Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Lossless Encoding"


svartling

Rekommendera Poster

Eftersom ingen annan verkar vilja skriva här, så tänkte jag att jag kunde beskriva lite grann om detta:

 

Lossless Audio Encoding innebär att man kodar sina ljudfiler till ett ljudformat, där kvaliteten blir identisk med originalet. Givetvis blir inte komprimeringen så bra, jämfört med till exempel MP3 eller OggVorbis? som är två "Lossy Audio Encoding" format. En vanlig okomprimerad Wav fil på 5 min är ca 50 mb stor en "Lossless" kodad fil blir ca hälften så stor runt 25 mb. Medan en MP3 128 Kbit/s CBR blir ca 5 mb stor. En av fördelarna med lossless är att det alltid går att återställa filen till ursprungligt format och kvalitet. Det är omöjligt med till exempel MP3 eller något annat lossy format. Skillnaden mellan att packa wav filen med ZIP eller RAR, som blir ungefär lika stora eller kanske till och med mindre, är att en lossles kodad fil går att spela i en media spelare som tex. Win Amp eller foobar2000, direkt utan att behöva packa upp filen först, som man måste med zip och rar. En annan fördel med lossless är givetvis ljud kvaliteten. Där är det ju ingen förlust. Lossy formaten däremot får man ju alltid en förlust någonstans. Ibland mer hörbart och ibland mindre hörbart. En MP3 med 128 kbit/s cbr hör man garanterat skillnad från originalet. Men en Mp3 på 192 - 320 kbit/s kanske det är svårare för de flesta att höra skillnad. Med en lossless kodad fil kan man med lätthet koda om filen till ett annat format för till exempel sin portabla spelare. Gör man det från ett lossy format till ett annat, så blir kvaliteten avsevärt sämre. Det populäraste lossles formatet är just nu [Monkey's Audio]? (APE). Jag tror däremot att det inte dröjer så länge innan FLAC blir det format som blir ledande och mest populära lossless formatet. Dels för att det är ett helt fritt open source format och dels för att det är mycket lättare för processorn att spela en FLAC fil än en APE? (FLAC är till och med "Stream" bar!). Tack vare det så finns det redan nu stöd för FLAC i vissa Hårdvaruspelare. Det kanske kommer fler små portabla spelare som stödjer FLAC med andra ord. Jag har läst ett ryckte att RIO ska släppa en spelare med FLAC stöd. Chansen att APE? skulle få hårdvarustöd är nästan obefintlig.

----

FLAC är en lossless audio codec. FLAC står för: "Free Lossless Audio Codec" och är en helt fri open source kodare. Jämfört med andra lossless kodare som Monkey's Audio (APE) eller La, så blir en FLAC fil något större en dessa (1-2%). Men har många andra fördelar. Flac har mycket snabbare decoding än de flesta, är "Stream"-bar, börjar få hårdvarustöd och är mycket lättare för en processor att decoda. FLAC fungerar perfekt att spela i mediaspelare som Winamp eller foobar2000 mm. Om man vill arkivera sina cd original för till exempel uppspelning från hårddisken på datorn från ett och samma ställe, med originalets bibehållna kvalite kvar, så rekommenderar jag att använda FLAC för detta ändamål. Det fungerar ju även mycket bra att senare konvertera till ett mer portabelt format för sin portabla spelare typ MP3 spelare eller dylikt, eftersom det är ett lossless format kan man ju alltid återställa det till originalets ursprung. Jag personligen överväger att lagra alla mina ljudfiler och ljud tracks i FLAC format när jag gör min musik. Det tar ju bara hälften så stor plats som det gör nu när jag sparar wav filerna som de är när jag ska arkivera dem. Perfekt att göra en backup på allt, för att senare kunna åter använda filerna eller göra en om mixning.

Stefan Svartling.

 

Besök min Blogg: http://svartling.blogspot.com

Min andra Blogg: http://svartlinks.blogspot.com

Min Wikisajt: http://www.digitalnews.tk

Min WebbPortal: http://www.svartling.tk

Min "artist Page" http://svartling.hopto.org/svartling.html

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...