Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

C++


Anders Andersson222

Rekommendera Poster

Anders Andersson222

Är det någon med erfarenhet av C++,jag försöker lära mig programera.Den litteratur jag har "Lär dig C++ på tre veckor"verkar skriven för PC och Borland c++,samt MS c++.Nu är det så att jag behöver en bärbar dator för detta och har kikat lite på Ibook.Men om MacOs ställer till det,(jag har codewarior liggande)och boken och Os:et inte stämmer överens så måste det bli en bärbar PC.Hur göra?

 

Anders Andersson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Om du har CW ("Discover Programming"-versionen?) så har du redan en bra referensdel. För plattformsagnostisk referenslitteratur, se någon av alla ANSI-C-kompatibla uppslagsböcker du kan hitta både här och där. Det är oftast de bästa referenserna hur som helst, så om du vill jobba vidare med programmering, skaffa en.

 

Det finns en hel del bra introböcker för c/c++ för Macen, sök på "Mac" och "c++" på Amazon. Gå med i ADC (Apple developer Connection), de har ett gratis nyhetsbrev som tipsar om det mesta på utvecklarsidan. Om du inte har erfarenhet av programmering sedan tidigare, kolla upp RealBasic, Visual Basic för Macen (ungefär).

 

Att lära sig själva syntaxen i ett högnivåspråk är den minsta insatsen du tvingas göra. Den stora bördan ligger i att bli händig med en (ett?) framework. CodeWarrior (CW) är mkt bra i Macversionen.

 

För övrigt, jag antar att jag läser dig fel, men menar du på allvar att du skulle grunda ett datainköp på hur kompatibelt det är med "Lär dig C++ på tre veckor"? Det måste i så fall vara det dummaste jag hört på mycket mycket länge. Berätta att jag har fel. Snälla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Hmmm...det där svaret blev lite väl slängigt.

 

Alltså: för att lära dig exempelvis c/c++ måste du ha en bra intro, och en bra referens. Intron bör vara anpassad efter plattformen även om det inte är nödvändigt, medan referensen bör vara agnostisk (dvs följa ANSI:s standard-C). Detta förutsatt att din IDE har en medföljande referensdel, vilket alla jag känner till har.

 

Om du precis ska börja programmera så är c++ inte lämpligt. Insatsen i förhållande till resultatet är alldeles för stor, eftersom den huvudsakliga kurvan i början av all programmering är att lära sig "tänka" på ett nytt sätt/språk. Starta med ett basic-baserat språk, eller ngt mkt begränsat (javascript är väl den billigaste lösningen).

 

Att lära sig c/c++ är en sak. Vad du lärt dig då är i princip en begränsad radda matematiska och bytebaserade rutiner, samt (viktigare) språkkonventionerna ("grammatiken"). Du kan prata med en kompilator i en "virtuell" maskin. För att faktiskt kunna skapa program som gör mer än att skriva "hallå värld" måste du lära dig ett "ramverk" (framework"). Detta kan vara exceptionellt jobbigt och tidsödande. Har för mig att något amerikanskt universitet uppskattade att tiden att lära sig c någorlunda uppgick till några veckor, medan tiden att lära sig ett framework bra uppskattades till några *år*. Macens toolbox har flera tusen kommandon (att jämföra med ANSI-C). Du måste inte kunna allt (långt därifrån), men du måste kunna en hel del.

 

Nåja, lycka till, hur som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Andersson222

Nej,så är det inte.Men kurslitteraturen är "ärvd."

Bland annat så använder komvux,tror jag det var.C++ på tre veckor.Och så mycket om Mac står inte.Därför vill jag vara försiktig.Så där jätteenkelt är det inte,om man inte bor i Stockholm eller någon annan storstad,att hitta grejer till Mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Om du använder Mac kommer du ofelaktligen att börja handla på postorder/nätet. Vilket är helt ok eftersom det oftast är billigare i längden.

 

Nybörjarböcker i ex. c faller i två kategorier (minst); de som är avsedda att användas med en specifik IDE (t.ex Visual Studio) och de som är mer "general purpose". Med de senare går det oftast att använda med olika IDE:er på olika plattformar, men det kan bli litet pilligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Henrik,

 

Du skriver fel när du skriver framework.

Ett framework är en helt annorlunda sak än det du refererar till. Det du talar om är ett API ( Application Programming Interface). Flera API:er bygger tillsammans upp MacOS Toolboxen. Ett API är tex Drag&Drop.

 

Sen andersan, vore det ingen god idé att lära sig C++ och MacOS TB:n nu när du med fördel utvecklar applikationer för MacOS X nativt med Cocoa. Detta kan ej göras i C++ utan endast i Java och Objective-C.

 

- ob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...