Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kameraval..


DanielDuVet

Rekommendera Poster

Hej..

 

Nån som vet en digitalkamera som:

1. Tar kort direkt när man trycker på knappen.

2. Rätt liten o smidig.

3. Inte använder dom där supertunna korten (compactflash tror jag dom heter..)

 

/Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som vet en digitalkamera som:

1. Tar kort direkt när man trycker på knappen.

2. Rätt liten o smidig.

3. Inte använder dom där supertunna korten (compactflash tror jag dom heter..)

 

1. De kameror jag har testat tar bilden hyfsat omgående förutsatt att man låter den ställa in exponering och skärpa i förväg. Det gäller alla kameror, digitala som analoga.

 

3. Compact Flash är de tjockaste korten. De minsta just nu är väl xD, men de är ungefär lika tjocka som MMC och SD.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Pentax Optio 330rs nu..

Och den tar typ 2-3 sekunder på sig innan den tar kortet...

Jooobigt..

 

Och jag menade Smartmedia..

[inlägget ändrat 2003-09-29 16:48:02 av Dizlo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följdfrågor:

 

1. Hur mycket får den kosta?

2. Vilken upplösning vill du ha ("hur många megapixlar")?

3. Är de viktigt vilken typ av minneskort den använder sig av? (CompactFlash/SecureDigital/Memory Stick/MultiMediaCard/SmartMedia)

4. Hur liten är "Rätt liten o smidig"?

5. Har du några andra krav på kameran?

1. Tar kort direkt när man trycker på knappen.

Detta stämmer på i stort sett alla digitalkameror. Vad man skall tänka på är att de i allmänhet är långsammare än t.ex. en systemkamera med autofokus, i varje fall om du har automatisk blixt, och ännu mer speciellt om man har "rödaögonreducering" på. Då kan det ta en stund för kameran innan bilden tas. "Rödaögonreducering" behövs oftast eftersom blixten sitter så nära objektivet på digitalkameror (och kompaktkameror).

 

Är det viktigt att kunna ta bilder i "serie"? Så får du säga till om det också.

 

Svarar du på dessa frågor så blir det lättare att lotsa dig till "rätt" kamera

 

Edit: Såg nu att du hade en kamera tidigare och tyckte den tog för lång tid på sig. Prova med att stänga av blixtautomatik, så borde den bli lite snabbare. Sedan vet jag inte om Pentax Optio 330rs är långsamare än andra på att fokusera. Någon som har en åsikt?

 

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2003-09-29 17:02:15 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle köpa en ny kamera idag i mellanpris klassen som kommer när den släpps klassas som "bästa köp", "bästa val" men kanske inte bästa pris.

Kameran jag talar om är Minolta Dimage A1

A1 är en föregångare främst till Minolta Dimage 7Hi eftersom kameran har har hölje av magnesium.(det har även 7, 7i kan tilläggas)

Med A1, 7, 7i, 7Hi beroende vilken du tar så kan du fotografera med tjocka fingerhandskar som jag gjort i minus 25 grader.

A1 har dessutom en helt grym autofocus som slår de flesta kameror i den här klassen!

Slår du dessutom av autofocusen och kör manuellt kan du ta hela 21 eller fler på 3 sekunder.

Talade jag om att Dimage 7serien plus A1 har en optisk zoom från 28-200mm motsvarande en 35mm kamera?

 

Ett bra val helt enkelt!!!

 

Om den är snabb??? vilken fråga.

 

http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/a1.php

 

Ser nu att den redan finns att köpa!!

DEt blir till att beställa den snart men skribeneten är sugen på en 10D, nån som har en sån till salu?

[inlägget ändrat 2003-09-29 17:14:07 av Poker]

[inlägget ändrat 2003-09-29 17:16:56 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ptja. då kan man nöja sig med en Minolta Dimage 7i, finns på expert till rea-pris, runt 7000? där omkring.

