Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Är du inte medlem ännu?"


Chakotay

Rekommendera Poster

När jag loggat ut medelst "Logga ut"-ikonen i vänsterkanten bekräftas manövern med:

 

"Utloggad

 

Du är nu utloggad från IDG eForum. Välkommen tillbaka!

Vill du logga in igen klickar du bara på ikonen Logga In till vänster."

 

Klickar jag enligt det hurtiga tipset belönas det med sidan där det står:

 

"Är du inte medlem ännu?

Är du ännu inte medlem i IDG eForum? Du måste vara medlem för att kunna göra egna inlägg. Klicka här så blir du det på bara några minuter.

 

Har du glömt ditt lösenord?

Om du vill ha ditt lösenord sänt via e-post till dig Klickar du här."

 

Är det meningen att det ska vara så? Varför blir jag inte autoinloggad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

OK, så det är ingen "nyhet" allstå. Dvs inget som börjat "djävlas" sedan senaste veckan?

 

Sådana uppgifter underlättar vid felsökningen...

 

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller att ta det riktigt ordentligt lättförståeligt har jag märkt, meningen "Är det meningen att det ska vara så? Varför blir jag inte autoinloggad?" var för diskret...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chakotay.

A. Vi ställer följdfrågor gällande fel inrapporterade av besökare för att kunna isolera problemet, få grepp om eventuella felkällor och i möjligaste mån få reda på när problemet uppstått.

Det är det Jani är ute efter i det här fallet och vi uppskattar om du har möjlighet att hjälpa till.

 

 

B. Här har du (troligen) svaret på din fråga:

1. Logga ut/logga in-hanteringen används för dem som inte har automatinloggning påslagen.

 

2. Eftersom du använder automatinloggning behöver du inte bekymra dig om uppmaningen att logga in igen. Du kan gå direkt till vilket ställe på Eforum som dig behagar utan att logga in på nytt.

 

3. Skulle du ändra dina inställningar till att inte inkludera automatinloggning, kommer du att behöva följa den uppmaning som angetts i den dialogruta du vid den här "incidenten" kom till.

 

 

C. För att verifiera att det inte rör sig om något allvarligare fel vill jag be dig bekräfta följande hantering:

1. Gå in i Eforum med dina nuvarande inställningar.

 

2. Gå in i till exempel Nya inlägg för att se att du är inloggad. Du ska kunna se de nyinkomna inläggen som en bekräftelse på att du defacto är inloggad.

 

3. Tryck på ikonen Logga ut.

 

4. Gå till valfri webbsida, till exempel www.idg.se.

 

5. Gå tillbaka till Eforum (eforum.idg.se).

 

6. Klicka återigen på Nya inlägg. Får du nu upp bilden som börjar med "Nedan följer en lista på alla de inlägg som har gjorts sedan ditt senaste besök som var den XX februari 2000 klockan XX:XX ..." så fungerar din automatinloggning.

 

 

D. Skulle inte ovanstående hantering överensstämma med din upplevda, vänligen ta kontakt med oss igen för en uppföljning.

 

 

E. Bekräfta även om hanteringen stämmer då vi får komplettera uppmaningen om att återigen logga in med en formulering som gör det klart att det inte omfattar dem som har automatinloggningen aktiverad.

/Mvh Mats Hultgren, IDG.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som Hultgren-inlägget redigerats i efterhand..., versionen som kom per email innehöll under "A" t.ex. meningen: "Den typen av sarkasmer och syrligheter som du återigen visar prov på ovan ger oss inte något av det."

 

Samarbetsvillig som jag är har jag testat instruktionerna "C 1 - 6", först med min för vanlig autoinloggning "intrimmade" CookiePal aktiv.

 

Jag upptäckte då att det förgäves slängdes kakor på mig när jag vidtog steg C4, och eftersom jag inte blev autoinloggad vid de följande stegen provade jag också C 1 - 6 några gånger med CookiePal "disablad".

 

Men inte blev jag autoinloggad - inte förrän jag klickade som vanligt på min skrivbordsgenväg //eforum.idg.se/lastvisit.asp

 

Skulle vara intressant veta om C 1 - 6 funkar för andra.

