Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Siter / Sajter


[Esc]

Rekommendera Poster

Till alla er som tycker att 'site' är snyggare än 'sajt' i det svenska språket

 

Titta här hur det blir när man böjer det

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=494052#500255

Oj va siter :D

siter????? Hade han skrivit "Oj vad (många) sajter" så hade det varit mycket lättare att förstå

 

[Esc]

(Ursäkta Pepino om jag använde dig som dåligt exempel. Jag hoppas att du ursäktar mig. Jag vill inte klanka ned på dig, utan på en språkföreteelse)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag står inte ut med ordet 'sajt'. Jag tycker det både låter illa och ser förskräckligt ut.

 

Jag brukar alternera mig mellan 'site' och bättre svenska ord, t.ex. hemsida.

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemsida i sin ursprungliga betydelse var ju egentligen "startsidan", det är därför det är ett hus på startsideknappen i det flesta browsers.

 

Men 'sajt' är ju inte riktigt synonymt med hemsida, inte ens på engelska (site, homepage)

 

Sajt är väl i så fall synonymt med webbplats, vilken rekommenderas av "Datatermgruppen", men använder man ändå ordet så skall man ju försvenska stavningen för läsbarhet vid olika böjningsformer. Jag brukar använda 'sajt' i text ibland

För många nya främmande företeelser finns sedan tidigare ett naturligt svenskt ordval. Detta gäller bl.a. det engelska ordet site som oftast översätts med plats. Därför behövs inte försvenskningen sajt (och förstås inte heller site) som ibland används i betydelsen webbplats.
http://www.nada.kth.se/dataterm/rek.html#a20

 

ZanY skrev:

Jag står inte ut med ordet 'sajt'. Jag tycker det både låter illa och ser förskräckligt ut.

... och så undrar jag om skillnaden i uttal mellan 'site' och 'sajt'

 

[Esc]

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-02 09:13:33 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och så undrar jag om skillnaden i uttal mellan 'site' och 'sajt'

Tjaa... möjligen överdrev jag lite. Men jag inbillar mig att sajt uttalas med mera "Ajj!-vad-det-gör-ont-uttal" än engelskan som är lite snabbare och renare (ingen betoning på 'j').

 

Visst, hemsida passar inte alltid som ersättning till site, men ganska ofta. Själv undviker jag även att skriva web med två b, det ser och känns larvigt.

 

Jag håller med om att engelska ord ibland blir svåra i löpande text. Men i uppräkningar, offerter eller kortare stycken försöker jag skriva engelska ord där det inte finns 'bra' svenska motsvarigheter. Då med engelsk böjning.

Det hela för mig handlar om att många av de svenska ord som finns, t.ex. webb istället för web, känns så konstlade.

Där det finns bra svenska ord förordar jag användning av dem, även om jag glömmer bort mig ibland.

 

/Mn

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där det finns bra svenska ord förordar jag användning av dem, även om jag glömmer bort mig ibland.

 

Från din användarinfo:

Presentation:

Well, pysslar med data och sånt...

 

Jo, du glömmer bort dig ibland ;)

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sajt är väl i så fall synonymt med webbplats, vilken rekommenderas av "Datatermgruppen", men använder man ändå ordet så skall man ju försvenska stavningen för läsbarhet vid olika böjningsformer.

 

Borde man inte säga "nätplats" istället för webbplats? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

siter????? Hade han skrivit "Oj vad (många) sajter" så hade det varit mycket lättare att förstå

 

Sajter låter försvenskat och fult. Det finns låneord och det finns försvenskningar av engelska ord. Om du inte använder de svenska orden som hemsidor och webplatser för att du tycker det låter fult så ska du ju inte börja försvenska de engelska orden?

 

Siter eller site:er tycker jag funkar alldeles utmärk men sajter låter så wannabe som det kan bli. Detsamma gäller mail. Säg epost istället då. Men börja inte försvenska de engelska orden.

 

 

/JANspeed

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-02 10:25:59 av JANspeed]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar inte ge mig in i språkdiskussioner, men...

 

"Site" tycker jag inte ser engelskt därmed läser jag det "fel" i texter där det står. Står det "sajt" ser det visserligen inte heller speciellt bra ut, men jag läser det rätt och förstår vad som står.

 

Ok, jag begriper även den engelska stavningen.

 

Håller dock med JANspeed, att försvenska stavningen av engelska utryck är inte optimla med det fungerar, det blir begripligt.

 

Bäst är att hitta ett svenskt ord som passar in i situationen.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast frågan är ju vem den är riktad till. Är det en fackterm så förstår de som sysslar med liknande saker. Sajt är ju en försvenskning av en fackterm och blir ju då bara löjlig i sammanhanget tycker jag.

 

/JANspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, du glömmer bort dig ibland

Ok, ok, jag var kanske inte så seriös med min presentation. Lägg märke till att ordet 'data' är en av mina favoriter. Se t.ex:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=486218#487432

 

Kanske ska lägga till en smilgubbe (eng. smiley) där, om ingen har något bra förslag på vad jag annars ska skriva.

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och då kan ju alla hitta på sitt eget språk, fast det blir lite jobbigt i längden när jag kallar gardiner för falukorv och fiskmåsar för örnar. Man bör ha nån sorts konsensus i språket för allas skull. Svenska språknämnden låter mossiga, men de brukar komma på rätt bra kompromisser när det gäller dylika ord och de förordar webbplats, så varken sajt eller site är okej enligt dem.

 

http://www.spraknamnden.se

----------

Kom ihåg att du är helt unik och väldigt speciell, precis som alla andra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenska språknämnden låter mossiga, men de brukar komma på rätt bra kompromisser när det gäller dylika ord och de förordar webbplats, så varken sajt eller site är okej enligt dem.

Det värsta är ju att folk i gemen inte följer språknämndens riktlinjer utan kommer att fortsätta använda ord som ligger mest rätt i munnen. Personligen tycker jag att site ser mer korrekt ut, om jag ska se det så, men sajt ser mer förståeligt ut vid första anblicken och känns mer behagligt och rent vardagligt känns det mer bekvämt.

------

MVH//Lena Marie[som uttalade "vire" och "genre" exakt som det stavas i många år för ingen sa att det var fel]

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-02 23:00:33 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[som uttalade "vire" och "genre" exakt som det stavas i många år för ingen sa att det var fel]

Vajert! ;)

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...