Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bios inställning


TryOrDie

Rekommendera Poster

Hej!

 

Kör:

Moderkort: Asus A7N8X Deluxe/Gold

Processor: AMD XP2400+ 266mhz (2,0ghz)

 

Just nu har jag den inställd på 133 på FSB i bios, vilket är den "normala" inställningen för att få ut 2,0 ghz.

 

Nu undrar jag om det går att ställa in den på 166 mhz och "klocka" lite, utan att det är någon större fara?

 

.: Pain Is Temporary, Pride Is 4-ever .:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2400+ ska gå i 15x133 MHz men du kan säkert peta lite på den för att testa. Du kanske inte behöver köra 166 direkt - det finns ett manual-läge där du ställer MHz för MHz.

Mitt A7N8X trilskas ganska ordentligt när jag klockar det för mycket å då får man resetta bios. Kika i din manual vilken dip som resettar å glöm inte ta ut batteriet. :)

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu undrar jag om det går att ställa in den på 166 mhz och "klocka" lite, utan att det är någon större fara?

 

Såtillvida att du har ordning på kylfläns, kylpasta och fläktar och att bios inte rapporterar någon ovanligt hög cpu-temperatur; så är det bara att "brassa på". Det som händer om du ställer bios på för hög fsb brukar nämligen bara vara att datorn inte bootar. Då är det bara att resetta bios:et och börja om på en något lägre fsb, annan multipel, annan timing på minnena osv men en Thoroughbred som du har brukar sällan klocka högre än ca 2150MHz så troligen kommer du inte upp i mer än ca 143 i fsb snarare än önskade 166. Sänker du multipeln kan du däremot komma upp högre i fsb och därmed dra nytta av högre brandbredd trots att cpu-frekvensen inte är högre. Barton dvs 2500+ och uppåt brukar klocka lite bättre, men sen är det stora variationer individuellt mellan olika exemplar du kan juh ha tur :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...