Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel vid avstängning av 98.


Fotman

Rekommendera Poster

Jag har uppdaterat Windows 98 och installerat Panda Anitvirus från en cd-skiva från PC för alla.

Följande fel upp står när jag ska stänga av datorn.

 

"Ett allvarligt undantag 0E inträffade på 0167:005AAB81

Aktuellt program kommer att avslutas.

 

Tryck på CTRL+ALT+DEL för att komma tillbaka till Windows.

Tryck på valfri tangent för att stänga av."

 

Skärmen är blå med vit text.

Trycker jag på valfri tangent= kommer det upp massor med vita streck och jag får trycka på PÅknapen på datorn för att stänga av datorn.

 

Vad är det för fel och hur rättar jag till det?

 

Jag kan även inte använda defrag för då blir det stop i dator och det händer inte något.

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-07 00:49:41 av Fotman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Fotman

 

Vad ditt felmeddelande beror på vet jag inte. En gissning är att det har med Outlook Express att göra och att du kanske måste se till att stänga ner det programmet innan du stänger av datorn.

Men det är som sagt bara en gissning och inte anledningen till att jag skriver.

 

Defragmenteringen däremot vet jag en sak om. Du kan INTE defragmentera om du har Panda Antivirus aktiverat (har själv Panda). Jag brukar stänga av Panda TILLFÄLLIGT när jag defragmenterar. Då fungerar det för mig. Glöm sedan bara INTE att aktivera Panda när det är färdigt.

 

Om detta inte heller fungerar, så kan du prova att defragmentera i "Felsäkert läge".

Tryck F8 vid uppstart och välj "felsäkert läge" på menyn som kommer upp.

 

Defragmenteringsprogrammet i Win 98 är ju inte heller någon höjdare. En mycket långsam historia, vad jag vill minnas.

Föreslår att du laddar hem Freeware-programmet Diskeeper Lite istället och använder det. Länk....

 

http://www.webattack.com/get/dkeeperlite.shtml

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Började ditt problem efter det att du hade installerat Pandan?

 

Har du testat att avaktivera Pandan innan du stänger av datorn? Högerklicka på Pandaikonen i listen och ta bort bort bocken, och testa om det blir någon skillnad.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...