Visst finns det kameror för mindre pengar men knappast lika snabba på ta bilder.

Hur jag vet det?

Jag arbetar som professionell fotograf (filmare) samt att jag har stillfoto som hobbys plus att jag har en Minolta Dimage 7i och är jävligt nöjd med den!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men frågan var väl vad Dizlo var intresserad av att betala?

 

Även om du arbetar som professionell fotograf (filmare) samt att du har stillfoto som hobby, så kan ju inte dina krav, referenser och vilja att betala för funtkioner överföras på Dizlo!

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl klart det kan.

mina supererfarenheter satt i relation till vad killen vill ha, nämligen att k u n n a ta bilder i exakt samma ögonblick som man trycker på avtryckaren.

Det gör denna kamera (Minolta Dimage A1 eller den billgare till dyrare i ordning: 7, 7i, 7Hi)

Min erfarenhet sätts också i relation att skribenten till detta inlägg äger även en sådan kamera.

Du vet inte vad Dizlo kan tänkas betala för en kamera så sålunda är ditt inlägg irrrelevant!

 

Nu låter vi Dizlo svara och jag undanber mig påhopp från din sida

Tack på förhand

 

[inlägget ändrat 2003-09-29 18:08:42 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur jag vet det?

Jag arbetar som professionell fotograf (filmare) samt att jag har stillfoto som hobbys plus att jag har en Minolta Dimage 7i och är jävligt nöjd med den!!

 

Antar att du även får betalt av minolta? Jag känner igen dig. Dimage 7-serien är en väldigt stor kamera och passar inte alla, men det är kul att du är nöjd med din. Jag är nöjd med min s50 och skulle aldrig byta till en 7/i/hi men det beror inte på att jag har något emot den utan att den inte passar mig. Jag är även medveten om att de flesta semesterfotografer inte skulle få så bra bilder med en s50.

 

Vad jag menade med mitt förra inlägg är att de flesta som klagar på att digitalkameror är långsamma tar bilden på fel sätt. SBS (eller okunskap om man vill vara lite snällare) helt enkelt. Om man låter bli att först trycka ner knappen till hälften så tar det väldigt lång tid att ta bilden, helt sant, men det gör det med vanliga kompaktkameror och automatiska systemkameror också.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ehh?

Vad gaggar du om?

om du inte är HELT säker på att jag jobbar på/för Minolta tycker jag faktiskt att du kan lägga ner direkt.

1: Jag jobbar INTE på minolta

2: Jag får INTE betalt för att skriva dessa inlägg

3: Känner igen mig?? kiss my ***

4: sorry till er andra men påhopp suger!

 

Jag förutsätter att Dizlo kan sköta en kamera, om han trycker ner avtryckaren för fort må så vara men DET är en helt annan historia.

 

Detsamma gäller dig. Nu låter vi Dizlo svara på de svar han fått och låter personliga angrepp och påhopp stanna vid sandlådan!

 

[inlägget ändrat 2003-09-29 21:19:24 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Jag jobbar INTE på minolta

2: Jag får INTE betalt för att skriva dessa inlägg

3: Känner igen mig?? kiss my ***

 

Vad jag menade är att vi har diskuterat kamerarekommendationer förut och du var då lika fanatiskt för Dimage 7-serien utan att bry dig om vad för sorts kamera personen sökte.

 

Vad jag menar är att det inte är nåt större fel på 7/i/hi i sig, men att den inte passar vilken fotograf som helst. Något som jag tyckte du hade missat.

 

Så tagga ner och ta inte allt så personligt.

 

//jonasn

 

[inlägget ändrat 2003-09-30 04:01:51 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mina supererfarenheter satt i relation till vad killen vill ha, nämligen att k u n n a ta bilder i exakt samma ögonblick som man trycker på avtryckaren.

Självutnämd besserwisser?

 

Du vet inte vad Dizlo kan tänkas betala för en kamera så sålunda är ditt inlägg irrrelevant

Men det vet du? (Suck!)

