Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Rob__

Nytt

Rekommendera Poster

Rob__

Nu när det finns extremt mycket unga stolpskott ute på internet som vandaliserar språket kraftigt, blir inte detta ett nytt "kulturspråk"? Det finns nog inget värre än när dom ska hålla på att förkorta ner varenda ord "dom" skriver. Uttryck som d (= det) & liknande retar nog gallfeber på det flesta här inne kan jag tänka mig. Jag orkar verkligen inte med folk som bara måste korta ner allt & blanda in massa annat småbarnskrafs som lol etc.

Ondskans källa? Lunarstorm, ja absolut. Deras s.k "tuffa slang" som *kjam* osv., tar snart kol på varenda ny själ som kommer ut på internet. Om man tar den situation och går fram ett par år, hur kommer det se ut? För mig är det lika med undergång.

Blanda gemener & versaler hipphapp är också en sådan sak. Det ska tydligen vara "snyggt" har jag hört från mina närmaste källor. äR DeTtA SnYgGt? Man ska helst också misshandla det ytterligare, då kan det set ut såhär: Är DeTtA SnYgGt????!!!!!!!!!!?!?!?!. Detta "mode" (som kanske blir ny språkkultur) sprider sig som som en löpeld. Det finns fler än bara Lunarstorm som är skyldiga, Quakenet. Grunden för Quakenet var väl inte att skapa ett tillhåll för hjärntvättade språkmissbrukare? Att nämnas, medelåldern är visserligen inte hög.

Nu till varendas "spelare" heliga ord; lol. Detta ord _måste_ nämnas i nästan varenda mening, helst också kombinerad med 'Gemener & Versaler i en soppskål'. Då kan det likna följande; LoL, lOl osv... Inte nog med det! Det finns tydligen varianter som; lul, löl mfl. Om man då kombinerar detta med "Lunarstorm-språket"; äR DeTtA SnYgGt????!!!!!!!!!!?!?!?!. Så får man en brutal misshandel, titta; Är DeTtA SnYgGt????!!! LOL lOl.

För er som inte har upplevt detta så kan jag berätta att lol betyder 'skratta ut högt' (Med en översättning till svenska). Man kan tydligen använda det lite hur man vill, tex; Du är så lol, men lollig du är osv...

Det räcker inte med att skriva uttrycken numera, man ska helst säga det också! Då kommer stolpskotten & skriker lol när dom hör/ser något lustigt. Vad är det för fel med haha? Det är sant, det är faktiskt en bokstav mer att skriva, men är det verkligen så jobbigt att uttrycka det? För mig känns det naturligt.

Nu blev jag sur!

/Robert.

[inlägget ändrat 2003-09-29 18:58:53 av Rob__]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Johan A.
Nu när det finns extremt mycket unga stolpskott ute på internet som vandaliserar språket kraftigt,...

Jag är inte den som ser till att alla mina texter är rättstavade med korrekt meningsbyggnad, men jag kan inte säga annat än att jag håller med dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Rob__

Lite stavfel & sådant har ingen dött av, det är helt naturligt att göra fel.

Mvh Robert.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stefan Eklinder

Jag retar mig på alla som skriver "mejl" istället för skriva "mail".

Varför måste folk misshandla och försvenska engelskan för?

Å andra sidan är det många ord vi har lånat från engelskan, och som vi använder dagligen. Jo, sen finns det väl en hel radda ord från andra språk också.

Kommer inte på alla...

Att ungdomar sen hittar på nya förkortningar för olika uttryck på chattarna gör inte mig något. Bara man inte använder det i brev och mail till folk man inte känner.

*LOL* är väl ett vedertaget uttryck på chattar och på Lunarstorm. Det har använts länge och alla unga som chattar lär sig snabbt att använda dessa uttryck, som "iofs" till exempel, betyder "i och för sig.

You name it...

