Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DixV och XVid, hjälp tack!


Krister E

Rekommendera Poster

Hej!

Har nyligen skaffat en DVD-spelare och bränt ner några filmer med Nero 6.

 

Vad jag vill veta hur man får ut bästa bild- och ljudkvalitet?

 

Det är ju en djungel med program och uttryck så det är inte lätt att veta (har tittat på olika sajter och sökt även här, men blir inte klokare).

 

Dom få filmer jag bränt visar lite av dessa "fyrkanter" som kan vara väldigt störande.

 

DivX Pro för $19.99 verkar innehålla div. program som kanske kan fixa dessa fel, eller...?

Sedan finns det XVid, som är en stor skillnad från DivX, eller...?(suck!!)

 

Vad jag helt enkelt vill göra är att släta ut alla ojämnheter (ungefär som att vattenkamma sig)och få ut den bästa möjliga bilden (DivX Pro kanske även kan förbättra bildkvaliten?)

 

All hjälp mottages tacksamt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu får du utveckla. Är filmerna du brännt kopior från dvd eller har du laddat ner divx-filmer (filnamn.avi)?

 

Att filmerna har fyrkanter kan bero på att de är divx o personen som kodat dem använt en för låg bitrate (för att krympa storleken på filen). Detta går inte att korrigera i efterhand.

 

Om det är dvd du bränner så kan det vara samma sak. (ungefär) En köpDVD kan innehålla 9Gb som ska komprimeras ned till 4.5GB (DVD-r) och programmet du använder komprimerar mpeg2 filen så att bitraten sänks. Detta kan i viss mån undvikas om man väljer att inte ta med extramaterial o bara en sorts ljud (antingen stereo eller dolby digital).

 

Xvid fungerar ungefär som divx men är snäppet bättre o open source.

 

Så om du utvecklar så kan jag svara mer specifikt.

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag utvecklar gärna i den mån jag kan.

 

Jag har alltså laddat ner filmer från nätet (källa behöver inte nämnas), och det har varit en blandning av mpeg och avi.

 

Just denna film med "rutorna" var en avi-film.

 

Är det ngt speciellt man ska titta efter när man hämtar en film? Ska det vara mpeg eller avi?

Och vad är alla dessa mpeg-varianter (-1, -2 ,-4)?

 

Som du kanske förstår är det inte lätt för en nybörjare som helt enkelt vill bränna en film och sedan njuta av en bra film kvalitetsmässigt (och kanske även innehållsmässigt).

 

Förresten, den där DivX pro är det ngt som man har användning för eller är det för proffs?

 

Höll på att glömma att det är CD-RW jag bränner (har ingen DVD-brännare), så kan det bidra till kvalitetssänkning?

 

Och är Nero det bästa brännarprogrammet?

 

Hoppas du kan bringa lite klarhet i detta.:-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok..

DivX pro är främst bra för när man kodar film själv.

Xvid är minst lika bra o gratis för det ändamålet.

Se till att ha senaste vesionen av xvid-codecen installerad.

 

Använd gärna ett gratisprogram som heter media player classic för att se på film.

Att det är rutor kan bero på 2 saker. Dåligt rippad film eller en strulande codec främst xvid.

 

mpeg 1 o 2 är sämre format o blir inte lika bra bild. mpeg 4 (ex quicktime) är bra.

Bäst kvalitet är oftast xvid/DivX på 2 filer dvs ca 2 gånger 700mb. Det ger nära dvd-kvalitet.

 

Att du bränner på cd-rw spelar ingen roll. kollar du inte på filen innan du bränner?

 

 

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland när man läser olika forum så får jag ibland uppfattningen att dom sitter och kollar på filmen på datorn och det förstår jag inte vitsen med.

 

Koppla TV:n till datorn förstår jag men att sitta framför en dataskärm och kolla på film fattar jag inte.

 

Hursomhelst, jag brukar småkolla igenom filmerna som jag laddat ner (för att se att allt ser "hyfsat" bra ut), som jag sa så orkar man inte med att se en hel film på datorn (åtminstone inte jag).

 

DivX och VirtualDub är det program som komprimerar filmer som inte är komprimerade, eller...?

Och dom filmer som man laddar ner (oftast är det ju 2 st på ung 600-700 Mb per film) är också komprimerade och kan därför inte fixas att få till ett bättre resultat?

 

Så vad är vitsen med dessa program? Måste man ha en okomprimerad film som sedan komprimeras, eller är det ngt jag missar?

 

Du sitter förmodligen och tänker vilken j-a idiot jag är men jag förstår inte riktigt allt (lindrigt sagt!).

 

Tittade på en VirtualDub tutorial, och det verkar vara en vetenskap med miljarder inställningar.

Hur ska man fatta allt det där?

Det verkar ju inte ens finnas böcker om DivX, XVid etc.

Mkt frustrerande!!