 

Jag skulle snarare säga så att de flesta inte är villiga att lägga ner 11000-12000 kr på en digitalkamera. De flesta vill nog lägga ut mellan 3000 och 5000 kr. Där ligger ju de flesta "konsumentinriktade" kamerorna. Annars så skriver man det. Typ: "Jag vill ha en proffskamera och är víllig att lägga ut upp till 12000 kr för den, vilken är bäst?"

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag vet inte vad skribenten Dizlo kan tänkas betala eftersom han inte har svarat på inläggen eller kommenterat dessa här.

Dessutom skrev jag att den kameramodell finns för runt 7000 kr på expert.

HUR kan du ens skriva att "Jag skulle snarare säga så att de flesta inte är villiga att lägga ner 11000-12000 kr på en digitalkamera."

 

För det första handlar det inte om hur mycket pengar det är frågan om och för det andra handlar det om VAD man får för pengarna och tredje, det finns alternativ till den kamera som jag skrev i mitt första inlägg (A1)

 

Ditt påstående om att "de flesta vill ha en kamera för 3000-5000kr"

Någon kanske vill ha en bra kamera i just konsumentklassen snäppet bättre.

 

Svaret på din fråga att jag skulle tycks veta vad Dizlo kan betala, nej men jag bidrog med mina erfarenheter och utifrån de svar han får kan han själv välja och dra egna slutsatser men din och de övriga pajkastningar suger verkligen!

Håll er till sakfrågan!! men det har ni verkligen svårt för!

 

 

[inlägget ändrat 2003-09-30 10:15:47 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja visst har jag diskuterat kameramodeller förr och eftersom jag har goda erfarenheter av just denna kamera kan inte tala för någon annan kamera modell.

Men Minotla håller hög klass och läser du facktidningar?

I ett nummer av Mikrodatorn fick Minolta Dimage 7Hi bästa betyg, bästa val och köp om jag inte minns fel.

 

Nej Ingen kameramodell passa ALLA men en sak som jag tyckte att du missat är att den sitter skönt i handen eftersom handgreppet är ergonomiskt korrekt.

 

Jag tycker det är oroväckande att man inte håller sig till sakfrågan utan börjar kritisera och anklaga inläggsskribenter för att vara partiskt.

 

åter igen bidrar jag med information om vad jag vet och vilka erfarenheter jag har och sedan är det upp till denna att slutligen avgöra vilken kamera han sedan väljer!

 

[inlägget ändrat 2003-09-30 10:14:21 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är oroväckande att man inte håller sig till sakfrågan utan börjar kritisera och anklaga inläggsskribenter för att vara partiskt.

Det är synd bara att du har en sådan besserwisserattityd. "Jag är minsann professionell fotograf"... Därför är "mina synpunkter" mycket mer värda än alla andras. (underförstått) Ok, att du tipsade om att Dimage 7i fanns för 7000 kr men den kamera du länkade till kostade 11490 kr. Vilket dessutom kanske är liiite före mycket för en kamera för gemene man. Men inte för en professionell fotograf.

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja men för guds skull citera mig rätt!!

Du skapar en egen sanning för att sätta dig i bättre dager.

Och att mina synpunkter skulle vara bättre än andra?

Det är din sanning och din modfifikation av den, ingen annan än du förändrar och förvanskar än det du gjort.

Jag skrev det som en följd av mitt första inlägg ( om du ens har läst det och förstått det)

Om man är lite klyftig FÅR man göra egna val vad gäller kameravalet, jag tipsade om en mycket kompetent kamera men också om de övriga modellerna i serien.

Hur vet DU vad som är mycket eller inte?

ptja, kanske har du inte det så fett ställt att du kan lägga 12000 kr för en kamera, en månadslön helt enkelt, kanske är du avis?, kanske har du ingen kamera själv men skulle vilja.

