Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AMD 3000+ el 3200+???


pappi

Rekommendera Poster

Hmmm, 2000 spänns skillnad, mycket pengar men hur mycket skiljer det i "power"??

 

Någon som kan hjälpa till??

 

Skall uppgradera min gamla burk och har bestämt mig för en AMD processor, men jag befinner mig i valet och kvalet om jag skall lägga ner 2000 spänn extra på AMD:s nya processor XP 3200+ eller skall jag nöja mig med XP 3000+. Vad är den egentliga skillnaden, om man bortser ifrån prisskillnaden? Är det värt den ökade kostnaden??

 

Övrig config:

 

- Enermax 353W Active PFC Dual Fan

- ASUS A7N8X Deluxe

- Samsung 256 DDR-DIMM PC3200 x2 (Dual RAM)

- Geforce 4 Ti4200

- 50gig Hårddisk

- Soundblaster Live 5.1

 

Behöver man ha SB Live ljudkortet eller räcker det med det integrerade ljudkortet på moderkortet??

 

Behöver man komplettera med en x-tra fläkt förutom de på nätaggregatet och på processorn? Hade tänkt att sätta dit en x-tra på sidan på burken, precis i höjd med processorn, behövs det? Skall den suga ut luft eller spruta in luft?? Tips tack?

 

Någon som har några andra små tips??

 

/Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, 2000 spänns skillnad, mycket pengar men hur mycket skiljer det i "power"??

 

Inte tillräckligt.

 

/JANspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med det inbyggda ljudet är du inte nöjd....

 

Extra fläkt, ja min erfarenhet är att det behövs.

Det är normalt för dålig cirkulation i lådan.

 

Det behövs rejäla hål att släppa in luft i lådan

själv försöker jag få dem lågt och framtill

 

Det behövs rejäla hål för att få ut luften, försöker få dem högt och baktill.

 

Ju mindre hål dessto kraftigare och bullrigare fläktar behövs för att trycka igenom luften.....

 

På några torn har jag plockat bort alla oanvända täckplåtar för PCI-kort, lågt luftintag

och suger ut luften högt i ryggen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du ändå är på väg att uppgradera kan du ju köpa en AMD Athlon 64 3200+ och ett Nforce 3 mobo, http://www.hexus.net/content/reviews/review.php?dXJsX3Jldmlld19JRD02MzI=

 

Läs hur Ms och Intel planerar att ta över din dator:

http://www.cl.cam.ac.uk/users/rja14/tcpa-faq.html

http://www.againsttcpa.com/

 

800 % skattehöjning på DVD-rw skivor:

Bojkotta skivbranchen! Sluta köp musik CD skivor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Eftersom ingen svarade på frågan angående processorn så provar jag att göra det.

 

Skillnaden mellan 3000+ och 3200+ är förutom 33MHz (3000 = 2167MHz vs. 3200 = 2200MHz) är att 3200 har 400MHz FSB.

 

Jag skulle ALDRIG lägga 2000 extra för det, och inte heller skulle jag köpa 3000 processorn, utan snarare en 2800+ (kostar cirka 1650:- vs 2200:- för 3000+).

 

Eller kanske till och med gå ner till en 2500+ om man vill spara ytterligare pengar (kostar 850:- cirka).

 

För övrigt vad jag har läst och hört så är det bäst att matcha minnets bandbred mot CPU's. dvs 3000+, 2800+ och 2500+ har en FSB på 333MHz, då ska du helst hålla dig till PC2700/333MHz ram. Såvida du inte har planer på att överklocka FSBn på hela systemet...

 

Så svaret är alltså helt kort, nej, det är inte värt 2000:- mer.

 

Kika istället på 2800+ för cirka 1650:-

 

 

- Phrizzawh

 

[inlägget ändrat 2003-10-17 19:30:57 av Phrizzawh]

[inlägget ändrat 2003-10-17 19:33:09 av Phrizzawh]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...