 

Om du fortfarande läser detta så får du jättegärna ge mig lite hjälp till

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, några böcker finns nog inte om DivX/Xvid/WMV kodning. Däremot finns det ett antal guider på internet om hur du enkelt når ett bra resultat. Läs igenom dem och testa dig fram tills du finner det resultat du önskar.

 

Bränna till en CD. Mha av Nero - bränner du då i SVCD-format?

SVCD är väl MPEG1 (eller är det 2?). En äldre standard än MPEG4.

Ju äldre MPEG-standard desto högre måste bitraten, datatakten, vara för att bilden ska bli likvärdig.

Jämför DVD och DivX - en DVD film tar upp omkring 4 GB datautrymme. Denna går att koda om till en DivX-fil på cirka 1 GB med likvärdig bildkvalite.

 

Mao - om du bränner om en DivX film på 700 MB till en SVCD-film på 700 MB då tappar du kvalité.

 

VirtualDub är ett filmredigerarprogram som kan utnytja olika komprimeringsstandarder när filen sparas. Mao - du kan klippa, klistra, filtrera och omkomprimera dem.

DivX är ett samlingsnamn för de olika formaten (codecarna) som finns utifrån MPEG4-standarden.

 

Vad är det du önskar göra egentligen? Tänk på att MPEG - liksom JPEG - är förstörande komprimeringsmetoder. Varje gång en film omkodas försämras bildkvaliten.

 

Men guider:

http://www.divx-digest.com/articles/index.html

 

Klargjorde jag något? Fråga gärna mer!

 

/T

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-07 12:22:54 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Danke mein freund.

Nu förstår jag lite mer, men som du kanske förstår så är det inte lätt så här i början att förstå allt, det kanske var likadant för dig.

Men å andra sidan kanske jag helt enkelt är ovanligt trög.

 

Så, detta VirtualDub (som omtalas mkt i DivX-digest)kan man göra lite av varje med.

Omkomprimeringen som du talar om kan den förändra kvaliten till det sämre el. bättre?

 

Vad jag vill göra?

På ett smidigt sätt omvandla mina mpeg -och avi-filer till ett så bra resultat som möjligt, så att jag kan se på filmerna på Tv:n (ej datorn) utan att få ont i huvudet av alla "fyrkanter".

 

Allt hänger alltså på att dom filer jag laddar ner, kanske har blivit "dåligt" komprimerade av "ägaren", och då är det inte mkt man kan göra åt det, eller..?

Så då får man bita i det sura äpplet och ladda hem samma fil igen fast från ngn annan och hoppas att den är bättre.

Känns tyvärr lite jobbigt eftersom det tar x antal timmar (ibland dagar) att ladda ner.

 

Tack för att du svarar, hoppas du fortsätter med det tills mina frågor blir allt för idiotiska :-)

 

P.S Rent generellt ska man satsa mer på att ladda ner avi(divx)filer än mpeg?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagts - omkomprimering medför alltid en försämring av bilden.

 

Hur du omvandlar filmer på bästa sätt vet jag ej då jag ej brukar göra det, bästa är om du inte behöver göra det. Det tar tid och kvaliten förämras. Kan du inte koppla datorn till TVn? Då slipper du omkompimera filmerna.

 

Nedladdning.

Mmh, en film med en storlek omkring 800 MB för 90 minuter brukar vara bra kvalite. Om den är kodad med någon DivX (dvs MPEG4) codec. För att få hem motsvarande och ovanligare MPEG variant får du nog sikta på en film på minst 2 GB.

 

Jag undviker MPEG-filmer eftersom de oftast är onödigt stora.

 

Till saken - är filmerna blockiga på datorn när du laddat ned dem? Du ser alla defekter mycket tydligare på monitorn, TVn är ganska förlåtande. När du sparat ned dem på CD-skivan - är det då de blir blockiga? Testa i datorn.

 

Ja då måste du öka bitraten för filmen på CD, göra filen större. Om DivX 800 kbit/s gissar jag att MPEG2 kräver cirka 2000kbit/s för samma kvalite. Även upplösningen spelar roll. Mer tips än så kan jag nog inte ge, då jag inte brukar gå omvägen via CD.

 

Blockigheten förresten - beror oftas på kraftig komprimering, dvs låg bitrate. Eventuellt kombinerat med alltför låg upplösning.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Monshi för all din tid.

 

Jag tittade på datorn på en film (divx-rip) som jag vet var blockig, och på datorn fanns inte blocken (suck!!).

 

M.a.o varför köpte jag den där j-a DVD-spelaren?

 

Detta måste ju betyda att jag bara behöver koppla datorn till TV:n (vet ej hur detta går till, men det är ngt som man kan läsa sig till).

 

Varför finns då dessa program (VirtualDub m.m)när man helt enkelt kan ladda ner en film med bra kvalitet och sedan kolla direkt på TV:n? Varför krångla till allt?!

