Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kameraval..


DanielDuVet

Rekommendera Poster

Trist att det skall spåra ut och en del av det är kanske mitt fel men jag är inte ensam.

Javisst är det trist. Sällan det kommer nåt vettigt i inläggen som är till nytta för trådskaparen när det bara huggs fram och tillbaka...

 

Visst vet folk som du skriver kanske mindre om ämnet ifråga och det kanske jag inte varit helt medveten om.

Med det jag skrev menade jag inte att personerna har lite/bristande kunskap utan att personerna har en del och kanske till och med bra kunskap om området. Dåligt ordval av mig. Hade jag uttryckt det i tal hade jag kunnat betona ordet "lite" på ett sätt så det framgick bättre vad jag menade...men skit samma =)

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen moderator som kan styra upp pajkastningen i denna avdelning?

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. typ 5000:-

2. 3,2megapixel minst..

3. Allt utom smartmedia

4. Så den ryms i fickan utan problem..

5. inte plast..

 

6. Kortet skall tas direkt när man trycker på knappen.

inte 3 sekunder senare..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.cyberphoto.se/nikon/digital/3500.php

 

1. 2.500 inkl moms

2. 3.3 megapixles

3. CompactFlash

4. 114 x 60 x 23 mm och 175 gram låter väl lagomt?

5. Vet faktiskt inte, men är nog slagtålig (inga klagomål)

6. Vet inte heller, men är det verkligen viktigt?

 

Enligt Cyberphoto "Bästa köp" och Nikon brukar borga för bra kvalité.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns många kameror som uppfyller punkterna 1-5. Problemet är punkt 6...

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna kamera har jag tipsat om förut i en annan tråd som är hett omdiskuterat:)

 

Namn: Minolta Dimâge F300

1:4622 kr

2:5M-pixel

3: Inte CF men däremot tar den SD pga storleken inte klarar CF -kort

4: Storlek som en Nokia 8310/7210

5: Hölje i metall borgar för god kvalitet.

6:Hastighet: F300 startar på ca 5 sekunder. Mellan bilderna är tiden den tid det tar för fokuseringen att ställa in skärpan, vilket är ca en halv sekund. Från avtryck till bilden verkligen tas är försumbar.

 

Kika gärna på dessa kameror i en onoff butik, de brukar ha kamerorna på ett ställ!

 

Länk till Minolta Dimâge F300

http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/f300.php

 

 

Justja.. glömde att cyberphoto gör denna kamera till bra köp, kan inte annat än hålla med!

[inlägget ändrat 2003-09-30 18:24:33 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. 2.500 inkl moms

2. 3.3 megapixles

3. CompactFlash

4. 114 x 60 x 23 mm och 175 gram låter väl lagomt?

5. Vet faktiskt inte, men är nog slagtålig (inga klagomål)

6. Vet inte heller, men är det verkligen viktigt?

 

Enligt Cyberphoto "Bästa köp" och Nikon brukar borga för bra kvalité.

Attans. Nu blev jag ju riktigt sugen att köpa en kamera... :/

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok Minolta gör bra kameror... (både 135 mm och digitala) Det kan jag hålla med om. Men det göär även t.ex. Canon. Har själv en Minolta systemkamera, och en Canon digitalkamera.

 

Du är fortfarande ute och cyklar.

4622 kr är mer än den 2500kr Dizlo är villig att betala. Men det är ju inte 11490 kr i varje fall ;). Han kanske inte hittar en kamera som uppfyller alla hans behov för det priset. Men å andra sidan så är det ju aldrig fel att tipsa om en dyrare kamera med en motivering varför. En 5M-pixel kamera växer han inte ur lika fort. Har en kompis som har samma kamera fast 4M-pixelvarianten F200, och han är nöjd med den (Du kan hitta den för 3600 http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/146654/prices)

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4622 kr är mer än den 2500kr Dizlo är villig att betala. Men det är ju inte 11490 kr i varje fall.

Dizlo skrev faktiskt "typ 5000:-".

 

Håller med om att Canon gör bra grejer. Mitt val blev en Canon Ixus 400 och det ångrar jag inte en sekund.

 

[edit] länk... http://www.cyberphoto.se/canon/digital/v4.php

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

[inlägget ändrat 2003-10-01 11:14:15 av Stefan K]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från moderatorn (som inte kunnat besöka Eforum på några dagar)

 

Till berörda!

 

Sluta upp att bråka.

 

Poker, tänk över ditt beteende, det är bara dumt att gå in med en provocerande "jag vet bäst"-attityd.

 

Ni övriga som bråkat här - ta det lugnt!

 

/Stefan - moderator för Digitalkameror

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry... 5000 var faktiskt vad Dizlo skrev.... Jag scrollade upp lite för kort och 2500 var vad joakimj skrev att Nikonkameran kostade.

 

[Esc] Fel av mig!

 

[inlägget ändrat 2003-10-01 14:11:36 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej stefan K moderator för digikamera forumet.

Jag kan hålla med om att jag har kort stubin och tänder på alla 6 cylindrar men jag blir rosenrasande när människor kommer med såna cyniska anklagelser som te.x. att jag skulle vara betald av Minolta etc.