 

----

 

Tidigare, under normal kvällstid, försökte jag förgäves surfa in hit men möttes vid tre ordentligt tidsspridda försök av:

 

--------------------

 

HTTP/1.1 Server Too Busy

 

 

--------------------

 

Active Server Pages error 'ASP 0126'

 

Include file not found

 

/viewmsg.asp, line 228

 

The include file '_ScriptLibrary/Label.ASP' was not found.

 

 

------------------

 

HTTP/1.1 Server Too Busy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chakotay.

Ja, jag redigerade inlägget då jag insåg att min egen personliga irritation över hur du och Jani hanterade kommunikationen inte borde gå ut över övriga debattörer här på Eforum.

 

Istället valde jag att påbörja ett mail som jag kommer att skicka över till dig så snart jag har formulerat frågeställningen korrekt. I korthet handlar det om att jag vill undersöka om det finns enkla sätt att förbättra kommunikationen mellan dig och oss.

Jag upplever det som att det definitivt inte är första gången som ett supportärende tenderar att utvecklas till ett mindre "slag" via Eforum istället för ett fokuserat problemlösande.

Låt mig återkomma i ärendet över e-posten.

 

Så, över till problemlösandet.

1. När det gäller "Server too busy"-meddelandet ska jag ta kontakt med våra tekniker och be dem undersöka loggarna för att se om det defacto var hög trafik under gårdagskvällen. Har du möjlighet att precisera under vilka tider felmeddelandet uppträdde?

 

2. Då har vi fått hanteringen preciserad, tack för det. Den tidigare nämnda hanteringen (C 1-6) har vi gått igenom just för att bekräfta tågordningen och vi fick (tyvärr) inte samma fel som du. Vi fortsätter att testa hanteringen för att se om vi kan nå samma fel som du. Vi jobbar på det och återkommer.

/Mvh Mats Hultgren, IDG.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte behöver väl Hultgren blygas över meningen: "Den typen av sarkasmer och syrligheter som du återigen visar prov på ovan ger oss inte något av det."

Ni på IDG är väl också människor och kan bli tjuriga ni med (även om det i det här fallet för mig framstår överspänt), problemet är väl att ni tycker att ni måste framstå som så artiga och vänliga utåt jämt, även om ni kokar av indignation - det gäller att ALLTID avsluta era kommentarer med "/Mvh xxxx xxxxxx, IDG.se

 

Men jag tycker faktiskt Jani ofta ger kommentarer som om vi ANVÄNDARE skulle vara mer eller mindre korkade... och då hjälper inte "/Mvh..." upp intrycket särskilt.

 

Oönskade "tillrättavisningsbrev" från webbkonferenser, som utlovas ovan, brukar jag publicera omgående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Det är verkligen inte min mening att försöka få dig som användare att framstå som korkad - jag kan ibland skruva till mina meningar och vet att de då lätt kan missuppfattas, vilket ju inte är så lyckat alla gånger eftersom man då lätt blir missförstådd när man inte sitter fysiskt närvarande med personen. Det är något jag jobbar på.

 

Men jag tror att grunddilemmat här fortfarande är att du inte litar på mina intentioner och därmed tolkar mig medvetet negativt - eller vad säger du? Kan det vara så?

 

/Jani

 

>Oönskade "tillrättavisningsbrev" från

>webbkonferenser, som utlovas ovan, brukar jag

>publicera omgående

 

På dem bara! Keep up the good work!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chakotay.

- Anledningen till att jag redigerade mitt tidigare meddelande var av det skäl jag också tidigare anförde.

 

- Hälsningsfrasen /Mvh Mats Hultgren, IDG.se är något jag alltid använder, oavsett humör. Formuleringen sitter i ryggraden och jag upplever den inte som speciellt värdeladdad.

 

- Mailet är ivägskickat till dig med en enkel frågeställning samt en förfrågan om feedback.

 

- Vi fortsätter att leta igenom loggarna för att se om vi hittar något konsekvent fel gällande "Server too busy"-meddelandet.

 

- Det är möjligt att jag har upptäckt var den progamtekniska tankevurpan ligger i hanteringen gällande din ursprungliga felrapport. Jag ska ta upp det med inblandade utvecklare i morgon.