Jag vet inte men det kanske du själv kan berätta för mig och alla andra varför du kör mer påhopp

Är du kanske avis på mitt yrke? Det har jag hört förut av andra dock ej i detta sammanhang och situation.

 

Som sagt..Jag väntar fortfarande på Dizlos kommentarer i vad som sagts här bortsett från inkompeteneta sandlådeinlägg.

Tror inte du att han har hjärna själv att välja vilken kamera han vill ha?

Om han vill/kan lägga 2000-20000 så är det hans ensak!!

 

[inlägget ändrat 2003-09-30 11:23:48 av Poker]

[inlägget ändrat 2003-09-30 11:26:29 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker,

tagga ner.

Nu är tråden way OT.

 

Jag kunde jobbat som latrinbiträde och haft en lådkamera, men jag skulle ändå hävdat att Canons digitalkameror tar bäst bilder. Smaken.

 

Och vad har folks månadslön med deras kameraval att göra eeh, tala om OT ??? Vill man verkligen ha en viss kamera köper man den, annars kan inte behovet av den vara särskilt stort. Eller hur ?

 

Blekis - vars kamerabehov täcks ypperligt av hans gamla Dimage X. Och som inte jobbar som fotograf.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snacka om påhopp i föregående inlägg! Men min ekonomi har väl inget med detta att göra, och jag är inte avundsjuk på någon i synnerhet inte dig.

 

ja men för guds skull citera mig rätt!!

Inget av det jag har citerat har varit fel, sedan lade jag till meningen "Därför är 'mina synpunkter' mycket mer värda än alla andras." för det var så jag tolkade ditt inlägg.

 

I ett inlägg till Dizlo kom jag med lite följdfrågor: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=499080#499105

 

Sedan skrev du så här:

Om jag skulle köpa en ny kamera idag i mellanpris klassen som kommer när den släpps klassas som "bästa köp", "bästa val" men kanske inte bästa pris

Och så länkar du till en kamera som kostar 11490 kr

och frågade hur mycket kameran får kosta.

(De flesta kameror som diskuteras på eforum är inte i klassen över 10000 kr )

Sedan börjar du med en besserwisserattityd

ptja. då kan man nöja sig med en Minolta Dimage 7i, finns på expert till rea-pris, runt 7000? där omkring.

Visst finns det kameror för mindre pengar men knappast lika snabba på ta bilder.

Hur jag vet det?

Jag arbetar som professionell fotograf (filmare) samt att jag har stillfoto som hobbys plus att jag har en Minolta Dimage 7i och är jävligt nöjd med den!!

Min följdfråga var fortfarande vad Dizlo kunde tänkas betala.

 

Det är väl klart det kan.

mina supererfarenheter satt i relation till vad killen vill ha, nämligen att k u n n a ta bilder i exakt samma ögonblick som man trycker på avtryckaren.

Det gör denna kamera (Minolta Dimage A1 eller den billgare till dyrare i ordning: 7, 7i, 7Hi)

Min erfarenhet sätts också i relation att skribenten till detta inlägg äger även en sådan kamera.

Hoppsan "mina supererfarenheter, i relation till vad killen vill ha" Helt plötsligt vet du vad killen vill ha. Du framhäver dig, att dina åsikter skulle vara mer värda.

...jag undanber mig påhopp från din sida...

Vem är det som hoppar på vem?

 

| Du vet inte vad Dizlo kan tänkas betala för en kamera så sålunda är ditt inlägg irrrelevant

 

Men det vet du? (Suck!)

Ja... vad behöver jag tillägga.

 

Lägg av med att påstå att jag kommer med fula påhopp, det är du som har ett attitydproblem

Hur vet DU vad som är mycket eller inte?

ptja, kanske har du inte det så fett ställt att du kan lägga 12000 kr för en kamera, en månadslön helt enkelt, kanske är du avis?, kanske har du ingen kamera själv men skulle vilja.

