Just nu i M3-nätverket
Jump to content

CPU med pastakladd

Sindar

Recommended Posts

Tjena!

HAr lite ångest nu...... har lyckats få min nya cpu nerkladdad med kylpasta, inte bara vid där det skall vara utan även på vissa andra ställen på ovansidan, då flänsen blev nerkladdad..

nu undrar jag om det kan vara NÅT annat än kortslutning i cpu:n, tex att mitt aggregat inte klarar eller nåt.

När jag startar datorn får jag surr i fem sec på fläkt och aggregat, men den dör datorn.

250W tower

amd xp 2500+

gf 440 mx

en cd en diskett en hdd...

HJÄLP MIG!

Johan Stenström

Försök att ta bort kladdet. Börja sedan från början med att montera datorn på rätt håll. Ha en använd glasspinne eller något till att stryka ut en jämn yta över kylytan. Rengör processoren från att överflödigt kladd. Det är inte så känsligt som dom skrämmer ihjäl en med, men kylpastan skall ligga med en jämn yta mellan kylaren och CPU:n.

mvh johan

Vi har testat att lägga på på nytt... funkade fortsfarande inte :(

kan det ha kortslutit om det hamnat på något ställe på ovansidan???

Johan Stenström

Förhoppningsvis har det inte kortslutet utan det har bara inte uppstått kontakt pga av att det finns något emellan de elekriska kontaktytorna. Rengör CPU:n, så att det inte finns någonting som inte har där att göra.

Hälsningar Johan

På ovansidan ska det vara lugnt, se bara till att du sätter dit processorn åt rätt håll.

Och jag antar att du redan kollat upp så att moderkortet klarar en xp 2500+.

Och nätagget verkar vara lite av ett äldre (eller billigare slag)slag då det bara har 250W, kan hänga på det oxå.

/Tjing

Att inse att man är okunnig, är ett stort steg mot kunskap.

-Benjamin Disraeli-

Men det låter bra... nätagreggatet kan det vara men borde inte, har tydligen körts utan problem i nandra konfiger enligt säljaren...

Det kan vara idée att inte ta säljare på för stort allvar

Exempel: Jag beställer från SBS-data 4 st 256MB PC133 Samsung SDRAM (singlesided) eftersom moderkortet bara har 6 memorybanks. Dessa finns enligt webbsidan och orderbekräftelsen från SBS via e-mail i lager.

En försäljare ringer upp och säjer att minnena är slut men de har Siemens minne som är kompatibelt med Samsungminnet, är det OK? Jag (klart fall av Skit Bakom Spakarna) accepterar att det är kompatibelt och får visar det sig 4 st dubbelsida minnen vilka kräver 8 memorybanks och givetvis inte har en chans att kunna ge 1024MB RAM på moderkortet (också från SBS-data).

Det blir att skicka tillbaks minnet och skaffa singlesided minne från annan leverantör för SBS kan varken lämna leveransdatum eller pris på Samsung singlesided memory.

Så jag tar försäljarna med en nypa salt nuför tiden.

Så var det för mig när jag dödade processorn. Jag monterade på en ny fläkt o en plastplupp gjorde att den inte låg på ordentligt. Det luktade lite metallbränt då.

Rengör med tops o testa. Annars.....ny prolle.

A man without a plan is not a man...

Nä procen funkar, men den blir nu fortfarande RUSKIGT varm :( Men lämnade in den idag, så får se vad det blir av den...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...