 

Tack och hej!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så undrar folk varför det blir krig här i världen...

 

G *Lutar sig tillbaka och zippar på kaffet*

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej stefan K moderator för digikamera forumet.

StefanJohansson är moderator, inte jag =)

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

borde följa den filosofi jag har.

 

"lägg energi på dom du gillar, de andra kan du skita i"

Ja, det borde du verkligen göra.

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker skrev:

borde följa den filosofi jag har.

 

"lägg energi på dom du gillar, de andra kan du skita i"

 

Jag har uppfattat det som att du lägger mest energi på de som du uppenbart ogillar?

 

Men jag kan ju ha fått det hela om bakfoten...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sista kommentar angående det här tjafset. Hoppas du kan låta bli att ta detta inlägg som nån slags angrepp, jag vill bara förklara något som du verkar ha missförstått.

 

cyniska anklagelser som te.x. att jag skulle vara betald av Minolta etc.

 

Jag tror naturligtvis inte det på fullt allvar. Det var någon slags försök till sarkasm som uppenbarligen inte gick hem. Ville inte sätta en smiley eftersom det inte var ett skämt utan snarare en halvbitsk kommentar. I vilket fall var det inte menat att tas på allvar.

 

Jag ber uppriktigt om ursäkt om du tog illa upp. Om du vill kan jag försöka få Minolta att skriftligen bekräfta att du inte är associerad med dem, annars får vi väl anse att vi i och med detta inlägg fått bekräftat att det inte finns någon som tror att du är det och kan därmed genast avbryta kommentarerna om "anklagelser", "påhopp" och "personliga angrepp".

 

//jonasn. Ignorerar numera denna tråd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Skulle någon vilja tala om vad sportjournalister har för kameror, digitala eller med filmrulle?

 

Jag frågar därför att min alldeles utmärkta Sony tar fina närbilder och landskapsbilder. Men om föremålet rör sig blir det svårt med den fördröjning som finns inbyggd. Antar att man inte kan komma ifrån den här fördröjningen utan att offra något annat, t.ex. fokusering på hög bildkvalitet. Motorerna i kameran behöver väl en viss tid för att ställa in allting?

 

Jag är fullständigt en lekman på området och om jag har helt fel om fördröjningen så tål jag som amatör höra detta utan att bli illa till mods. Ser gärna ett svar från tekniskt kunnig person . . .

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara svara för vad de har på mitt jobb (morgontidning) där använder de uteslutande Nikon. Modellerna är de övre skiktet, dvs otroligt dyra och inget vi vanliga dödliga löntagare har råd med. Dvs, de reagerar lika snabbt på avtryckaren som vanliga analoga kameror för actionbilder.

 

Ska man ha en sån kamera får man nog pynta upp 100.000 eller så. Fast nu kommer det ju billigare kameror för oss semi-proffs eller väldigt aktiva amatörer för en tredjedel av priset.

 

Så vitt jag vet satsar Nikon mer på snabbhet än megapixlar om man jämför med till exempel Canons nya D300 som ligger otroligt bra i pris. Med ett par bra objektiv till så har man nog en rejält bra kamera även för action även om det inte är i klass med sportfotografernas dyrgripar.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en kompis som har fotofirma och som fotar för dagspress/magasin etc kör både med digi och mellanformatare.

 

Han bl.a. 2 st Nikon D1 med Nikon optik 20-35/2.8 och 300/2.8. (en kamera för resp. optik)

och för andra jobb kör han med Mamiya RZ 67 och då blir det Fuji negativ film.

tyvärr kör han en Fuji som ryms i fickan men men det är hans pengar:)

 

övrigt kör han med en Bärbar G4 med Firewire för att sekunden efter han tagit bilden kunna ta in bilderna och maila dessa till tidningar..

 

Kvaliteten på dessa kameror är dyra men så måste de hålla för tuff användning.

Jobbar man eller skall börja jobba professionellt bör man nog satsa på bra rejäla grejor redan från början, kanske en 10D.

Skall man köra på amatör nivå där man säljer nån bild i månaden får man köra med en betydligt billigare kamera eller det man tycker sig ha råd med helt enkelt!

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-01 22:10:17 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men om du på Pentaxen trycker du ner avtryckaren halvvägs och håller kvar där så den får ställa in skärpa mm så tar den sen bilden snabbt när man trycker av helt.

Annars har jag just nu tillgång till en Sony DSC-V1, och det är i alla fall snabbaste kameran jag provat hittills, det är bara att trycka av och den tar bilden i princip på en gång.

Annars verkar ju Minolta Z1 vara snabb enligt de tester jag läst. Så här står det på Cyberphoto:

 

Fokusering

Autofokussystemet reagerar snabbt. En passiv AF-sensor fastställer fokuspunkt genom att mäta avståndet till motivet och en stegsnabb motor sköter sedan den mekaniska fokuseringen av objektivet. CCD:n uppdateras 60 gånger per sekund, vilket är dubbelt så snabbt som de flesta digitalkameror på marknaden, vilket resulterar i att fokuseringen endast tar 0,3 – 0,4 sekunder.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...