Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Mac-adress

lillen_009

Recommended Posts

Jag sitter på en Sunet-uppkoppling med en IP-adress. Nu kan jag inte mycket om sådant, men när man använder en annan dator kommer det upp en ruta att följande macadress ska registreras på min IP-adress. Då måste man starta om och det är mycket krångel...

Jag funderar på en router. Slipper man problemet då eller kvarstår det? Svårt att förklara, återkom gärna med frågor...

:thumbsup: Poängvarning utfärdas till bra svar!!

jo, det låter rimligt. skaffar du en router så kommer routerns mac-adress synas utåt, och de datorer du kopplar in i routern, kommer att finnas på "insidan" och inte behöva registreras i något system...

Såg förresten att du satt på vxu. Systemet med att registrera MAC kommer snart att försvinna och du måste logga in varje gång du skall ut på nätet istället. Det handlar om veckor för dom sista områdena vad jag vet.... men en router kan ändå vara trevlig att ha.

Såg förresten att du satt på vxu. Systemet med att registrera MAC kommer snart att försvinna och du måste logga in varje gång du skall ut på nätet istället.

Jag måste redan logga in, men de verkar kolla mac-adressen iallafall. Har man en annan mac-adress än förra gången man loggade in så kommer rutan upp att IP-numret är knutet till mac-adressen

Christian... = Växjöbo?

[inlägget ändrat 2003-09-21 11:17:58 av lillen_009]

Poängvarning utfärdas till bra svar!!

Hmm... får man bara en varning om man svarar bra? :)

Kanske borde klämma in ett komma emellan? Typ:

"Poängvarning, utfärdas till bra svar!!"

eller

"Poängvarning! Poäng utfärdas till bra svar!!"

:)

/JANspeed

Hmm... får man bara en varning om man svarar bra?

Fråga på hög nivå....

Beror på hur man ser det. Vill man inte få poäng så får man en varning att man inte ska svara.

Systemet med att registrera MAC kommer snart att försvinna och du måste logga in varje gång du skall ut på nätet istället.

Är du säker på detta? Mac-adressen verkar ju registreras fast jag måste logga in

Ok, i ärlighetensnamn så trodde jag att du lixom jag satt på det "gamla" systemet där MAC måste registreras hos studentit innan man kommer in på nätet.

Hur det blir med det i det nya vet jag inte, men fick uppfattningen om att man nu kunde plugga in vilken dator som helst och logga in och sendan funkade allt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...