Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa dator


Nisse

Rekommendera Poster

Planerar att inhandla mig en ny PC dator (datapaket). Därför skriver jag ett inlägg för att om möjligt få goda råd, vad man som lekman bör tänka på när man ska införskaffa sig en ny dator. Alltså finns det några generella regler som man bör följa?

 

Ska säga att jag redan på ett ungefär vet vad jag vill ha, men samtidigt är det svårt att veta exakt. Därför har jag några följd frågor.

 

Vilken processor bör man satsa på och varför (tvekar själv mellan amd och intel)? Använder skärmen att titta på film, vilken sorts skärm ska jag då satsa på (platt eller crt)? Är pris skilland på 17 och 19 tum stor?

Hur mycket ramminne bör man satsa på? Är det märkbar skillnad med 256 och 512?

Vilken dvd brännare är bäst? Finns det datorpaket där dvd brännare ingår?

Vilket datamärke/paket rekommenderar ni skribenter här på idag att man bör satsa på - eller ge gärna förslag på en billig butik? Gärna länkar!

 

Själv hade jag tänkt att begränsa mig till max 15.000:-, alltså för hela paketet dvs skärm och dyl.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-09-22 14:06:42 av Nisse]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha en generell regel. Köp inte ett paket från stormarknader. Satsa hellre på att plocka ihop ett eget paket från din lokala datorbutik eller från någon nätbutik t.ex. http://www.datorbutiken.com

Då kan du plocka ihop en burk med komponenter som passar dina behov.

Vill du ha en massa åsikter om processorval, sök på Eforum med orden Intel och AMD så har du en veckas läsning. AMD brukar väl allmänt ses som något mer prisvärt.

Är skärmstorleken viktig så tror jag att en 19 tums crt är det mest prisvärda idag, så stora platta tft-skärmar är fortfarande ganska dyra.

Mitt förslag är att du plockar ihop ett paket hos någon nätbutik och postar här, då kan du få mycket mer specifika råd om komponenterna.

 

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

[inlägget ändrat 2003-09-22 15:17:29 av Andersson_]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt kan man säg att om du inte behöver det absolut värsta så lönar det sig att köpa saker som har något kvartal på nacken. Oftast så är dom nyaste CPU'erna betydligt dyrare än deras respektive "lillebröder"

 

Lycka till!

MW

http://sierra4x4.has.it

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken processor bör man satsa på och varför (tvekar själv mellan amd och intel)?

- Spelar faktiskt ingen större roll

 

Använder skärmen att titta på film, vilken sorts skärm ska jag då satsa på (platt eller crt)? Är pris skilland på 17 och 19 tum stor?

- En 19" CRT är inte så dyr. Själv tycker jag att TFT är överlägset vid "vanlig" användning (annan än filmvisning och spel) En viktig sak är ju att en TFT bara ser bra ut vid rätt upplösning (oftast 1024x768 för 15" TFT och 1280x1024 vid 17" TFT). TFT är trevligt då det inte tar så stor plats på skrivbordet.

Men har du tänkt att titta på film med datorn, se till att ha ett bra grafikkort med TV-UT och kolla på TVn istället. Skärmen är ofta bra att satsa på. Gå gärna till en butik och se vad just den skärmen du är intresserad av har för bildkvalitet.

 

Hur mycket ramminne bör man satsa på? Är det märkbar skillnad med 256 och 512?

- Beror lite på vad du skall använda datorn till, men 256 är ju minimikrav, så det är väl lika bra att stoppa in 512.

 

Finns det datorpaket där dvd brännare ingår?

- Ja

 

Vilket datamärke/paket rekommenderar ni skribenter här

- Inget "märke" alls. (Med "märke" menas t.ex. HP ( Compaq), Fujitsu Siemens mfl.). Med andra ord. Köp inte datorn på Siba, Onoff mfl.

 

[Esc]

Edit: läsbarhet....

 

[inlägget ändrat 2003-09-22 14:42:30 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp inte datorn på Siba, Onoff mfl.