Jag tror faktiskt att en majoritet av befolkningen inte tycker att det är värt att lägga 12000 på digitlakamera. Hur många lägger ens ut 12000 på en systemkamera. Kolla gärna vad "vanligt" folk köper när de går in i en fotoaffär. 12000-kronorskameror är det inte särskilt många som kommer ut med. Det är många som inte tycker att det är värt att lägga ut 12000 för en TV, eller tvättmaskin, som man använder varje dag. Du använder din kamera i ditt yrke varje daf, och jag har full förståelse för att du vill ha en bra produkt och ingen leksak.

 

[Esc] - Väntar också på svar från Dizlo

 

...och varför skulle jag vara avis på ditt yrke?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ändrar min tidigare text till att jag har ingen lust att kommentera en så pass sandlådejägare.

Sedan att personen "citerar" mig med förvrängd text gör saken mer allvarligare för att samma person återigen "ändrar" det jag verkligen sagt.

 

Att hålla sig till sakfrågan tycks vara svårt men att smutskasta nån annan tycks vara ett mode i detta forum av vissa utvalda personer.

 

slutligen.

min dimage använder jag som amatör på min fritid och INTE i mitt yrke.

Hade du läst på hade du sett det.

men har man rott fan på sjön får man ro han i land också.

[inlägget ändrat 2003-09-30 12:34:35 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Minotla håller hög klass och läser du facktidningar?

I ett nummer av Mikrodatorn fick Minolta Dimage 7Hi bästa betyg, bästa val och köp om jag inte minns fel.

 

Mikrodatorn är ingen facktidning för fotografer!

 

Poker, jag skulle vilja rekommendera dig att genast lägga ner din besserwisswerattityd. I den förra pajkastartråden (//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=473103#Top) ville killen ha en liten kamera för runt 5000 kr, och du skrev genast:

Du skall köpa en Minolta Dimage 7i eller en 7Hi

Bäst i test samt att jag har en sådan själv.

...

HAr du 20 000 kr köper du en Canon EOS 10D :)

 

Och i den här tråden är ett av de tre kraven att den är:

2. Rätt liten o smidig.
Du rekommenderar ändå Minoltas 7-serie eller A1. Intressant.

 

Vidare skriver du:

Jag skrev det som en följd av mitt första inlägg ( om du ens har läst det och förstått det)
Vilket genast får mig att undra ifall du över huvud taget läste den ursprungliga frågan?

 

åter igen bidrar jag med information om vad jag vet och vilka erfarenheter jag har och sedan är det upp till denna att slutligen avgöra vilken kamera han sedan väljer!

Du vet inte vad Dizlo kan tänkas betala för en kamera så sålunda är ditt inlägg irrrelevant!

Håll er till sakfrågan!! men det har ni verkligen svårt för!

Sakfrågan har du själv inte ens varit i närheten av än. Du bryr dig inte om vad frågeställaren är ute efter, därför är dina erfarenheter om 7/i/hi fullständigt meningslösa i denna fråga. Och det innebär alltså att du fortfarande inte har kommit med relevant info för frågeställaren.

 

Jag vill inte tjafsa här på Eforum, men du kommer med fullständigt oanvändbara tips, och sen när du få kritik tänder du direkt till och börjar snacka om "påhopp", "pajkastningar" och "personliga angrepp". Hur du kan få det till ett personligt angrepp när jag säger att 7/i/hi inte är en kamera som passar alla förstår jag inte. Eller var det kanske "Jag känner igen dig." som var angreppet?

 

Men nu har alla fått säga sitt och jag tycker att vi inklusive du själv, Poker tar och lägger ner det här och inväntar Dizlos svar. Då kanske han kan ge oss fler ledtrådar om han vill ha en liten fyratusenkronorskamera eller en stor kamera för mellan 7000 och 12000 kronor så kan vi utgå från det i fortsättningen.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant denna debatt..

