Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Skydda min databas?

Brask

Recommended Posts

Jag försöker förgäves att söka på forumet så jag hoppas att ni inte blir alltför störda om denna fråga besvarats 512 ggr förut. Hu gör jag för att skydda min databas sså att ingen kan ladda ner eller läsa den. Om jag skriver rätt sökväg som det är nu erbjuds jag ju att ladda ner den. Det verkar ju inte så bra eftersom den innehåller lösenord till att redigera densamma...

Don´t kill me I´m a n00bie

Jag antar att det är en accessdatabas på ett webbhotell du pratar om?

Det korrekta sättet i så fall är juh att placera databasen utanför webbroten, i någon scripts-mapp som bara själva webbservern kommer åt.

Annars finns det juh en gammal hederlig bugg som verkar fungera på vissa servrar och inte på andra, döp om databasen till .asp istället så kommer det bara att bli felmeddelande om man nu råkar gissa rätt sökväg :)

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

Om databasen innehåller "<%" så borde den "alltid" neka hämtning?

Det bästa är dock naturligtvis att inte ha den läsbar från webben som Weyland skriver. Tänk även på att du inte bör döpa eventuella ASP-include-filer (eller motsvarande) till .inc av samma anledning, utan de bör ha filändelsen .asp. Annars kan man (som standard) hämta dem också om man vet/gissar sig till namnet, eller hur Weyland? ;)

Ciao,

Anders

[inlägget ändrat 2003-09-29 00:55:51 av Anders N]

"Om databasen innehåller "<%" så borde den "alltid" neka hämtning?"

Ursäkta en obildad men hur då innehålla "<%"?

Don´t kill me I´m a n00bie

Annars kan man (som standard) hämta dem också om man vet/gissar sig till namnet, eller hur Weyland? ;)

Right on, dude!

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

Ett fult sätt är väl att skapa tabellen "Antidownload<%". Det borde fungera... :)

Men, som sagt.. du vill VÄLDIGT GÄRNA ha den utanför webbroten.

Ciao,

Anders

[inlägget ändrat 2003-09-29 09:49:26 av Anders N]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...