Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

C-märket!!!?


Míraklis

Rekommendera Poster

Glenn Larsson

>Gäller c-märket i sverige(dvs copyright)?

 

Du menar © märket? Ja. Du behöver inte ens (enl. min juridiklärare) märka ut det på sidan; alla verk skyddas automatiskt - © är bara en påminnelse, men en bra indikatör att du vill skydda ditt verk.

 

>Är det olagligt att länka från min hemsida till mp3 siter?

 

(Oetiskt)

 

Inte i Sverige (Finns ett prejudicerande fall), men i andra länder kan du råka illa ut (dvs VART du lägger hemsidan) om ex "Tripod" (USA baserad) ej tillåter det, så kan de ta bort den, dessutom äger de servern och "innehållet" på sidorna på något konstigt vis. Ligger den på ex "Fortunecities.se" (Svensk server) så kan ej någon be dig ta bort den, men "Fortunecities.se" äger sina servrar och kan välja att stänga av dig eller att modifiera hemsidan (dvs ta bort länken)

 

(Det där var väll en rejäl balansgång på olika lagar och rättigheter.. :o)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

C-märket är mycket riktigt en påminnelse. Alla som anser att de har upphovsrätt till något kan skriva ut tecknet, men det är inte bindande på något sätt - det fungerar bara som en varning.

 

Länkning till MP3-sidor är ok. Fallet som är relevant kallas "BBS-målet". Se till bara så att ingen skyddad information befinner sig i din dators minne / hårddisk. Det som avgör vid länkning är om du som person utfört en aktiv handlning för att underlätta kopiering ("framställning av exemplar"). Det har du inte om du enbart sätter upp en dator via vilken kopiering kan ske. Passa dig för djuplänkning bara, om det kan uppfattas som att information du länkat till kommer från dig, och inte från upphovsmannen, kan du ha begått intrång. Jag tror att fallet som avgjorde detta heter "Sunday-Times"-fallet. Inte säker på det dock.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...