Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"studio" på sikt

BeatNec

Rekommendera Poster

Tjenare, ja har hållt på och gjort musik ett tag och nu känner jag att de e dax att gå vidare till nästa steg och fixa mig en midi-"keyboard" ett hyffsat ljudkort + ev en mic om pengarna räcker.

frågan e bara vad man igentligen behöver?

ljudkort:

ST Audio DSP24 VALUE 1495:-

ESI WaveTerminal 192L 1995:-

Audiotrak Maya 44 1995:-

eller ska man sattsa på ett dyrare tex.

ESI WavTerminal 192M 2995:-

som ni nu förstår så har ja de rätt snålt om pengar, men vill man så går de ;)

nu kommer vi till steg 2.

ska man köpa sig en

Evolution MK-249C med 12 rattar, 2 hjul, 49 anslagskänsliga tangenter, USB, utag för sustainpedal.

för 1795:-

eller ska ja köpa min polares 2 månader gammla

Evolution MK-149 med 49 fullstora tangenter, 4 oktaver, anslagskänsligt, pitch bend, modulation, LED display, 6 program minnen, program och bankval, uttag för sustainpedal, MIDI kabel för anslutning till SoundBlaster kompatibelt ljudkort

för 850:-

eller finns de nått annat man borde spana efter?

mic

JJlabs ND6000 2st för 999:-

eller Shure SM58 för 1195:-

den kommer användas till sång...

kommer detta duga till en liten mini nybörjar studio eller ska man sattsa åp bättre grejjer från början å sedan köpa sakerna efter hand? ös på med tips behöver få så mycket info de bara går =)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tomaz Productionz

1.ett par grejer att tänka på bara.Jag har för mig att båda mickarna du funderar på kräver Fantommatning,Så kolla med musikaffären om något av ljudkorten har det annars är du tvungen att ha en Mixer i mellan.Och be dom att ge dig rätt kabel till micken ( XLR hona till Stereo hane).

(Vanlig XLR kabel om du har mixer.)

2.En senare investring som är livsviktig i mina ögon(öron)ett par BRA högtalare.Aktiva helst.

Kolla in tillverkare som Genelec,Alesis,Behringer,Yamaha (Pris ca 6000-30000 per par).Genelec är bäst med givetvis dyrast så ett par Beggade kan vara ett alternativ.

Länk till inlägg
Tomaz Productionz

Gällande midi klav , om du inte har behov av rattarna så köp din polares midi-klav.

Oooh.

Puffskydd till micken (spott/kondens kan skada elektroniken i mikrofonen.)

Gällande ljudkorten så är IN/UT det som oftast skiljer dom åt , Så tänk efter ditt behov.Räcker 1 in eller måste du ha 8.(m.a.o hur många instrument du kan spela in samtidigt).

Beroende på musikstil , kanske ett par samplings skivor eller VST pluggar.

Ett bra köp brukar vara en Trum samplings skiva anpassad till din musikstil.( ca 600 kr )

Länk till inlägg

tack så dunder mycke för hjälpen!

jag har nu bestämmt mig för att köpa polarens midi klav de får duga tills vidare.

Dom ljudkorten som jag hade tittat på har alla 12v fantommatning, men e inte 12v i snålaste laget? är de inte typ 48v som e standard?

kanske lika bra å försöka få råd till ett riktigt billigt mixerbord också?

Länk till inlägg
Tomaz Productionz

JApp

Jag tror att 48v e standard .

Behringer bla , andra oåx brukar ha billiga 4 kanals mixer. ca 600 kr

[inlägget ändrat 2003-09-26 14:22:33 av Tomaz Productionz]

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...