Jag hakar på denna :)

 

"Mikrodatorn är ingen facktidning för fotografer!"

 

nej men en bra tidning för de som är intresserade av diverse tester av olika tekniska produkter.

 

Intressant att du letar fram gammla trådar :)

men återigen, det är upp till han att välja.

Mitt ordval kanske inte var det bästa men sån är jag.

Rak på sak!

Det får du ta, så vitt jag vet har inte han som skrev detta klagat utan det har ni gjort :)

 

Minolta Dimage är "rätt liten" men vad är liten för dig?

liten som en sockerbit eller som en vaddå??

Återigen, det är upp till var och en.

Du har din syn, dina behov.

 

"Sakfrågan har du själv inte ens varit i närheten av än. Du bryr dig inte om vad frågeställaren är ute efter, därför är dina erfarenheter om 7/i/hi fullständigt meningslösa i denna fråga. Och det innebär alltså att du fortfarande inte har kommit med relevant info för frågeställaren."

 

Varför är mina erfarenheter "fullständigt meningslösa" som du skriver?

Killen ville ha en kamera som är SNABB på ta bilder i EXAKT samma ögonblick som man trycker på avtryckaren.

Det har denna kamera och då tog jag inte särskilt stor hänsyn till vad kameran kostar eftersom killen INTE har skrivit ut ett max pris, och att hänvisa till gammla trådar är bara så lågt!

dessutom gav jag tips på samma men äldre modell som finns på expert och som kostar runt 7000 kr och kanske t.o.m mindre idag

 

 

Nej men frågan är ju varför ni från första början inte kan hålla er till sakfrågan.

 

tråden har spårat ur och borde stängas.

 

Alla har olika uppfattningar om hur saker och ting har sagts och nu är det ordmärkeri av högsta klass.

varje ord och mening skall vridas och vändas på vilket tyder på en total saknad av mognad!

 

"Men nu har alla fått säga sitt och jag tycker att vi inklusive du själv, Poker tar och lägger ner det här och inväntar Dizlos svar. Då kanske han kan ge oss fler ledtrådar om han vill ha en liten fyratusenkronorskamera eller en stor kamera för mellan 7000 och 12000 kronor så kan vi utgå från det i fortsättningen."

 

 

 

Precis.. innan ni kastade ur en massa ordbajs så vore det tämligen intressant VAD killen vill ha.. en kamera för 3000 kr eller för 12000 kr..

kunde inte sagt det bättre själv!

 

[inlägget ändrat 2003-09-30 12:56:17 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker, du är antagligen en duktig fotograf och det du skriver om kameran du rekommenderar stämmer säkert men varför måste du bli så aggressiv direkt när nån ifrågasätter dina inlägg?

 

En annan tråd har ju redan nämnts och det är samma beteende där. Du är fotograf och vet, enligt dig själv, bäst. Det kan faktiskt vara så att andra personer har lite kunskap om ämnet också. Acceptera att det blir diskussion!

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan:

Jag ber om ursäkt om det kan låta aggressivt och det var inte min mening.

Men jag rekomenderade en kamera av minolta som inläggets grundare efterfrågade vad beträffar snabbhet.

Det jag pekade på var urspårningen av själva sakfrågan - det var det jag reagerade mot som tyvärr uppstår inte bara i den här tråden utan många andra trådar.

minns en tråd om "lokala guider"!

 

hur som helst diskuterar jag gärna men påhopp som att jag skulle vara betald av Minolta och vara partisk tillhör inte sakfrågan eller?

 

Trist att det skall spåra ut och en del av det är kanske mitt fel men jag är inte ensam.

 

Visst vet folk som du skriver kanske mindre om ämnet ifråga och det kanske jag inte varit helt medveten om.

Ja- fotograf som amatör vad gäller stillbildsfotografering men rörliga bilder i mitt arbete - tål att upprepas.

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-09-30 14:21:04 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...