/Mvh Mats Hultgren, IDG.se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Chakotay.

Det är möjligt att du ser detta brev som ett av dessa "oönskade

tillrättavisningsbrev från webbkonferenser". Väljer du att publicera

innehållet i detta personligt ställda meddelande på allmän plats i Eforum

har du säkert en poäng och syfte med det.

Har du tid och möjlighet att förklara din motiv till denna policy är jag

intresserad att ta del av det, oavsett om det sker via en

direktkommunikation mellan dig och mig över e-posten eller som ett tillägg

till en eventuell publicering i Eforum.

Personligen tar jag hellre del via e-posten då jag ursprungligen ställt

frågan via detta medie.

 

Nåväl, till saken.

Jag upplever det som om vi har väldigt svårt att nå fram i vår

kommunikation i Eforum till dig. Det må gälla vår formulering av svar på

inlägg och frågor, vårt valda utseende på forumet, sättet att strukturera

Eforum et cetera. Kort sagt, det mesta.

Min fråga (som samtidigt är något av en uppmaning) är därför mycket enkel:

Vill du vara vänlig och konkretisera ett förslag på hur vi i fortsättningen

ska kunna förbättra vårt sätt att kommunicera med vår besökare och

debattörer? Det tycks mig att du har erfarenhet av flera liknande

diskussionsforum och säkerligen har du samlat på dig flera tips, trick och

råd gällande "kundkommunikation".

 

Tacksam för feedback.

/Mvh Mats Hultgren, IDG.se"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Av purt intresse: är du/Chakotay bara en vanlig cyberhaverist eller existerar det någon vrickad logik bakom det hela? Är du moderator för något annat forum?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Chakotay.

Det här är en tråd som hängt obesvarad ett tag.

Vi har sett över hanteringen av inloggningen/utloggningen och vilka instruktioner och ledtexter som dyker upp var.

Kort sagt, skulle du kunna gå igenom samma steg där du tidigare hade problem och återkomma om det är så att det kvarstår eller om vi kan avföra det från vår fellista?

/Mvh Mats Hultgren, IDG.se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det har varit obesvarat här i och med att jag inte ställde upp på någon enskild mail-växling, jag är här för att öppet konferera.

 

Ang. autoinloggningen hit och dit tycks den förunderligt nog funka perfekt nu... med IE4 vill säga...

 

Med Netscape 4.05 tycks det ännu vara som jag påtalat i //eforum.idg.se/frames.asp?file=viewmsg.asp&Q=EntriesId&value=109408

 

Ang: "Vi har sett ( - - - )vilka instruktioner och ledtexter som dyker upp var", måste jag påpeka att översynen varit bristfällig. Så här lyder texten i en vy:

 

"Utloggad

 

Du är nu utloggad från Plus.idg.se.

 

För att in igen klickar du här.

 

Om du aktiverat auto-inloggningen i eForum klickar du istället här."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chakotay.

Ja, texten i utloggningsrutan ska jag be Jani se över på måndag.

/Mvh Mats Hultgren, IDG.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

HUr tycker ni upplägget ska vara istället? Hur ska det presenteras, vad ska det stå osv?

 

mvh

Jani

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Johansson

Varför anmärker du på sådana småsaker som vad det står på en viss sida.

 

Det är inge större sak att argumentera om.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förut stod det: "För att in igen klickar du här" Det verkar som om somliga inte ens sett bristen i den meningen...

 

Numer har meningen rättats till det korrekt lydande "För att logga in igen klickar du här."

 

När IDG:arna inte kan formulera ordentliga meningar själva är de förhoppningsvis tacksamma att få en vink om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VEM är det egentligen som "diskuterar"???

 

Kanske borde jag fortsättningsvis efterhöra hos Johansson om det är allright att jag skriver inlägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Johansson

Chakotay!!!

Det var absolut inte meningen att reta upp dig.

 

Men jag tyckte bara att det var en småsak att diskutera ett stavfel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Johansson

Jaja, vad ska jag kalla det att man glömmer ett ord?

 

Jag tycker för övrigt att Jani och Mats gör ett suveränt jobb här.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...