108181361543

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...vilket leder till nästa fråga: varför är en 19" TFT dyrare än en 17" TFT som ändå har samma antal bildelement? Borde det inte vara svårare (och då dyrare) att tillverka mindre bildelement i en 17" än i en 19"?

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...vilket leder till nästa fråga: varför är en 19" TFT dyrare än en 17" TFT som ändå har samma antal bildelement? Borde det inte vara svårare (och då dyrare) att tillverka mindre bildelement i en 17" än i en 19"?

Ja, det är ju faktiskt en bra fråga!

 

Det är kanske bara så att skärmtillverkarna tror att de kan ta ut mer för en 19" TFT (Eftersom folk är villiga att betala mer för en "större" CRT, där tillverkningskostnaden faktiskt stiger med storleken) :þ

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske högre materialkostnad. :)

 

Men om man har en 19" som klarar 1600x1200 skulle den gå att köra i 1280x1024? Dvs. utan att den får en svart ram runt sig?

 

/JANspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle den gå att köra i 1280x1024? Dvs. utan att den får en svart ram runt sig?

Självklart går den att köra i lägre upplösning. Och det blir ingen svart ram runt. Men den blir inte lika skarp. Du vill heslt inte köra annat än i den upplösning den är avsedd för (Att tänka på för "gamers")

 

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2003-10-07 13:12:29 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då gäller det med andra ord att skaffa en skärm som är i den upplösning man tänkt använda.

 

/JANspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller detta vanliga CRT också? Tycker inte jag märker särskilt stor skillnad i skärpa när jag växlar från 1024 till 1280 eller ens 1600 på min 19".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej CRT har inte den problemet.

 

På en TFT skall man alltid köra i högsta upplösningen. Uppdateringsfrekvensen spelar ingen roll. Bilden blir flimmerfri.

 

På en CRT kan man köra i vilken upplösning man vill. Det är skärmens kvalitet som bestämmer vilken upplösning som ser bäst ut.

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdateringsfrekvensen spelar ingen roll. Bilden blir flimmerfri.

 

Ett litet tillägg:

 

Bilden blir flimmerfri även i låga uppdateringsfrekvenser, men TFT skärmar klarar inte av för höga frekvenser.

 

Ett vanligt fel vid byte till TFT är att helt enkelt plugga ur sin CRT körande 1280x1024@85Hz, och plugga in sin TFT. Moderna TFT kommer att bli svarta samt blinka något i stil med 'sync out of range', men jag har hört om fall där TFTn har blivit svart för alltid!

 

Det varierar naturligtvis mellan skärmar, men det vanliga uppdateringsintervallet för TFT ligger mellan 60 och 75Hz (min Samsung 171s har gränserna 60 - 72 Hz)

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...