Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

banköverföring till konto i bank


€inri

Rekommendera Poster

Hej!

Finns här på forumet någon med bankerfarenheter. Hur lång tid tar det i dagens läge att föra över några kronor från ett konto i en svensk bank till ett konto i en annan bank (en välkänd affärsbank). Någon säger att han skickat pengar i torsdags till vårt konto. Men ännu på måndagen har vi inte sett skymten av pengarna. Är detta normalt?

 

Tacksam för svar.

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Transkationerna brukar köras minst en gång om dagen hos de större bankerna. Problemet ligger i om det kan vara skillnader i valutor, fel angivna kontonummer, ej täckning på kontot de försöker föra pengarifrån.

 

Låter onekligen lite skumt. Var det en helt vanlig banköverföring? Inga fonder eller obligationer inblandade?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker också det låter skumt.

det får väl ge sig i morgon -

jag vet i dag inte avsändarens bank och har bara muntlig bekräftelse på hans betalning.

 

Fel angivet kontonummer är tänkbart - många stressar och det går åt skogen (men brukar gå att rätta till med viss försening och irritation)

Det är inga som helst valutaproblem och täckning finns (tar jag för givet eftersom jag känner betalaren som seriös person)....

 

Jag lovar återkomma!

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

Olika banker har olika tider för överföring till ett annat konto. I det här fallet så verkar det ha gjorts efter viss tid , och det tar oftast 3 bankdagar för att behandla ärendet.

Skulle den personen har gjort en överföring från samma bank som ni använder borde pengarna rimligtvis finnas där på sekunden eller samma dag.

Kan också bero på hur mycket belastning det blir på bankerna. Alternativt att ärendet har blivit felbehandlat som du skrev , fel kontonummer m m.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara meddela att jag nu fått en bunt fax i ärendet.

Det tycks vara banken som strulat (mest) !

Pengarna hade satts in på fel konto. Avsändande banken heter Nordea.

Om allt nu rättas till under dagens lopp så är denna tråd härmed avslutad. (Men jag tillåter mig återkomma om annat strul som jag upplevt i dagarna och som har med Handelsbanken att göra).

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...