 

Instämmer till fullo, och vill gärna motivera mig:

 

Stormarknadernas konkurrenskraftiga priser beror på att de köper in gigantiska partier av samma produkt, och håller dessa i ett ännu mer gigantiskt lager (vem har inte sett Elgigantens reklam?).

 

Denna taktik är tvärt emot vad de mest framgångsrika datorbutikerna använder - att hålla så litet lager som möjligt för att kunna hänga med i marknadens prisändringar och tekniska utveckling.

 

Datormarknaden utvecklas fortfarande så fort att när nätbutikerna med små lager har gått över till nästa generation sitter fortfarande Elgiganten där med ett enormt lager gamla datorer, som dessutom inte har sjunkit i pris som resten av datormarknaden har gjort.

 

Så jag säger att man är lurad om man köper dator på Elgiganten eller liknande affärer. Undantaget är bärbara datorer som de ibland kan ha rätt schyssta erbjudanden på. Utvecklingen går inte heller lika fort framåt när det gäller bärbart.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde inte ha sagt det bättre själv.

 

Dessutom så brukar försäljarna på dessa butiker inte vara några "stjärnor" precis.

 

Om det är "märkesdatorer" så kan de dessutom ha lite egna speciallösnigar (läs t.ex. Compaq). De små tillverkarna använder ju alltid standardkomponenter. Detta kan ställa till problem om man vill uppgradera sin dator senare.

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, nu är ni lite elaka.

 

Visst - de kanske inte har den senaste tekniken inne, den som kom igår, men nog duger deras datorer för vanligt folk! Priserna kan jag ej bedömma, har ej jämfört med att plocka ihop systemt själv.

 

Att sedan helt dömma ut märkesdatorer, nja. Dagens märkesdatorer är ofta ganska balancerade maskiner som är lätta att sköta om med god garanti, support och ofta på-platsen-service. Märkesdatorerna är inte gjorda för överklockaren eller den som verkligen vill ha högsta prestande/lägsta pris, denna person säker sig bäst till egenkomponerade datorer, utan för den som vill göra ett enkelt inköp.

 

Det gäller som vid alla inköp av teknisk utrustning - sondera marknaden, se vad som finns, fråga dig vad du behöver, fråga dig vad det får kosta och vad du behöver/nöjer dig med. Kontrollera olika butikers erbjudanden och även vad exemplevis Dell eller HP kan erbjuda via sin direktförsäljning. Kan du datorer är istället kanske en webbbutik som exempelvis Komplett eller Datorbutiken ett bra ställe att beställa delar ifrån. Och kontrollera priserna på komponterna hos Buyer's guide.

 

/T

 

[inlägget ändrat 2003-09-22 17:38:31 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant - varför CRT?

 

Populär slagdänga i datorsammanhang:

Om du ska satsa på något, är det skärmen. Det är den du arbetar emot och komemr att leva med en längre tid.

 

TFT är vad man ska köpa idag i nästan alla sammanhang. Kan tänka mig att någon grafiker fortfarande föredrar CRT.

 

Och sedan, det är visserligen min enkla åsikt, släng ut CD-brännaren och DVD-spelaren och köp en DVD-brännare som klarar att bränna CD-skivor.

 

Och 512 MB minne skadar inte...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tänka mig att någon grafiker fortfarande föredrar CRT.

 

Eller snarare fotografer. Fotografier ser nämligen fortfarande förfärligt mycket bättre ut på en bra CRT än på en TFT. Det är ett faktum. Kan vara värt att tänka på om man gillar att pyssla med fotografier. För ordbehandling är TFT bättre, eftersom det enligt min erfarenhet är mer vilsamt för ögonen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man en gamer och vill spela i en hög upplösning så är LCD skärmar knappast något att tänka på...

 

Läs hur Ms och Intel planerar att ta över din dator:

http://www.cl.cam.ac.uk/users/rja14/tcpa-faq.html

http://www.againsttcpa.com/

http://www.technologyreview.com/articles/wo_weinberger102502.asp

 

[inlägget ändrat 2003-09-22 18:32:34 av Kraantz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...