Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

liten grej


pepino

Rekommendera Poster

I skolan så kan vi inte använda msn, pga brandväggen, en satte upp en proxy, och gav mig ett konto, utan avtal eller någonting.

 

Jag skrev in mitt konton på mina kompisars datorer, så de också kunde använda msn.

 

När några kompisar kom hem använde de fortfarande fortfarande proxykonton jag fått.

 

Killen som hade proxyn blev sur och ska nu anmäla detta till mina kompisars ISP:s.

 

Kan han det? Kan deras Internetabonnemang spärras bara för de använda en annans proxy konto, som blev tilldelat mig helt utan avtal eller muntlig överenskommelse?

 

Har jag gjort något fel genom att låta mina vänner få använda mitt proxykonto?

 

 

Det är tydligen olagligt att använda andras åtkomster utan tillåtelse av ägaren, så mina kompisar har varit olagliga för att de använt mitt konto utan tillåtelse av proxy ägaren.

 

 

------------------

/Henrik

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tomas Söderlund

Heh...

 

Till att börja med så har du med stor sannolikhet brutit mot er skolas policy i och med att ni gick runt deras brandvägg, den finns där av en anledning och spärras MSN så vill skolan inte att man ska köra MSN.

 

När det gäller ditt konto på din kompis proxyserver så vet jag inte om det finns några generella lagar som begränsar användandet av ett konto men det finns dock lagar som begränsar vem som får ansluta till ett privat system.

 

Oavsett om du har kommit över ett konto eller inte så får du inte ansluta till någon annans resurser utan deras medgivande så din kompis har, enligt min uppfattning, rätt i sak när han klagar. D.v.s om ett system kräver inloggning så är det förmodligen för att det inte rör sig om en publik tjänst, då kan man anta att ägaren inte vill att tjänsten ska utnyttjas av någon annan än kontoinnehavarna.

 

Risken att dina andra kompisar kommer att bli avstängda av sina ISPer är nog ganska liten, såvida dina kompisar inte har orsakat någon ytterligare skada genom att använda proxy-servern.

 

 

(Jag är ingen jurist så använd inte det här som någon juridisk sanning. Jag har en del erfarenhet inom området men skulle inte räkna mig själv som expert.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tomas Söderlund

Av vem?

 

Från din kompis som äger proxyn vars förtroende du missbrukade: Absolut :)

 

Från dina kompisar som missbrukade ditt förtroende: Dom borde få skit från dig.

 

Från _din_ ISP: Inte troligt.

 

Juridiskt: Nej (finns inte grund för något direkt åtal...ingenting som någon åklagare skulle lägga ner resurser för iaf)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gött, då klarar jag mig ju iaf :P, mina kompisar är bara sura på han som anmäler deras ip till ISP:ernas abuse, inte på mig, men iaf så kommer ISP:erna som du sa nog inte se det med stort allvar då det handlar om några stycken msn anslutningar....

 

De har nog massa Direct Connect problem från BSA / APB att ta itu med...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han är väl rädd att det drar för mycket banbredd..

 

Bigdeal, han får väl strypa kontot om det nu är så illa.

 

Det är inget att bry sig om men det är alltid bra att fråga först ifall dina polare får köra på samma konto.. Finns alltid snikna typer..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han sa inget om det, ok kanske va lite dumt så men jamena några msn anslutningar kvittar...

 

Hoppas verkligen ingen ISP tar detta på allvar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...