Skriver man SMS så är det ju bra att kunna förkorta ord, dock som mottagaren i andra ändan förstår. Har du max 160 tecken till förfogande så kan man inte hamra ned en roman. Det ska gå snabbt med svar.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Allt du behöver veta finns på internet. Du kan bara inte hitta det.

Yttermera.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Rob__

Ja SMS skulle kunna vara undantaget.

Det finns hur mycket saker som helst man kan rabbla upp.

Mvh Robert.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Poker

Detta "slang" kommer ursprungligen från IRC från början av 1994 skulle jag tro kanske ännu längre tillbaka.

Själv hatar jag att skriva ut den typen av språk som LOL, ROFL etc etc.

Men däremot kan jag använda mig av ;) för att understryka att jag inte är allvarlig i en så allvarlig mening utan att jag skämtar lite.

Jag anammar det svenska språket och varför i hela friden skall man egentligen skriva "mail" när det på svenska heter "e-post=elektronisk post"

I frankrike får man absolut inte säga "avez-vous des adress d'un E-mail?"

utan där m å s t e man säga "courriel" som är en förkortning av den franska termen "courrier electronique"

Vi borde anamma franskarna.

Annars sitter vi där med 1 miljard "låneord" som "kjam" och annat jävla svammelord!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Rob__

Tjena Poker!

Det kan nog stämma. Angående mail/e-post, så tycker jag vi ska köra på e-post, dock faller mail finare i munnen.

Jag tycker STOP-skylten ska bytas ut mot STOPP.

Mvh Robert.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Starre

Du har flera bra poänger! Jag ifrågasätter dock hur seriös en text är när man skriver "dom" som du gör. Jag har alltid fått lära mig att det heter "de" eller "dem". Mig veterligen så gäller det fortfarande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Rob__

Helt seriös är den.

Mvh Robert.

[inlägget ändrat 2003-09-29 20:20:30 av Rob__]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lena Marie

Starre syftade nog inte på att du inte var seriös i din uppsåt. Däremot kanske det är att kasta sten i glashus när du själv inte använder helt korrekt svenska samt ej heller korrekturläst innan du skickade inlägget.

------

MVH//Lena Marie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lars2W2

Själv tror jag att många nybisar på ett ställe rapar av det de tror är det chuckra tugget för att verka vara in plejs och lite coola, typ.

Hur många inlägg här på Eforum har icke inletts med formuleringar som "tjaba", och hur mycket folk med i övrigt utomstockholmska ordvändningar har vi icke sett skriva "de e" i stället för det de förmodligen tänkt att skriva, "det är" som de lärt i skolan, i det naiva syftet att förefalla vara storstadsbor inför de riktiga storstadsbornas häpnande ögon?

(Må Tage Danielsson skratta åt mig i sin himmel)

Alltså: För mig har det språket enbart ett underhållningsvärde och jag tror inte att så värst mycket av det kommer att öveleva ens de närmste åren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Starre
Starre syftade nog inte på att du inte var seriös i din uppsåt. Däremot kanske det är att kasta sten i glashus när du själv inte använder helt korrekt svenska samt ej heller korrekturläst innan du skickade inlägget.

Precis vad jag menade!

[inlägget ändrat 2003-09-29 21:47:25 av Starre]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Kalkyl

Hej!

Bara som en liten bortglömd detalj i sammanhanget,

Mail är Post och E-mail är E-post. Enkelt!:)

Intressant i sammanhanget var Pokers upplysning om

"courrier electronique"
.

Courrier verkar vara ett sedan gammalt vedertaget låneord från franskan till svenskan, nämligen kurir(Il bud)

Alltså detsamma som forna dagars beridna postkurirer.

Post är, om jag inte minns helt galet, latin och betyder efter

Se t.ex. engelskans förkortning p.m. post meridiem. (lat. efter middagen) I Sverige e.m.

Mvh. Kalkyl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
PPC
Kalkyl skrev:

post meridiem. (lat. efter middagen)

Tack, nu har jag äntligen fått den latinska benämningen på den där härliga dästheten som brukar infinna sig efter en god måltid!

:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Glenn Larsson

Spela MMORPG så får du konstant skjuta andra "språkkreativa" SoM sKrIveR "w33 Pwn j00!"

Mvh

G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland
Spela MMORPG så får du konstant skjuta andra "språkkreativa" SoM sKrIveR "w33 Pwn j00!"

Farligt, du kanske just motiverat mig att börja spela MMORPGs :]

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
[Esc]

Jag skriver t.ex. mejl, sajt webb. Trots att jag var väldigt mycket emot det i början, jag tyckte det var fult. men har väl vant mig nu. Tycker man mejl är fult så får man skriva e-post.

Varför måste folk misshandla och försvenska engelskan för

Varför måste folk misshandla och förengelska svenskan för?

Skriver du även tape om tejp?

[Esc] (Som iofs inte godtagit jos (juice) och tvekar inför sprej (spray)

[inlägget ändrat 2003-09-30 07:59:41 av [Esc]]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ZanY

Robert, det är väl inte så jobbigt att skriva ut 'och' istället för att anbvända &-tecknet?

/Mn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Rob__

Till er som klagade på hur jag skrev OCH vad jag skrev.

Dom eller Dem, spelar det så stor roll? Jag tycker inte det, såvida man inte kör en "variant". Dig & Dej? Det spelar däremot mer roll, allt är upp till person. Jag gjorde säkert massor av felstavningar, liksom i detta inlägg(Förhoppningsvis inte).

"Starre syftade nog inte på att du inte var seriös i din uppsåt. Däremot kanske det är att kasta sten i glashus när du själv inte använder helt korrekt svenska samt ej heller korrekturläst innan du skickade inlägget."

Jag säger förlåt till alla militanta språk-väktare, haha. Nej jag förstod vad han menade, jag var också för sur/stressad för att korrekturläsa (Nej, jag har inte korrekturläst detta inlägg heller).

Mvh Robert.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ZanY

Robert:

Nu när det finns extremt mycket unga stolpskott ute på internet som vandaliserar språket kraftigt, blir inte detta ett nytt "kulturspråk"? Det finns nog inget värre än när dom ska hålla på att förkorta ner varenda ord "dom" skriver.

Samma Robert, något senare:

Jag säger förlåt till alla militanta språk-väktare, haha.

Verkar som du själv är ganska militant också.

Jag menade förresten inget illa i min kritik om &-tecknet. Bara det att om man själv skriver "när dom ska hålla på att förkorta ner..." samtidigt som man själv förkortar ordet 'och', tycker i alla fall jag att man bör få sig en liten känga.

/Mn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cloudberry
Dom eller Dem, spelar det så stor roll? Jag tycker inte det, såvida man inte kör en "variant". Dig & Dej

Värre: Skriva dem istället för de. Tyvärr är det lite svårt att förklara ackusativ och dativ för skolelever när vi inte längre har de två objektsformerna kvar i svenskan.

----------

Ipsa scientia potestas est

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lena Marie
Värre: Skriva dem istället för de

Hur ofta ser man inte: dem gick till skolan, sedan tog dem bussen. Visst ryser man!

------

MVH//Lena Marie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Oskar Hansson

Nån förklaring till att så många skriver så?

Det är väl inte talspråk?

Det låter ju dumt att säga "dem gick till bussen".

Brukar kolla ett annat forum lite då och då. Där har jag faktiskt svårt att tyda en del inlägg...

/Oskar

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lena Marie

Jag sa inte att folk säger det, jag sa att många skriver det. Som du säger, visst låter det illa!

------

MVH//Lena Marie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Rob__

Du tycker inte att det är lite skillnad? Med tanke på att '&' finns med på tangentbordet bara för att man ska kunna variera sig så tycker jag man ska använda det ibland. Du kanske inte har & (6) på ditt tangentbord?

Mvh Robert.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...