Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Program från PC till MAC, hur?


Daniel Karlsson

Rekommendera Poster

Daniel Karlsson

Hur gör jag om jag vill installera ett program på min Macintosh (7.6.1)?

Jag laddar ner programmet (i detta fall "Stuffit") och lägger in det på diskett

och kopierar det sedan från disketten till MACen, men detta program kan jag sedan inte starta. Hur ska jag bära mig åt för att ta ett nerladdat program från internet från min PC till MACen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om disketten är oformaterad så borde det gå, det verkar i alla fall rimligt, jag har noll erfarenhet av mac, men cd-skivorna är väl joliet dom med? Jag tycker liksom att disketterna borde funka likadant, så länge dom inte är formaterade i windows/dos?????? testa..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, det måste väl va såhär; För att disketten ska funka i Windows, måste den va "windows-formaterad", sen när den ska funka i MacOS måste den väl va "MacOS-formaterad"? Eller är ju ute och cyklar?

 

/Tom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Gillinger

Det borde vara rätt enkelt. Vad jag vet kan alla Macar läsa DOS formatterade disketter utan problem. Däremot kan inte PC läsa Mac formatterade disketter, i varje fall inte utan specialprogram.

Så du borde kunna använda en vanlig PC diskett för att hämta över filer från PC till Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Gillinger

Förutsatt att du pratar om *filer* och inte *program*---> Du kan öppna en jpeg bild, eller ett word dokument, men inte köra PC program på Macen.

 

/C igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Eller är ju ute och cyklar?

Ja, det verkar som det. På Macen finns PC-Exchange som läser/skriver PC-disketter och på PC finns t.ex. Macdrive 98 (nej - det är inte McDonalds som ligger bakom denna produkt) som läser/skriver Mac-disketter.

 

Daniel, det fungerar inte att spara ett Mac-program på en Dos-formatterad diskett och sedan försöka starta programmet på Macen (som du uppenbarligen redan har märkt). Det är någon slags information som "försvinner" om du sparar filen i dos-format som MacOS behöver för att kunna starta programmet. För att du ska kunna starta ett program som gått "omvägen" via en PC måste progammet vara sparat i hqx-format. Hqx-format packas upp med t.ex. Stuffit och därmed uppstår en klassisk moment 21-situation eftersom jag inte antar att du inte redan har Stuffit på Macen.

 

Tror att enda lösningen är att (om du inte kan koppla upp Macen mot Internet) du uppsöker en Mac-dator med Internet-anslutning och där laddar ner Stuffit och sparar det på en diskett (givetvis mac-formatterad). Då kan du starta installationsprogrammet för Stuffit. Det kan också ev. funka om du sitter vid en PC och har t.ex. Macdrive och sparar på en Mac-formatterad diskett - men jag är mycket tveksam till om det verkligen fungerar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Hejåhå.

 

*Det går att ladda Mac-program ("APPE"-filer) från en PC till en PC/DOS-formaterad diskett och vidare till Mac i vissa fall, men resursgaffeln kan bli garblad. Det beror lite på, men det är vanligt att det inte fungerar. Det finns workarounds men de är pilliga.

 

*Samtliga komprimerade format skyddar resursgaffeln, så oavsett om det är .zip, .tar, .gzip, .sit, .hqx, .bin eller whatever så går det att swappa mellan datorerna.

 

Lösningen på ditt problem bör vara löjligt enkel. Du laddar ned Stuffit i formatet ".sea" (self-expanding-archive), vilket jag tror är det enda Aladdin SW erbjuder det i. Kör över det på diskett och lägg in på Macen. Dubbelklicka. Så var det med det.

 

Möjligen kan du ha råkat ladda ned fel version (68k om du har PPC osv) eller av misstag fått tag på ett format som inte kan packas upp.

 

Macens filsystem behåller sin integritet även om det lagras på ett PC-filsystem. Jag använde faktiskt en no-name K6 som backup-station för en Mactell XB-PRO över nätverket för ett tag sedan och det var riktigt smidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...