 

Mitt drömscenario var ju annars:

1)Ladda ner jättebra filmer och annat

2)Spela in från DVD till video (videoband är billigare än CD-RW)

3)Fortsätt på detta sätt, radera CD:n, bränna ny film, spela in på video

 

Tack för all hjälp, ha de!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...eller så kör man med något i stil med SF Anytime och streamar sin film på plats och har datorn ansluten till ett mysigt hembiosystem :)

 

Åså hyr man sina andra eventuella filmer och serier från boxman eller brafilm - billigt och bra, och inga kompressionsartefakter förutom på dåliga utgåvor =D

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viking Virus
Blockigheten förresten - beror oftas på kraftig komprimering, dvs låg bitrate. Eventuellt kombinerat med alltför låg upplösning.

 

Nä, brukar ju vara...hög upplösning och låg bitrate = dålig bild. :)

 

SVCD använder MPEG2.

 

I övrigt så verkar det som att det gått fram att det är slöseri att konvertera en DivX/XviD-film till SVCD. Det finns ju ofta SVCD-versioner som rippats från DVDn som DivX/XviD.

 

En regel är ju att aldrig gå från en fil till en fil som är större.

 

Sen kan man ju alltid bränna på cd-r som brukar vara billigare än vhs-band.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser du divx-fimer på din dvd kopplad till tvn? I så fall kanske det går att uppgradera den så att det fungerar bättre.

 

Virtual Dub används för att komprimera film o mycket annat. Det används ofta till legitim verksamhet.

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I allmänhet kan du inte göra kvaliten bättre. Om den version är för komprimerad så finns ju inte orginalinformationen kvar i filen. Därav komprimeringen.

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kolla på den här sidan o sen kan du kolla runt lite på siten för att få ett hum om hur det fungerar. Det finns fler enkla guider om ämnet.

http://www.afterdawn.com/articles/archive/copy_dvd_to_xvid.cfm

 

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

[inlägget ändrat 2003-10-07 20:36:50 av Anger management 101]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack A M 101!

Mkt bra sida, tyvärr fattade jag noll av den, men eftersom det var så bra förklarat så är det väl bara att följa stegen.

 

Filerna dom skriver om är alltså typ filmer man laddat ner, eller...?

 

Dessa steg kan dom generera en slutprodukt som är bättre än den man startar med?

 

Jag fattar dock ändå inte varför en nedladdad film funkar på datorn men när den bränns på CD så blir den "blockig", que??

 

Men jag kanske helt enkelt får surfa runt och försöka lära mig åtminstone grunderna för allt detta samt experimentera lite. Har hemförsäkring om ngt börjar brinna el. explodera.

 

Tack alla för all hjälp, ber om ursäkt för att jag inte fattar.

 

Programmering är mkt lättare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar dock ändå inte varför en nedladdad film funkar på datorn men när den bränns på CD så blir den "blockig", que??

 

Ok, du sparar ned en fil mha Nero? Du sparar i SVCD-format?

Du tar en 700 MB DivX och trycker ned på en skiva kodad i SVCD?

Då blir kvaliten sämre, markant. För som sagt, SVCD kräver högre bitrate än DivX för att prestera samma kvalite.

 

Surfa runt, testa och läs.

 

Och fråga.

 

:)

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"Mitt drömscenario var ju annars:

1)Ladda ner jättebra filmer och annat

2)Spela in från DVD till video (videoband är billigare än CD-RW)

3)Fortsätt på detta sätt, radera CD:n, bränna ny film, spela in på video"

 

Du e på rätt väg.. Laddar ner, gör filer till cdrv, dittar på med dvd spelare själv. Å köper om filmer som e bra...

 

Det du vill göra går att göra men kräver en del pysel..Gör du rätt så förlorar du ingen kvalite mot filen som du laddat ned.. MEN .. de e knapast värt besväret om men inte har detta lite som hobby: Hyr film e biligt..Själv har jag prövet för att lära mig lite om film och video format, teknik, samt att se på film som jag annars iggar, leder ibland till köp......

 

Rekomderar dock att du köper, hyr film,

 

Program att använda förslag...

Speare codec http://www.kazaalite.tk/ K-lite codec pack och spelare, fullverson..UTAN ljuddelarna som inte e bra. Välj bort "ljudförbättaren" under instalationen..

 

TMPgenc Plus för att göra mpg av avi filer samt att kapa mpg filer så de ryms på en eller flera cd.

 

Nero6 för att bräna cd (svcd)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, nu är ju grundregeln att allt som är XviD/DivX ska vara DVD-rippar.

 

Visserligen kan man få bra resultat när man konverterar från XviD/DivX till SVCD. Men det är ju så mycket information som fattas och för det mesta blir man då tvungen att använda 2-3 skivor istället för 1, ibland 2.

 

Att vissa sen konverterar till DVD är ju helt galet.

 

Det blir ju liksom...

 

3-6 GB -> 700-1400 MB -> 1600-2400 MB (4,3 GB)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...