Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

120GB HD i en PIII 450?


bobby_digital

Rekommendera Poster

Tjena

 

Tänkte slänga in en ny HD i min gamla PIII 450 med W2K Pro. Tänkte köpa en 120GB Seagate men kommer min dator att känna igen den som en 120GB? Vill ju inte att den bara hittar tex 32GB.

 

Kan tyvärr inte vad moderkortet heter då jag sitter på kontoret.

 

Tacksam för svar

 

/bobby_digital

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jasg vet har det med operativsystemet och filsystemet att göra om det kommer fungera. Och W2k ska klara av 120Gb utan problem om du kör med NTFS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok ja vad bra för jag kör med NTFS idag så då skall det nog inte vara några problem.

 

Någon mer som kan bekräfta Carlito2:s uppgifter innan jag rusar o köper en idag efter lunch?

 

/bobby_digital

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jasg vet har det med operativsystemet och filsystemet att göra om det kommer fungera.
Å såvitt jag vet har det med moderkortets förmåga av adressering mot disken att göra.

Ta det säkra före det osäkra och skaffa ett Promise IDE-kontrollerkort så har du dina 120Gb garanterade. :thumbsup:

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe ok jag tackar för svaren:

 

Så här ser mina diskar ut idag i kapacitet:

 

C:\ 9,76

D:\ 12,6

E:\ 46,1

 

Detta innebär väl att det inte borde vara något problem även utan ett Promise IDE kort? För vissa moderkort hade väl en gräns på 32GB och nästa gräns är ca 137 eller nått i den stilen så jag borde vara safe då min D:\ disk är över 32GB i kapacitet.

 

Eller har jag fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också en pentium III 450 med tre diska i. 12, 80 och 120GB det gå jätte bra. Bara du har den gamla disken kvar och är inställt på Primär (Master)med operativsystem installera på den så kommer det att fungera. När operativsystemmet har startat så kommer deras diskhantering att ta över. Då hitta den disken automatisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Å såvitt jag vet har det med moderkortets förmåga av adressering mot disken att göra.

Ta det säkra före det osäkra och skaffa ett Promise IDE-kontrollerkort så har du dina 120Gb garanterade. "

 

Ok, där ser man. Men borde 120Gb borde väl inte vara ett problem för relativt nya moderkort eller är det bara ren tur om moderkortet stödjer det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv fick jag använda diskwizard från seagate för att få det att funka på min "gamla" PIII450.

Trots uppgradering av Bios.

 

//Belini

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men borde 120Gb borde väl inte vara ett problem för relativt nya moderkort eller är det bara ren tur om moderkortet stödjer det

 

Nu är ju min PIII 450 inte direkt ny längre ;)

 

Belini:

 

Vad fick du för felmeddelande innan du du fixade det med diskwizard ifrån seagate? Vad vad lösningen?

 

Tack för alla svaren förressten :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men borde 120Gb borde väl inte vara ett problem för relativt nya moderkort eller är det bara ren tur om moderkortet stödjer det?
Allt är relativt. ;)

Jag minns inte om det var ATA-133 eller ATA-100 som hade stöd för diskar över vad det nu var.. Jag minns inte exakt å jag hittar inget när jag söker heller.

 

En sak är jag ganska säker på - och det är att man blir ruggigt besviken när man kommer hem med den nya disken å den inte får full storlek när man formaterar den. :(

 

[edit]

Får man skylla på att man är trött?

Här står lite bättre förklarat å jag var nog lite fel ute:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=365957

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=355290

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller] - inte första gången jag flummar.

 

[inlägget ändrat 2003-09-25 15:10:12 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak är jag ganska säker på - och det är att man blir ruggigt besviken när man kommer hem med den nya disken å den inte får full storlek när man formaterar den

 

Det är det jag är rädd för. Men jag skall köpa 2 åt en kollega oxå så funkar inte min så får han köpa min också. 360GB går alltid åt ;)

 

Håll tummarna och tack för hjälpen. Jag återkommer hur det gick.

 

[inlägget ändrat 2003-09-25 15:10:30 av bobby_digital]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...